בוועדה המוניטרית בבנק ישראל מעריכים שלא צפויה התפרצות אינפלציונית

לפי פרוטוקול הוועדה המוניטרית מהחלטת הריבית האחרונה בבנק ישראל דנו בסיכוני האינפלציה, בשאלה האם מדובר באירוע זמני או מתמשך • להערכתה מוקדם לשפוט אך אין סכנה להתפרצות אינפלציונית

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

פרוטוקול ישיבת הריבית של בנק ישראל שפורסם מוקדם יותר היום חושף כי למרות ההתאוששות הכלכלית של המשק עדיין חבר אחד מחזיק בעמדה כי יש צורך להוריד ריבית. חמישה מחברי הוועדה המוניטארית סברו שיש להותיר את הריבית ללא שינוי בשיעור של 0.1%, בטענה כי הרמה הנמוכה של הריבית תומכת בהתאוששות הפעילות הכלכלית ובחזרה מדורגת של האינפלציה אל טווח היעד, אבל חבר ועדה אחד לא שינה את עמדתו והצביע בעד הורדת הריבית לשיעור של 0%.

על פניו אין שינוי בהצבעה של חברי הוועדה לעומת ישיבות קודמות אך להבדיל הפעם ההצבעה באה ברקע להתאוששות המשק מהמשבר, כך שלא ברור מדוע יש צורך בשימוש בכלי הריבית על מנת לתמרץ את הפעילות הכלכלית.

לפי פרוטוקול הריבית, חבר הוועדה סבר כי על מנת לתמוך בהתאוששות, שיעור ריבית נמוך מ-0.1% מתאים יותר עקב עוצמת המשבר והפגיעה החריגה בעוצמתה ברמת התעסוקה שהמשק חווה. מוקדם יותר היום פרסמה הלמ"ס את נתוני התעסוקה לחודש מאי, שהצביעו על בלימת התאוששות שוק העבודה, אך צריך לקחת בחשבון כי מבצע שומר חומות שהיה במאי השפיע על הנתונים כך שמדובר על השפעה נקודתית ווקדם לגזור הערכות לגבי שוק העבודה. נגיד בנק ישראל אמיר ירון אמר מוקדם יותר השבוע כי יש חשש שייקח זמן עד שהתעסוקה תחזור לרמתה מלפני המשבר.

הוועדה דנה בעלייה בסביבת האינפלציה שמתבטאת בהמצאות האינפלציה השנתית בקרבת הגבול התחתון של תחום היעד, וכן בעלייה הניכרת בציפיות לאינפלציה. בעולם עליית האינפלציה משמעותית מאשר בישראל (בפרט בארה"ב אינפלציית הליבה הגיעה ל-3.1%), והשאלה הבוערת כיום בכלכלה היא עד כמה עליית המחירים זמנית, או מהווה התבססות של האינפלציה באופן קבוע יותר.

לפי חברי הוועדה שניתחו את הסיבות האפשריות לעליית סביבת האינפלציה בישראל, בעיות ההיצע ובכללם העיכובים בשרשרות האספקה של חומרי גלם, הקשיים באיוש משרות, והעובדה שהעלייה באינפלציה הכללית מקורה בעיקר בעליית אינפלציית המוצרים הסחירים, תומכים בהשערה שעליית המחירים הינה זמנית. מנגד, ציפיות האינפלציה לכל הטווחים משוק ההון, הקצרים אך גם הבינוניים והארוכים, מצביעים על עלייה וכבר נמצאים בסביבת מרכז היעד - מה שתורם למצדדים בטענה כי האינפלציה אינה זמנית. עם זאת, הוועדה סברה שקשה עדיין להכריע בשאלת מידת הזמניות של העלייה בסביבת האינפלציה, ויש להמשיך ולעקוב אחרי התפתחויות האינפלציה בהמשך, אך העריכה שלא סביר שתחול התפרצות אינפלציונית.