3 חודשים אחרי החסימה בסואץ, העולם מתקרב למשבר ספנות נוסף

בזמן שהתפרצות קורונה בדרום סין משבשת את הפעילות בנמלים ומעכבת ספינות, עסקים ולקוחות מתכוננים למשבר ספנות נוסף • שירותי הדואר והנמלים בשנזן וגואנגג'ואו כבר באיחור, והחשש הוא מפני שילוחים מחוץ לסין ועליית מחירים דרסטית

נמל גואנגג'ואו / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua
נמל גואנגג'ואו / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua

בהתחלה, זה היה מחסור קריטי במכולות בגלל המגיפה. אחר כך הגיעה החסימה בתעלת סואץ. עכשיו, בעקבות התפרצות קורונה בדרום סין, עסקים וצרכנים מתכוננים למשבר ספנות נוסף.

פרובינציית גואנגדונג בדרום סין מתמודדת כעת עם עלייה פתאומית במקרי הקורונה. הרשויות מטילות סגר על מחוזות ועסקים על מנת למנוע את התפשטות הנגיף. עם זאת, הצעדים האלה גורמים לעיכובים עצומים בנמלים הסיניים הגדולים, ולהעלאת עלויות המשלוח הגבוהות ממילא. לדברי אנליסטים וגורמים בענף הספנות הסיני, זמן ההמתנה של האוניות הרקיע שחקים.

"השיבושים בשנזן ובגואנגג'ואו הם עצומים. תהיה להם לבדם השפעה חסרת תקדים על שרשרת האספקה", העריך בריאן גליק, מייסד ומנכ"ל פלטפורמת Chain.io, בריאיון ל-CNBC. בשילוב עם האתגרים שעמדו השנה בפני שרשרת האספקה העולמית, תחום הספנות נמצא כעת ב"מים לא מוכרים לחלוטין", אמר גליק.

גואנגדונג, מרכז ספנות גדול, אחראי על כ-24% מהייצוא של סין. גואנגדונג הוא גם הבית של נמל שנזן ונמל גואנגג'ואו - הנמנים בין חמשת הנמלים הגדולים בעולם מבחינת נפח המכולות, כך לפי מועצת הספנות העולמית (WSC).

המקרה המקומי הראשון של הדבקה בזן הדלתא, שאותר לראשונה בהודו, התגלה בגואנגדונג במאי - ומאז אובחנו יותר מ-100 חולים נוספים. הרשויות הטילו סגר והגבלות נוספות שעיכבו את הפעילות בנמלים.

שרשרת האספקה העולמית שוב בסכנה

"אני חושב שהסיכון להפרעה בשרשרת האספקה עולה, ועלויות המשלוח ככל הנראה יעלו עוד יותר. לפרובינציית גואנגדונג תפקיד קריטי בשרשרת האספקה העולמית", אמר ג'אנג ג'יווי, כלכלן ראשי בחברת Pinpoint Asset Management.

ג'יי פיי וויגינס, סגן נשיא לפיתוח תאגידי בחברת 3GTMS למערכות שילוח, אמר כי משבר הנמלים בסין יגרום לשיבושים רבים עבור הצרכן האמריקאי, מכיוון שרבים מהמשלוחים המושפעים מיועדים לצפון אמריקה. לשם השוואה, לחסימת תעלת סואץ הייתה השפעה רבה על המסחר באירופה משום שמשלוחים רבים שעוכבו היו מיועדים להגיע אליה.

וויגינס אמר גם שעל הצרכנים לשמור על הציפיות שלהם ב"מוד קורונה": "תצפו למחסורים ולבעיות מלאי של כל המוצרים שיוצרו באסיה".

למשבר יש השפעה ישירה על עלויות השילוח. "הרבה חברות ספנות קטנות ובינוניות מרימות ידיים כי עלות השילוח עולה על שולי הרווח" , אמר גליק. "עלויות השילוח הן בשיא של כל הזמנים. פרצנו כל כך הרבה תקרות מחיר, שאף אחד לא יודע לומר מתי זה יגיע לנקודת השיא". 

שרינה כמאל, סמנכ"לית ב-Everstream Analytics, צופה עלייה נוספת במחירי השילוח. לדבריה, יצואנים רבים לא יכולים להרשות לעצמם את העיכובים - אז הם ממירים משלוחים מאוניות למשלוחים אויריים, מה שמגדיל עוד יותר את העלויות. 

אפקט דומינו

זמני ההמתנה לספינה בטרמינל המכולות הבינלאומי בשנזן זינקו מזמן המתנה ממוצע של חצי יום ל-16 יום, לפי כמאל.

העיכוב בטרמינל המכולות משפיע על האזור, וגורם לספקים להסיט סחורות לנמלים הסמוכים. נמל נאנשה בגואנגג'ואו חווה כעת "נהירה" של מטענים, והגודש והעיכוב בכלי השיט בו צפויים להימשך עוד שבועיים, אם לא יותר, אמרה כמאל.

העיכוב בטרמינל המכולות משפיע על האזור, וגורם לספקים להסיט סחורות לנמלים הסמוכים. נמל נאנשה בגואנגג'ואו חווה כעת "נהירה" של מטענים, והגודש והעיכוב בכלי השיט בו צפויים להימשך עוד שבועיים, אם לא יותר, אמרה כמאל. לדבריה, גם פרובינציות שכנות כמו יונאן וחוביי עשויות להיות מושפעות מהעיכובים בשנזן. 

מעבר לסין היבשתית, גם הנמל של הונג קונג הושפע מהמצב. כל המשאיות שמגיעות להונג קונג יצטרכו לעבור חיטוי, בין היתר, מה שעשוי לעכב את תנועת המכולות ואת קבלתן.

באופן כללי, הפעילות בנמלים בגואנגדונג תישאר איטית בחודש יוני, וחלקים אחרים בסין עשויים לנקוט בפעולות זהירות משלהם, אמר ג'יווי. לדבריו, זה עלול להוביל לעליית מחירים. "בשילוב עם המגיפה בהודו ובדרום מזרח אסיה... העלייה של מקרי הקורונה בגואנגדונג עשויה לתרום ללחץ אינפלציוני גבוה יותר במדינות אחרות", הזהיר.

מבירור שקיים גלובס, עולה כי נכון לעכשיו למצב בדרום סין אין השפעה ישירה על הפעילות בנמלים בישראל. בשיחה שקיימנו עם עדני סימקין, מנכ"ל הפעילות המקומית של ענקית הספנות העולמית MSC, הוא הסביר כי ישנם שלושה נמלים בדרום סין שלא מתפקדים או מתפקדים חלקית. "למשל לאחד הנמלים בדרום סין לא הגיעו אוניות בכלל מאז תחילת יוני", הסביר סימקין שלצד זאת הסביר כי יתכן ויבואנים מנתבים את הסחורות ממילא לנמלים אחרים ועל כן במקרה שלהם הם לא מרגישים את המשבר לגבי פעילות ההובלה לישראל בשלב זה.