פסגת ה־G7: ביידן דחק במנהיגים לבקר את סין על ניצול עובדי כפייה

קבוצת מנהיגי העולם הסכימה על יוזמת תשתית חדשה שנועדה להתחרות בבייג'ינג

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן דוחק במנהיגי העולם לנזוף בסין בעקבות האשמות על כך שהיא משתמשת בעובדי כפייה בשינג'יאנג, בזמן שקבוצת שבע הכלכלות המובילות הסכימו על תשתית עולמית שנועדה להתחרות עם בייג'ינג.

ביידן הצטרף למנהיגים של קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן ובריטניה לשיחה שהתמקדה בסין ביום השני של פסגת ה־G7. השאלה באיזו מידה של תקיפות צריכות המדינות לעמוד מול סין פילגה את מנהיגי העולם, וביידן עודד מדינות דמוקרטיות לעמוד מול סין ביחד. לעומתו, נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר שיש לנקוט גישה זהירה יותר.

במהלך הפגישה הסגורה שהתקיימה בשבת ושארכה 90 דקות, המנהיגים לא הגיעו להסכמה איך לקדם רמות שונות של חשש שיש לכל מדינה מפני בייג'ינג, כך אמרו המנהיגים. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הציע הקמה של כוח משימה ייחודי על סין. עם זאת, כמה מהמנהיגים האחרים שאלו מה יוכל כח משימה כזה להשיג.

בזמן שכל חברות ה־G7 חוששות לגבי סין, החששות האלה אינם זהים, אמרו פקידים בכירים. קנצאלרית גרמניה אנגלה מרקל היא בין המנהיגים באיחוד האירופי המבקשת גישה חיובית יותר מול סין, אבל ביידן, ג'ונסון וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו קראו למנהיגי ה־G7 להתעמת עם סין לגבי הפרת זכויות האדם, כך אמרו הבכירים. גם הממשלה היפנית רוצה גישה יותר קשוחה מול בייג'ינג.

בכירי הבית הלבן הביעו בשבת אופטימיות כי מנהיגי העולם יגיעו להסכמה על מסמך שנוזף בסין על הפרת זכויות האדם, מתמודד עם בעיות עולמיות בשרשרת האספקה ומגיב למדיניות כלכלית סינית המתרחשת מחוץ לשווקים, שמדינות רבות מתנגדות אליה. עדיין לא ברור כמה תוקפנית תהיה השפה שישתמשו בה כלפי סין, או אם המדינה תוזכר במסמך בשמה המפורש. המסמך אמור להתפרסם בהמשך היום.

פקיד בכיר בממשל ביידן אמר שארה"ב דוחפת לקרוא לסין בשמה במסמך. "זה ביטוי של הערכים המשותפים שלנו, להבהיר שבתור ארה"ב וה־G7, לא נסבול זאת, אז אנחנו חושבים שזה חשוב לקרוא להפעלת עובדים בכפייה בשמה", אמר הפקיד.

ארגוני זכויות אדם בארה"ב ובבריטניה טוענים שהרשויות בסין עוסקות ברצח עם נגד המיעוט האויגורי, קבוצת מיעוט מוסלמית, ומשתמשים בעובדי כפייה במחוז הצפון מערבי שינג'יאנג. הממשלה הסינית הגדירה את ההאשמות כשקרים, ואומרת שהיא נלחמה בטרור ומשפרת את המחייה בשינג'יאנג.

במאי, טרם הפגישה, ניסחו מנהיגי ה־G7 הצהרה שנזפה בסין תוך שימוש מפורש בשמה. "בהתאם למחויבויותיה תחת החוק הלאומי והבינלאומי, אנו קוראים לסין לכבד את זכויות האדם והחירויות הבסיסיות", כתוב שרי החוץ של ה־G7 בהודעה המשותפת, והבליטו את ההתעללות שהם טוענים שמתרחשת בשינג'יאנג.

מדינות ה־G7 חשפו גם יוזמת תשתית חדשה המכונה "לבנות מחדש עולם טוב יותר". על פי פקיד אחר של ממשל ביידן, התוכנית נועדה להיות חלופה ליוזמת הכבישים הסינית, תוכנית תשתית עולמית שנועדה לקשור את סין לשאר העולם.

הבית הלבן אמר שהתוכנית תיתן תמריצים במאות מיליארדי דולרים - ממדינות ה־G7 ומהסקטור הפרטי - למדינות עם הכנסה נמוכה ובינונית, והוסיפה שההשקעות יהיו נתונות לביקורת מבחינת שקיפות, חוסר שחיתות והשפעה סביבתית. אחד הפקידים בממשל ביידן הוסיף שארה"ב מקווה לעבוד עם הקונגרס על מנת לקבל אישור להעביר לתוכנית כספים נוספים.

בין מנהיגי ה־G7 הייתה הסכמה גדולה יותר לגבי יוזמת תשתית חדשה, כך אמרו בממשל ביידן, והוסיפו שכמה מדינות, החוששות יותר להתמודד עם סין באופן ישיר, רואות זאת כגישה המועדפת להתמודדות עם בייג'ינג.

כמה מנהיגים אירופאים, כמו נשיא צרפת מקרון, הזהירו כי לא כדאי להרגיז את סין, וטענו שזה יהיה לא פרודוקטיבי ויסבך את המאמץ להשיג מהסינים שיתוף פעולה לגבי נושאים כמו שינוי האקלים, מסחר ופיננסים. ביידן ומקרון נפגשו בשבת. פקידים בממשל ביידן אמרו שהם לא מנסים להפוך את סין לנושא השולט בפגישה. "זה לא רק עניין של להתמודד או לריב עם סין; זה עניין של מתן חזון חיובי, מחזק לעולם" אמר הפקיד.

ביידן אמר שנושא מרכזי בנסיעה שלו יהיה לאחד את המדינות הדמוקרטיות להתנגדות - למה שהוא מכנה "ההשפעה הגוברת של אוטוקרטיות". ביום חמישי, הסכימו מדינות ה־G7 לתת באופן קיבוצי מיליארד מנות של חיסוני קורונה למדינות אחרות, במאמץ להראות שהמדינות הדמוקרטיות מובילות בסיוע העולמי להתאושש מהמגפה.

חלק מהנושאים האחרים בהם דנו מנהיגי ה־G7 היו נושאי מדיניות חוץ אחרים, וגם בבריאות העולמית. המנהיגים ידונו ביום ראשון, היום האחרון של הפסגה, בשינוי האקלים, כאשר במאמציהם להתמודד עם הסוגיה הסכימו מנהיגי ה־G7 להפסיק בתמיכה הממשלתית הישירה בייצור חשמל מפחם מעבר לים ללא שימוש בטכנולוגיה להפחתת פליטות, כך אמרו בבית הלבן.

קנדה, גרמניה, בריטניה וארה"ב הסכימו להתחייב להקמת קרן עם תקציב של 2 מיליארד דולר שנועדה לעזור למדינות מתפתחות לעזוב את ההסתמכות על חשמל המופק בשריפת פחם, אמרו בבית הלבן.

עוד מסרו מהבית הלבן כי מדינות ה־G7 אמרו שיתאימו את המטרות שלהן לגבי שינוי אקלים בטווח הקצר ובטווח הארוך עם המטרה של האו"ם להגביל את ההתחממות הגלובלית ל־1.5 מעלות צלזיוס, או 2.7 מעלות פרנהייט, מעל הרמות שהתקיימו לפני העידן התעשייתי.

לאחר פסגת ה־G7, ביידן ייסע לבריסל לפגוש את חברי נאט"ו ופקידים בכירים מהאיחוד האירופי. סין צפויה להיות אחד הנושאים בסדר היום גם בפגישה של נאט"ו, מסר פקיד אמריקאי.

לאחר פסגת נאט"ו, יטוס ביידן לג'נבה לפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.