חצי שנה הספיקה לו: פרופ' סטנלי פישר התפטר מתפקידו כדירקטור בבנק הפועלים

סיבה רשמית להתפטרות טרם נמסרה, אך גורמים בסביבתו העריכו כי פישר בן ה-77 רוצה לבלות יותר זמן עם משפחתו בארה"ב • באוקטובר האחרון נבחר פישר לתפקיד לאחר הליך רווי יצרים, והחל לכהן בדירקטוריון ב-1 בינואר

פרופ' סטנלי פישר. שישה חודשים הספיקו / צילום: תמר מצפי, גלובס
פרופ' סטנלי פישר. שישה חודשים הספיקו / צילום: תמר מצפי, גלובס

פרופ' סטנלי פישר התפטר מתפקידו כדירקטור בבנק הפועלים  - שמונה חודשים בלבד לאחר שנבחר לתפקיד. סיבה רשמית להודעה טרם נמסרה, אך גורמים בסביבתו העריכו כי פישר בן ה-77 רוצה לבלות יותר זמן עם משפחתו בארה"ב.

פישר, שהיה בעבר נגיד בנק ישראל, סגן יו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי, סגן יו"ר סיטיגרופ ובכיר מאוד בקרן המטבע הבינלאומית, לא נבחר בקלות. למרות ניסיונו והישגיו יוצאי הדופן של פישר לאורך השנים ומעמד הכלכלן הייחודי שלו זכה בעולם הרחב, הבחירה בו באוקטובר האחרון לוותה בטונים צורמים במיוחד.

הבחירה בפישר לדירקטור בבנק הפועלים לא הייתה פשוטה. ההליך היה חריג, רווי האשמות, סערות ושינויים בוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה.

מאחר שבנק הפועלים הוא בנק ללא גרעין שליטה, הדירקטורים המוצעים הם אלה שמומלצים על-ידי "הוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה" שפועלת תחת בנק ישראל.

בסוף אוגוסט האחרון הודיעה הוועדה, אז עוד בראשות השופט בדימוס משה גל, על שישה מועמדים מטעמה, שאחד מהם הוא סטנלי פישר. הבחירה בו, למרות הרקורד המרשים, לא עברה חלק.

על פניו, פישר לא אמור היה לקבל את המועמדות בעקבות ציון נמוך שקיבל מנציג הפועלים באותה הצבעה, הדירקטור דוד אבנר, שהעדיף להמליץ על מועמדת אחרת, שבשל כך נהנתה מציון ממוצע גבוה מזה של פישר. חברי הוועדה הקבועים בחרו להתעלם מעמדתו של אבנר, אותה ראו כמניפולטיבית, ולבטלה, כך שפישר נבחר, ואבנר התפטר באופן חריג מהוועדה ויצא בהאשמות נגד התנהלותה.

וזה לא נגמר כאן. הנציג השני של בנק הפועלים בוועדה, ראובן קרופיק, נאלץ לעזוב אותה בשל הפיכתו ליו"ר הבנק, וזאת מבלי שהחברים הקבועים בוועדה אישרו את החלפתו בנציג אחר, למרות שככל הידוע הבנק ביקש לעשות כן.

ימים ספורים לאחר מכן התברר כי עוד לפני ששמו הוצג לוועדה לבחירת דירקטורים, בחן פישר עם צמרת הבנק המרכזי את האפשרות להתמנות ליו"ר הבנק במקומו של היו"ר הקודם, עודד ערן ז"ל. על-פי הערכות בשוק באותה התקופה, בין המועד שבו דובר לראשונה על רצונו של פישר להצטרף לדירקטוריון הפועלים ועד ההתפתחויות בנוגע למועמדותו לתפקיד יו"ר הבנק, בחר דירקטוריון הפועלים לקדם את מינויו של קרופיק ליו"ר בהליך מהיר, שאושר על-ידי הבנק המרכזי.

בנוסף לכך, שמו שם פישר נקשר לסערה אחרת, גדולה ומשמעותית בהרבה, שהייתה בעבר בבנק הפועלים. אז דובר על הדחה של יו"ר הפועלים דני דנקנר בעקבות דרישת בנק ישראל שבראשו עמד פישר. 

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הבנק מודה לפרופ' סטנלי פישר על תקופת שירותו בדירקטוריון ומכבד את בקשתו לסיים את כהונתו. אנו מאחלים לפרופ' פישר הצלחה מרבית בהמשך דרכו".