"חילופי שלטון לא מכובדים": כך סיקרה התקשורת הבינלאומית את השבעת הממשלה החדשה

"נתניהו הצליח לאחד שמונה מפלגות שאין להן הרבה במשותף, מלבד הרצון להחליף אותו" • "בנפילתו, בנימין נתניהו שואב השראה מדונלד טראמפ" • כך סיקרו כלי התקשורת בעולם את ההשבעה בישראל וחילופי השלטון

נפתלי בנט לוחץ את היד לבנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
נפתלי בנט לוחץ את היד לבנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

כלי התקשורת האירופיים והבינלאומיים סיקרו ביממה האחרונה בהרחבה את השבעת הממשלה החדשה בישראל, כשהם מציגים את "מנהיגי הקואליציה" העיקריים החדשים - ראש הממשלה המכהן ויו"ר ימינה נפתלי בנט ("מיליונר הייטק שאמר שהוא נמצא מימין לביבי", כפי שהציגו אותו רבים מכלי התקשורת) ושר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד ("כוכב טלוויזיה לשעבר שאחראי לגיבוש הקואליציה", כפי שהציגו אותו אחרים).

"בנימין נתניהו הצליח להביא להישג מופלא, מבלי שהתכוון לכך", כתב הבוקר אתר המגזין הגרמני "דר שפיגל" בכותרת הראשית שהוקדשה לנעשה בישראל - "הוא הצליח לאחד שמונה מפלגות שאין להן הרבה במשותף, מלבד הרצון להחליף אותו". בהשוואה לגרמניה, נכתב בכתבה, "זה בערך כאילו מפלגת זכויות בעלי החיים, האיחוד הנוצרי-דמוקרטי, הירוקים ו'אלטרנטיבה לגרמניה' הימנים יחברו לקואליציה אחת".

התקשורת העולמית הצביעה על העובדה כי מדובר בקואליציה "שברירית" של 61 חברי כנסת, התלויה בכל אחד מחבריה, וכי היא זכתה ברוב של 60 תומכים לעומת 59 מתנגדים בהצבעה שהתקיימה אתמול. "מעולם לא עמד ראש ממשלה בראשות ישראל עם מספר כה קטן של חברי פרלמנט בסיעתו", ציינה רשת CNN בדיווח מירושלים לגבי ראש ממשלת ישראל החדש, נפתלי בנט.

"חילופי שלטון לא מכובדים"

כבר במהלך השבעת הממשלה דיווחו חלק מכלי התקשורת על הנעשה בכנסת. העיתון הגרמני "פרנקפוטר אלגמיינה צייטנוג" (FAZ) סיכם את הדיונים וההצבעות אתמול וכתב הבוקר (ב'), כי "חילופי השלטון לא היו מכובדים". "הנאום הקצר של ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט לפני הצבעת האי-אמון הפך למפגן של צעקות", דיווח כתב העיתון בישראל, "חברי כנסת מהליכוד והמפלגות החרדיות צעקו במהלך הנאום קריאות גנאי לעבר בנט - וחלקם סולקו מהמליאה".

גם ה"לה-מונד" הצרפתי דיווח יותר על הצהרות נתניהו מאשר על הממשלה החדשה. "בנפילתו, בנימין נתניהו שואב השראה מדונלד טראמפ", נכתב הבוקר בעיתון, שציין במיוחד את הרטוריקה בה השתמש נתניהו כלפי בנט במהלך הנאום לפני ההצבעה על ההשבעה, ואת "הונאת הבחירות" שלטענתו התרחשה בישראל. "אחרי שנתיים של דעיכה, ראש הממשלה היוצא נתניהו החל לבצע דה-לגטימציה של הממשלה הישראלית החדשה", נכתב.

ה"גרדיאן" הבריטי, בצד השמאלי של מפת התקשורת במדינה, כתב כי "בנט ניסה לספק נאום מפייס, ושיבח את נתניהו על תרומתו למדינה", בעוד "נתניהו נקט טון אחר, ראשית כשהתפאר שהוא הפך את מדינת ישראל ממדינה שולית לכוח עולה ואז כשהוא גינה את בנט כחלש".

ה
 ה

התנגשות עם הממשל הדמוקרטי בארה"ב

כלי תקשורת רבים אחרים הרחיבו לגבי האזהרות של נתניהו מפני הממשלה החדשה, ובמיוחד מאחת הזוויות הבינלאומיות בנאום שלו אתמול - חוסר היכולת שלה, לטענתו, להתמודד עם הסכם הגרעין המחודש המתרקם בין המעצמות לבין איראן. השוואתו של נתניהו את הסכם הגרעין שהממשל האמריקאי תחת הנשיא ג'ו ביידן יוזם לבין אי הפצצת מסילות הרכבת המובילות לאושוויץ עוררה הדים בינלאומיים.

כותרת של הכתבה ב-FAZ היא: "עזיבתו של נתניהו - והאיום", והעיתון מציין כי נתניהו מוכן לדרדר את היחסים עם ארה"ב בשם הביקורת על הממשלה החדשה. העיתון העריך כי דווקא העובדה שנתניהו הוא עדיין ראש האופוזיציה, וכי הזהיר כי ימיה של הממשלה הזו קצרים, יכולה דווקא לאחד את השורות בקואליציה הנוכחית.

ה"ניו יורק טיימס" הקדיש הבוקר את הכותרת הראשית שלו לחילופי השלטון בישראל, אותן הגדיר כ"קו פרשת מים" בהיבטים שונים. מהבחינה האמריקאית, לעומת הכמעט-סימביוזה ששררה בין ממשלת ישראל למפלגה הרפובליקאית תחת שלטונו של דונלד טראמפ, "התחזית היא שהממשלה החדשה תתמקד בחזרה לגישה הוותיקה של ישראל לפיה יש להשיג תמיכה אמריקאית משתי המפלגות".

הכותרת הראשית בניו יורק טיימס על חילופי השלטון בישראל / צילום: צילום מסך
 הכותרת הראשית בניו יורק טיימס על חילופי השלטון בישראל / צילום: צילום מסך

בנט: מיליונר מלא-סתירות

כלי התקשורת חזרו על הצגת בנט כמי שעומד בראש מפלגה "לאומנית", והדגישו את הצעת העבר שלו לספח חלקים מהשטחים הכבושים, את התנגדותו להקמת מדינה פלשתינית ואת הצהרותיו כי הוא נמצא "ימינה לביבי" בדעותיו. הם גם הבהירו כי בקואליציה שבראשה יעמוד בשנתיים הקרובות ישנן מפלגות המתנגדות באופן גורף לעמדות אלה, כמו "מרצ" ו"רע"ם". "הלאומן בנט הצליח להחליף את נתניהו", היתה הכותרת הבוקר של העיתון האוסטרי "דר סטנדרד".

עיתון השמאל הצרפתי "ליברסיון", שעורכו הוא העיתונאי הישראלי-צרפתי דב אלפון, הציג על השער הבוקר תמונה של נתניהו עם הכותרת Netanyah-out" בעוד באתר העיתון הוקדשה הכותרת הראשית ל"תחיית השמאל" בעקבות השתתפות מפלגות שמאל בקואליציה.

עיתון השמאל הצרפתי
 עיתון השמאל הצרפתי

סוכנות החדשות "אי-פי" כתבה בפרופיל של בנט שפורסם היום כי הוא "מלא סתירות", בדומה למדינת ישראל. "הוא דתי מאמין שעשה מיליונים בסקטור ההיי-טק החילוני ברובו של ישראל, מאמין גדול בזכות ההתנחלויות שגר בפרבר של תל אביב (כך במקור, א.א.) ושותף לשעבר של נתניהו שחבר כעת ליריבו הגדול לפיד כדי לשים קץ לשלטון 12 השנה של נתניהו".

ה"שפיגל" הצביע על המחלוקות והסתירות בחברה הישראלית והביע תקווה לטוב: "הממשלה הישראלית הנוכחית היא שיקוף של החברה הישראלית: מחולקת, מפולגת מבחינה אידיאולוגית. העובדה כי הפוליטיקאים לוחצים ידיים ומראים שהם רוצים לעבוד יחד הוא סימן היסטורי לאוכלוסייה כולה".