הגיע הזמן להוציא את תחנות הכוח ומתקני קצא"א מבנק המטרות של חמאס

זו אחת הפעמים הנדירות בהם האינטרס הסביבתי מוצא עצמו בקו אחד עם האינטרס הביטחוני • ככל שנעבור מהר יותר להפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים, כך נוכל לוותר על עוד מתקנים עמוסים בדלקים נפיצים ומסוכנים • זו לא שאלה על יעדי צמצום פחמן והגנה על האוזון, אלא עניין של חיים ומוות

תחנת הכוח קצא"א אשקלון - קו צינור אילת אשקלון / צילום: איל יצהר
תחנת הכוח קצא"א אשקלון - קו צינור אילת אשקלון / צילום: איל יצהר

העשן שהיתמר מעל מיכל הדלק באשקלון לא השאיר מקום לספק על אחד מהישגי חמאס בסבב הלחימה האחרון. מתקני הנפט של חברת תש"ן באשקלון כמו גם תחנת הכוח ומתקני קצא"א היו בראש רשימת היעדים של ארגון הטרור. מי שחושב שרק לצה"ל בנק מטרות מוכן מראש טועה לייחס לאויבנו ירי ללא הבחנה, כאשר מטחי הרקטות כוונו למטרות שמבחינת אויבנו ירשמו הישגים תודעתיים.

כמו לחמאס כך גם לחיזבאללה מצפון ובטח לאויבינו מרחוק, רשימה של מתקנים עתירי אנרגיה ודלקים המניעים את הכלכלה הישראלית - אך גם מהווים יעד נחשק לפגיעה. אין ולא תהיה דרך למגן כל מיכל דלק, אמוניה או גז נפיץ. לעולם לא תהיה אפשרות לבנות מתקני בטון סביב כל תחנת כוח, ארובות ומפעלי זיקוק. אך יש דרך להגן על האוכלוסייה הנמצאת בסמוך ולנטרל מאויבנו את היכולת לרשום הישגים תודעתיים, וזאת באמצעות ויתור מוחלט על מתקנים אלו.

יעד ביטחוני לאומי, לא פריווילגיה

זו אחת הפעמים הנדירות בהם האינטרס הסביבתי מוצא עצמו בקו אחד עם האינטרס הביטחוני. ככל שנעבור מהר יותר להפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים, כך נוכל לוותר על עוד מתקנים נפיצים עמוסים בדלקים פוסילים נפיצים ומסוכנים. במדינת ישראל הצפופה, בה האוכלוסייה מתגוררת בסמוך למתקנים אלו זו לא שאלה על יעדי צמצום פחמן והגנה על האוזון, אלא עניין של חיים ומוות.

מדינת ישראל חוזרת ומצהירה על יעדי אנרגיה מתחדשת אשר אינם עומדים בשורה אחת עם הצהרות מדינות העולם המערבי. המשמעות היא המשך הישענות על דלקים מאובנים ובניית תשתיות עבורם שימשיכו להוות יעד בכל עימות צבאי עתידי. על ישראל להסתכל על העימות הצבאי האחרון כהזדמנות לשינוי מחשבתי, אנרגיות מתחדשות כיעד לאומי צבאי ולא משימה רק של המשרד להגנת הסביבה. מי שצריך להוביל את המשימה היא המועצה לביטחון לאומי לצד משרד הביטחון, אשר חייבים להבין כי סגירת תשתיות נפט וגז הם יעד ביטחוני לאומי ולא רק פריווילגיה של אוהבי הסביבה.

על פי משרד הבריאות, עשרות מתושבי אשקלון והאזור מתים מדי שנה מזיהום אוויר ממתקני הפקת אנרגיה של דלק פוסילי. מאות רבות בכל רחבי הארץ. אשקלון הייתה אחת הערים שסבלו במיוחד מהפגזות החמאס ודווקא העיר הזו צפויה להפוך ליעד נחשק אף יותר כאשר חברת קצא"א, חברה ממשלתית מיותרת, המחזיקה בצינור הנפט המיושן מאילת לאשקלון, מבקשת להצדיק את קיומה באמצעות העברת נפט ממדינות המפרץ הפרסי אל הים התיכון, וזאת כדי לשרת אינטרסים כלכליים של ברוני הנפט הערבים.

התוכנית אולי תכניס כמה מיליונים לחברה בה מועסקים מקורבי השלטון אך אין בה שום אינטרס לציבור בישראל, לקופת המדינה או למשק האנרגיה. בצע כסף שיביא להרחבת תשתיות הנפט המסוכנות לחופי אשקלון ויעמיד את העיר שוב ושוב בחזית האלימות בסבבי לחימה עתידיים.

על מדינת ישראל להתעשת, היעדר תוכניות ארוכות טווח מביאות לסיכונים ביטחוניים מיותרים, תוכנית שתכלול עצירת הפקות נפט וגז חדשות, עצירה מוחלטת של בניית תחנות כח ומתקני נפט וגז, ביטול תוכנית קצא"א לשינוע נפט לאורכה של ישראל ומעבר מהיר לייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים של רוח ושמש הם אלו שיביאו לביטחון לתושבי מדינת ישראל.

השבענו הרגע ממשלה חדשה עם שרים ושרות שחייבים לראות את האיום כהזדמנות, ולאמץ תוכנית שאפתנית והכרחית הכוללת צעדים מרחיקי לכת של סגירת מתקנים קיימים וביטול תוכניות ליצירת אנרגיה מדלקים פוסילים ולהפסיק באופן מיידי מתן אישורים לקידוחי נפט וגז חדשים.

זוהי לא משימה של משרד אחד אלא התגייסות של כלל משרדי הממשלה. כמעט כולם ירוויחו מכך, בראשם תושבי אשקלון ושאר תושבי ישראל הגרים בסמיכות למתקני תשתית מאיימים ולצידם כולנו המשוועים למהלך אמיץ ומנהיגותי שישים את ישראל בחזית המאבק הגלובלי בהתחממות כדור הארץ. מי שיפסידו הם אויבנו מקרוב ורחוק שיבינו שבנק המטרות שלהם פשט את הרגל.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת צלול