עלייה של 10% ביבוא חומרי הגלם: "החברות מתכננות להגדיל את היקף הייצור"

נתוני הסחר שפרסמה הלמ"ס עשויים לסמן כי הביקוש הכבוש שהשתחרר אינו דבר זמני • יצוא סקטור ההייטק עלה ב-18% במרץ עד מאי

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

הגירעון המסחרי (הפער בין יבוא ויצוא של סחורות) הסתכם ב-8.6 מיליארד שקל בחודש מאי 2021 - כך פרסמה היום (א') הלמ"ס. היצוא הסתכם ב-14.6 מיליארד שקל, ומנגד היבוא הסתכם ב-23.2 מיליארד שקל. בסקטור ההייטק נרשמה עלייה של 18% ביצוא במרץ עד מאי, בהמשך לעלייה של 4.3% בחודשים דצמבר-פברואר.

נתוני הסחר מצביעים על עלייה ביבוא חומרי הגלם, מה שעשוי לסמן כי הגידול שנרשם בביקושים ביציאה מהסגר לא היה רק ביקוש כבוש שהשתחרר אלא צפי להגדלת התפוקה. יבוא חומרי הגלם צמח כ-10% (בקצב שנתי) בשלושת החודשים האחרונים, בהמשך לעלייה של כ-17% בשלושת החודשים הקודמים.

לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, "הדבר מצביע על כך שהחברות מתכננות להגדיל את היקף הייצור התעשייתי, מה שמראה כי הן מעודדות לגבי הביקוש ומאמינות כי התאוששות הביקוש אינה זמנית. עם זאת, אנו נמצאים עדיין סמוך למועד היציאה מהמשבר הקורונה, ולכן האופטימיות של החברות עדיין זהירה.

"אנו רואים זאת במיוחד בסעיף יבוא המכונות והציוד, שהצטמצם בכ-9.5% בשלושת החודשים האחרונים, כך שחברות התעשייה מעדיפות להגדיל את תפוקתן באמצעות המפעלים, פסי הייצור וההון העומד לרשותן כרגע (ולהגדיל את מצבת העובדים היכן שצריך), ולא להיכנס להוצאות גדולות יותר . על-מנת שנוכל לומר כי היציאה ממשבר הקורונה אכן הושלמה, נצטרך לראות גידול גם של הסעיף הזה.

"ניתן להבין את הרצון של התעשיינים להמתין גם משום שנתוני הביקוש עשויים להיות מעוותים עקב תקופת החגים שהייתה בתווך והן לנוכח סימני השאלה לגבי מידת יכולתם להעמיס חלק מההוצאות החד-פעמיות הגדולות הכרוכות בכך על הלקוחות. בסך-הכול ניתן לומר שהתמונה על רוב היצוא התעשייתי מעודדת, גם מחוץ להייטק. מדובר בנתונים חיוביים, שבצד היבוא מצביעים על התאוששות של משקי-הבית והחברות, תוך ניצול השקל החזק כנגד הדולר, ובצג היצוא מצביעים על מנוע הצמיחה של היצוא - ההייטק", אמר מנחם.