טכנולוגיית הנעה סילונית שפותחה ברפאל מגיעה לבורסה עם יישום לתחום האנרגיה

טורבוג'ן, המבקשת להנפיק בשווי של כ-200 מיליון שקל, מוחזקת בין היתר ע"י דנה כספי ואהוד בן ש"ך, שהסתכסכו לאחרונה בחברה הבורסאית גלובל פאוור • טורבוג'ן טרם רשמה הכנסות והיא נושאת הערות רו"ח בדוחות

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

לרצף ההנפקות הראשוניות העומדות על הפרק בשוק ההון המקומי הצטרפה בימים האחרונים חברת האנרגיה טורבוג'ן, שעם בעליה נמנים כמה שמות מוכרים - גם בשוק ההון וגם בתחום האנרגיה. טורבוג'ן, שנוסדה בשנת 2014, מפתחת מערכת לייצור עצמי של חשמל וחום במבנים. לדברי החברה, "מדובר בטכנולוגיה מוכחת וייחודית, המבוססת על מערכת הנעה סילונית שפותחה ברפאל (בעלת מניות בחברה)".

בכוונת החברה לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים לפי שווי של כ-200 מיליון שקל לפני הכסף. חתמי ההנפקה הם ברק קפיטל ורוסאריו.

גלגוליה הקודמים של טורבוג'ן מתחילים ב-2001, אז הוקמה חברת אר-ג'ט (של פרופ' דוד ליאור, סמנכ"ל הטכנולוגיות הראשי של טורבוג'ן כיום) "במטרה לפתח מערכות הנעה למערכת הביטחון של מדינת ישראל, והינה שותפה בפיתוח מנוע הסילון הישראלי הראשון", וזאת במסגרת שיתוף פעולה עם רפאל.

ב-2014 יזמו אר-ג'ט ורפאל את הקמתה של טורבוג'ן, יחד עם חברת תחנות הכוח גלובל פאוור של ניסן כספי ואהוד בן ש"ך. בהמשך העבירו אר-ג'ט ורפאל לטורבוג'ן את הרישיונות לשימוש בידע. החברה התחייבה לא לעשות שימוש בזכויות שהועברו לה לשם צרכים צבאיים, בעוד שרפאל התחייבה לא לעשות שימוש באותן זכויות לצרכים אזרחיים.

הפסד של 12 מיליון שקל בשנתיים האחרונות

טורבוג'ן, עולה מטיוטת התשקיף, מפתחת "מיקרו-טורבינה רב-דלקית לייצור מקומי של חשמל וחום", ותוצריה "הינם חשמל וכן חום שמופק מפעילות המיקרו-טורבינה ומשמש לחימום מבנים ובכך מעלה את הנצילות האנרגטית הכוללת ומוריד את הצורך בחימום יקר באמצעים אחרים, כדוגמת דוד חימום".

לפי הסבריה, המוצרים שהיא מפתחת נכללים בקטגוריית "מערכות ייצור משולב של חשמל וחום" - המוכרת בשם קוגנרציה (Co-Generation). מנכ"ל החברה הוא ירון גלבוע. טורבוג'ן מגיעה לבורסה כשהיא לא מייצרת הכנסות, וצוברת הפסדים, שהסתכמו ביותר מ-12 מיליון שקל בשנתיים האחרונות (2019-2020).

רואי החשבון של החברה מפנים את תשומת לב המשקיעים לגירעונות ולתזרים מזומנים שלילי מפעילת שוטפת, וכן לתלות שלה "במקורות גיוס שונים לצורך המשך פעילות".

סכסוך גם בין כספי לשותפיה בטורבוג'ן

כבעלי השליטה בטורבוג'ן מוגדרים כיום צחי אבן ארי, דובי פרידמן ודנה כספי. דנה היא בת זוגו של ניסן כספי, מייסד חברת תחנות הכוח הבורסאית ג'י.פי גלובל פאוור. בימים האחרונים סיכמו בני הזוג על מכירת מניותיהם בחברה הבורסאית לידי חברת אלון רבוע כחול של מוטי בן משה, תמורת קרוב ל-60 מיליון שקל.

לצד דנה כספי, עם בעלי המניות בטורבוג'ן נמנה אהוד בן ש"ך, השותף עם המשפחה בגלובל פאוור, ואחר מהפעילים הוותיקים והמוכרים בשוק האנרגיה המקומי. עוד לפני מכירת מניות משפחת כספי בגלובל פאוור לבן משה, היא נקלעה לסכסוך מול בן ש"ך, עם הודעת המשפחה על ביטול הסכם בעלי המניות "לאור טענות על הפרה יסודית של ההסכם", כשבן ש"ך מצדו טען, כי "אין כל בסיס להודעת הביטול", ולכן היא אינה תקפה.

עם השלמת רכישת המניות מידי כספי, יהפוך בן משה לבעל המניות הגדול בגלובל פאוור, עם החזקה של כ-46% מהמניות, בעוד שבן ש"ך מחזיק בכ-40% מההון. הנכס המרכזי של גלובל פאוור הוא החזקתה בתחנת הכוח באר טוביה (IPM), תחנה בהספק של כ-450 מגוואט המיוצרים על בסיס גז טבעי, שהפעלתה המסחרית החלה בחודש פברואר האחרון.

טיוטת התשקיף של טורבוג'ן חושפת, כי לדנה כספי סכסוך גם עם שותפיה לשליטה בטורבוג'ן - צחי (יצחק) אבן ארי (יו"ר החברה) ודב (דובי) פרידמן. מטיוטת התשקיף עולה, כי הנאמן אסף שלגי מחזיק בנתח ממניות טורבוג'ן עבור החברות הפרטיות של כספי ושל אבן ארי ופרידמן, "לאור קיומו של סכסוך בין בעלי מניות אלו בקשר עם הבעלות במניות אלו". עוד עם בעלי מניות טורבוג'ן נמנים חברת המערכות הביטחוניות רפאל ופרופסור דוד ליאור.

טורבוג'ן

תחום פעילות: מפתחת מערכות קוגנרציה לייצור עצמי של חשמל וחום במבנים, ומאפשרות הורדת עלויות חשמל וחימום, וכן עצמאות אנרגטית לצרכנים
היסטוריה: הוקמה בשנת 2014
נתונים: כמנכ"ל מכהן ירון גלבוע. החברה טרם מייצרת הכנסות, וסובלת מגירעונות בהון העצמי ובהון החוזר