בגולן, בבקעה ובשומרון: המשא ומתן של מקורות לפריסת סיבים

לגלובס נודע כי מתקיימים מגעים מתקדמים בין מקורות לבין המועצה האזורית גולן לחיבור עשרות יישובים לאינטרנט בסיב אופטי באמצעות תשתיות המים של החברה

מנכ"ל מקורות, אלי כהן / צילום: אוראל כהן
מנכ"ל מקורות, אלי כהן / צילום: אוראל כהן

החברה הממשלתית מקורות והמועצה האזורית גולן מקיימות משא ומתן מתקדם להנחת סיבים אופטיים ברשת הצינורות של החברה, כך נודע לגלובס. אם המהלך יתגבש לכדי הסכם הסיבים יונחו לאורך כ-130 ק"מ בצנרת החברה, שיביאו את הסיבים לפתחם של 33 יישובים במועצה.

לדברי אנשי המועצה האזורית מבדיקה שהם קיימו מול יותר מ-2,000 בתי אב, התושבים ברמת הגולן סובלים מתשתית אינטרנט איטית משמעותית בהשוואה לחלקים רבים במרכז הארץ. ניר עלי, מנהל תחום הייטק וחדשנות בחברה הכלכלית גולן מסביר כי "הממוצע באזור הוא בין 15-40 מגה לגלישה, כשיש יישובים שהמקסימום שלהם נע בין 10-5 מגה". מדובר בתשתית תקשורת לכל דבר וכדי להפוך אותה לפעילה יידרש חוזה מול אחת מספקיות האינטרנט. מפתחת התשתית היא חברת "Craley" ופריסתה בצינורות של מקורות יכולה להיות מהירה, כ-2 ק"מ ביום.

המהלך מתגבש לאור שאיפותיה של מקורות להניח סיבים אופטיים ברשת הצינורות הקיימת שלה בחלקים שונים בארץ על מנת לנטר את התשתיות שלה, ובין היתר למצוא דליפות ותקלות בתשתיות הולכת המים. יצוין כי מהלך זה החל לפני פחות משנה, ולאחר שבחברה מצאו כי הסיבים האופטיים שעשויים מזכוכית עמידים למים וללחות, הם החלו לקדם גם אפשרות לשימוש בסיבים עבור צרכני תקשורת.

המגעים עם הלקוחות הנוספים

למעט המועצה האזורית גולן מקורות מקיימת כיום משא ומתן מול שני לקוחות נוספים, אם כי בהיקף נמוך בהרבה. הראשון הוא חברה בשם יוניגאה שמבקשת לפרוס 15 ק"מ של סיבים אופטיים באזור בקעת הירדן.

השנייה היא בזק (שבפעילות הזו מקורות הופכת למתחרה שלה) שמבקשת להציב בצינורות החברה סיבים באורך של פחות מ-10 ק"מ שישרתו את היישובים נילי וברקן.

פוטנציאל הרווחים למקורות ולצרכנים

במידה רבה ההסכמים שמתגבשים כעת והצלחת הפרויקט, ידגימו את מלוא הפוטנציאל שטמון ברשת הצינורות של החברה שמכסה את כל הארץ ומגיעה עד לפתחם של הישובים, ואולי אף של תאגידי מים שפועלים בתוך הערים. למקורות יש למעלה מ-12 אלף ק"מ של צינורות, ולפי הערכות אם היא תנצל את מלוא הפוטנציאל שלהם להעברת סיבים, הכנסותיה השנתיות מחברת תקשורת אחת יכולות לנוע בין 70 ל-80 מיליון שקל.
לטענת אנשי המועצה האזורית גולן עלות האינטרנט לצרכן הביתי יכולה להיות נמוכה בכ-15% לעומת התעריף שמשולם כיום.