האם חלה עלייה של 483% בהפלות מאז קמפיין החיסונים?

כך הפכה בדיקה של המשרוקית לכלי של מתנגדי חיסונים בגרמניה • מבדיקת עובדות לפייק ניוז • המשרוקית של גלובס

מתנגדי חיסונים בגרמניה, ציוץ בטוויטר / צילום: Shutterstock
מתנגדי חיסונים בגרמניה, ציוץ בטוויטר / צילום: Shutterstock

לפעמים הפרכה של פייק ניוז עלולה להפוך לפייק ניוז בעצמה. כך גילינו שבדיקה של המשרוקית לטענות על טיב החיסונים לקורונה הפכו לכלי להפצת אותן טענות בחו"ל.

באפריל השנה בדקנו פוסט פייסבוק ויראלי, שטען שלאחר החיסון לקורונה מספר ההפלות הלא יזומות עלה במאות אחוזים. הפוסט אפילו נקב במספרים, שכנראה נלקחו מנתוני רשות התרופות הבריטית (MHRA). אבל הפוסט סיפק את נתוני העלייה בהפלות בקרב נשים מחוסנות אבל לא את העלייה במספר הנשים שהתחסנו. אם קבוצת הנשים שהתחסנו גדלה במידה נרחבת, אזי גם מספר ההפלות בקרב מחוסנות יגדל, גם אם הפרופורציה לא השתנתה כלל. מחקרים של MHRA ו-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, לא מצאו כל קשר סיבתי בין החיסון להפלות. נתנו לפוסט את הציון מטעה.

חשבנו שאחרי כתיבת הבדיקה, פרסומה והפצתה - תם תפקידנו בסיפור. אבל בשבוע שעבר הפנו את תשומת לבנו לכך שהבדיקה מככבת בקרב מתנגדי חיסונים בגרמניה. "עלייה של 483% בהפלות בישראל מאז תחילת קמפיין חיסוני הקורונה", התריע ציוץ ויראלי בטוויטר, שצבר יותר מ-250 שיתופים, "או שעלינו לקרוא לזה קמפיין עיקור?". לציוץ צורף צילום של טורנו היומי בגלובס.

איך דבר כזה קרה? בגרסה המודפסת של גלובס, בראש הבדיקה הופיעו ציטוט, צילום מסך של הפוסט המתעתע וחותמת הציון "מטעה". מפיצי הפייק צילמו את העמוד, חתכו את הציון החוצה והשאירו רק את הציטוט. הדבר שינה את הקונטקסט של הציטוט לחלוטין. במקום שייראה כפי שאמור להיראות - אמירה שלא הצליחה לעבור בדיקת עובדות - הוא נראה כמו כותרת עיתונאית. לעובדה שנטען שהעלייה היא בישראל למרות שהנתונים הם בריטיים לא ניכנס כאן.

יצרנו קשר עם עמיתנו מארגון בדיקת העובדות הגרמני "קורקטיב", שכמו המשרוקית חבר גם הוא ברשת בודקי העובדות הבינלאומית (IFCN), והפנינו את תשומת לבם לציוץ המדובר. ב"קורקטיב" מיהרו לתקן את הציוץ. הם הוסיפו שבבריטניה כבר ממליצים לנשים בהיריון להתחסן לקורונה. בגרמניה עדיין אין המלצה רשמית כזו של ועדת החיסונים, אבל נשים בהיריון כן יכולות להתחסן, בעיקר אם הן בקבוצת סיכון. אגודת הגינקולגים של גרמניה המליצה לנשים בהיריון להתחסן, משום שהן בסיכון מוגבר לפתח מחלה קשה יותר.

זו לא הפעם הראשונה בה מתנגדי חיסונים בגרמניה מפיצים טענות בהסתמך על מקורות ישראליים. בחודש שעבר סייענו ל"קורקטיב" להתמודד עם שלל טענות שבוססו על דוח תופעות הלוואי של ועדת החקירה האזרחית, שנותח בהרחבה ע"י המשרוקית. אחת הטענות של מפיצי הפייק בגרמניה הייתה שהדוח חובר ע"י "מומחים מובילים בתחומם". זאת למרות שחברי הוועדה מעולם לא טענו זאת לגבי עצמם, ושחלק מחברי הוועדה הם מתחום עריכת הדין והפסיכיאטריה, ורק אחת מתחום האפידמיולוגיה.

בשורה התחתונה: הציוץ הגרמני מטעה. הוא השתמש בצילום מבדיקת המשרוקית תוך השמטת הציון שניתן לאמירה. לא נמצא בינתיים קשר סיבתי בין החיסון לבין הפלות.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:

בדיקת המשרוקית על היעדר קשר בין חיסון לקורונה להפלות

בדיקת קורקטיב לפוסט המטעה המתבסס על בדיקת המשרוקית (גרמנית)

ניתוח המשרוקית לדוח תופעות הלוואי של ועדת החקירה האזרחית

בדיקת קורקטיב לדוח תופעות הלוואי של ועדת החקירה האזרחית (גרמנית)