לאחר 5 שנים קשות: האם מהונגריה תגיע הישועה לחלל תקשורת

על פי מזכר הבנות בין הצדדים תקצה חברת לווייני התקשורת מישראל 51% ממניותיה ל-4iG מהונגריה, כנגד השקעה של 215 מיליון שקל, בפרמיה ניכרת על מחיר השוק • העסקה כפופה לשורה של תנאים ובהם אישור משרד התקשורת, וצפויה לשקף לחלל שווי של יותר מ-400 מיליון שקל לאחר השלמת ההשקעה

לוויין עמוס 17 / צילום: יח"צ
לוויין עמוס 17 / צילום: יח"צ

צעד משמעותי ראשון לקראת מכירת השליטה בחברת לווייני התקשורת חלל-תקשורת. היום דיווחה החברה, כי התקשרה במכתב כוונות לא מחייב למכירת השליטה בה לחברת התקשורת ההונגרית 4iG.

על פי מזכר ההבנות, תקצה חלל-תקשורת 51% ממניותיה לחברה ההונגרית, בתמורה להשקעה של 215 מיליון שקל במזומן. ההשקעה תבוצע לפי מחיר של 8.5 שקלים למניית חלל-תקשורת, המשקף פרמיה של 46% ביחס למחיר המניה טרם פרסום העסקה.

העסקה משקפת לחלל-תקשורת שווי של 205 מיליון שקל לפני הכסף, או 420 מיליון שקל לאחר השלמת העסקה (אחרי הכסף). בתגובה להודעה נסחרה מניית חלל-תקשורת בעלייה של כ-20%, ומחירה משקף לחברה שווי של כ-170 מיליון שקל.

חלל-תקשורת נשלטה בעבר בידי איש העסקים שאול אלוביץ', באמצעות קבוצת יורוקום שבה החזיק. לפני שנים אחדות נקלעה יורוקום לחדלות פירעון, ומאז מוחזקות מניות השליטה (46.7%) בחברת חלל-תקשורת בידי כונס הנכסים, עו"ד חגי אולמן.

חברת 4iG היא חברה ציבורית הונגרית, שמניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך של בודפשט, והיא עוסקת בתחום טכנולוגיות מידע ותקשורת. החברה ההונגרית, כך נמסר בדיווח, נמצאות בשליטתו של Jászai Gellért.

העסקה כפופה להשלמת המשא ומתן בין הצדדים ולחתימה על הסכם השקעה מחייב. כמו כן, תותנה השלמת העסקה בבדיקת נאותות, בקבלת אישורים רגולטוריים ובראשם אישור משרד התקשורת הישראלי, וכן באישור אסיפת בעלי המניות של חלל-תקשורת.

יש לציין כי אישור משרד התקשורת מתקבל במקרים אלו לאחר התייעצות עם גורמי הביטחון השונים וקבלת הסכמתם. אישור האסיפה הכללית של בעלי המניות יידרש גם לאור עסקה שתיחתם בין הצדדים, ושבמסגרתה תספק חלל-תקשורת שירותי תקשורת לוויינית ל-4iG.

 
  

בלעדיות של חודשיים לחברה ההונגרית

במסגרת מכתב הכוונות, קיבלה החברה ההונגרית תקופת בלעדיות של חודשיים (עד ל-15 באוגוסט) לסיים את בדיקת הנאותות ולחתום על הסכם ההשקעה המחייב. בתקופה זו גם לא תהיה חלל-תקשורת רשאית לנהל משא ומתן עם משקיעים אחרים.

לדברי דן זיצ'ק, מנכ"ל חלל-תקשורת, "מדובר בהבעת אמון משמעותית בחברה ובפעילותה. כניסתה של 4iG ההונגרית כבעלים תסייע במימוש התוכנית האסטרטגית של חלל-תקשורת".

תוכנית זו כוללת, לדברי זיצ'ק, "מעבר מאספקת קיבולת לוויינית לספק שירותי תקשורת על גבי לוויין, הכוללים, בין השאר, שירותים מנוהלים, שירותים מקצה לקצה ומתן פתרונות מתקדמים בשרשרת הערך, כגון אפיון, תכנון, הקמה ותפעול רשתות התקשורת הלוויינית.

הוא הוסיף, כי "כניסתה של 4iG, באמצעות הזרמת הון לתוך החברה, תשפר בצורה משמעותית את חוסנה הכלכלי והיכולת שלה לעמוד בהתחייבויות העתידיות".

דן זיצ'ק, מנכל חלל תקשורת / צילום: יח"צ
 דן זיצ'ק, מנכל חלל תקשורת / צילום: יח"צ

זיצ'ק גם הדגיש, כי "החברה ההונגרית זכתה במכרז של ממשלת הונגריה להקמת לוויין לאומי, אשר על פי תוכניותיה, יאופיין ויתוכנן על-ידי חלל-תקשורת, וימוקם בנקודת שמיים W 4° (ארבע מעלות מערב, ע' כ') כלוויין המשך לשירותים הניתנים בנקודת השמיים באמצעות הלוויין עמוס 3. השלמת העסקה צפויה לחזק ולהרחיב את פוטנציאל הפעילות של חלל-תקשורת במזרח אירופה וליצור שיתוף פעולה וסינרגיה בין החברות".

לדברי חלל-תקשורת, במכתב הכוונות מצוינת כוונתה של 4iG להתקשר בהסכם עם כונס הנכסים, שלפיו יתחייב הכונס להצביע בעד אישור העסקה במסגרת האסיפה הכללית של בעלי המניות, וכן יתחייב שלא למכור את המניות שבידיו טרם השלמת העסקה.

הלקוחות הגדולים: הממשלה ו-yes

חלל-תקשורת עוסקת באספקת שירותי תקשורת לוויינית ללקוחותיה, באמצעות הלוויינים עמוס-3 ועמוס-7, הממוקמים בנקודת שמיים 4°W, עמוס-4 המוצב ב-65°E, והלוויין הדיגיטלי המתקדם עמוס-17, אשר שוגר בהצלחה בשנה שעברה ומוצב בנקודת שמיים 17°E. השירותים ניתנים ללקוחות ברחבי אירופה, המזרח התיכון, אפריקה ואסיה.

לקוחות חלל-תקשורת כוללים, בין היתר, חברות המספקות טלוויזיה רב-ערוצית, ערוצי טלוויזיה, רשויות מדינה הנזקקות ללוויין תקשורת להעברת מידע לסוגיו, חברות העוסקות בהעברת מידע, טלפוניה ואינטרנט בפס-רחב וכן גופים העושים שימוש ברשתות VSAT. עם זאת, שני הלקוחות הגדולים של החברה הם ממשלת ישראל וחברת yes הישראלית.

בשנה האחרונה (טרם הדיווח הנוכחי) עלתה מניית חלל בכ-50%, אולם בפרספקטיבה רחבה יותר, של חמש שנים, היא איבדה כ-80% משווייה, על רקע קשיים שונים שבהם נתקלה והחוב הגדול הרובץ עליה. בין היתר התפוצץ בספטמבר 2016 טיל השיגור של לוויין ששיגרה החברה ("עמוס 6") - אירוע שהוביל לביטול עסקה מתוכננת למכירתה של חלל-תקשורת לידי תאגיד התקשורת הסיני Xinwei תמורת 285 מיליון דולר.

השווי הנמוך יחסית של חלל-תקשורת כיום נובע מהחוב שהושת עליה לצורך מימון רכישת לוויינים חדשים. לחברה שלוש סדרות של איגרות חוב, בהיקף כולל של 1.27 מיליארד שקל (391 מיליון דולר) במונחי ערך מתואם (פארי), שיעמדו ברובן לפדיון בשלוש השנים הקרובות.

נכון להיום מחזיקה החברה במזומנים בשווי של 120 מיליון דולר, המאפשרים את פירעון החוב בשנתיים הקרובות. עם זאת, ההשקעה הגדולה (66 מיליון דולר) שאמורה החברה לקבל מהחברה ההונגרית, תחזק את בסיס המזומנים ואת ההון של חלל-תקשורת, ותאפשר לה להוציא אל הפועל את אסטרטגיית מתן השירותים באפריקה.

כמו כן תאפשר הזרמת המזומנים לבחון רכישה של לוויין חדש, וכן להוציא אל הפועל מהלך לארגון מחדש של חובות החברה, בתנאי מימון משופרים. אלו הן הסיבות המרכזיות לכך שהועדפה עסקת השקעה בחברה, על פני מכירת מניות השליטה שבידי כונס הנכסים.

בסיכומה של שנת 2020 הציגה חלל-תקשורת הכנסות של 87.8 מיליון דולר, ששיקפו צמיחה של 6.6% בהשוואה ל-2019. מתוך כלל ההכנסות, הסתכמו ההכנסות מחוזים עם ממשלת ישראל ב-28.7 מיליון דולר (32.7% מהכנסות החברה), ואילו ההכנסות מחוזים עם חברת yes הסתכמו ב-21.9 מיליון דולר והיוו 25% מכלל ההכנסות.

את הרבעון הראשון של 2021 סיימה חלל-תקשורת עם צמיחה של 4% בהכנסות ל-22.8 מיליון דולר, ועם רווח תפעולי של 3.4 מיליון דולר. עם זאת, לחברה הוצאות מימון (נטו) גבוהות שהסתכמו ב-7.5 מיליון דולר, והובילו אותה לדווח על הפסד של 4.1 מיליון דולר ברבעון הראשון.

נכון לסוף מרץ 2021 הסתכם צבר ההזמנות של החברה ב-333 מיליון דולר. אתמול דיווחה החברה על הארכת התקשרות עם ממשלת ישראל לשירותים בלוויין עמוס 4 למשך כשלוש שנים נוספות, בהיקף של כ-12.6 מיליון דולר.