חברת הדירוג מודי'ס העלתה את הדירוג של דיסקונט

מודי'ס העלתה את דירוג הפקדונות של דיסקונט וקירבה את הבנק למתחריו הגדולים, לאומי והפועלים • בין הפרמטרים שהביאו להעלאת הדירוג: תוכנית הפרישה מרצון הנרחבת אליה יצא הבנק והגידול במשכנתאות שנחשבות להלוואות בסיכון נמוך

אורי לוין, מנכ"ל דיסקונט / צילום: יח"צ
אורי לוין, מנכ"ל דיסקונט / צילום: יח"צ

חברת הדירוג מודי'ס העלתה היום את הדירוג של בנק דיסקונט וקירבה אותו לדירוג של הבנקים הגדולים בישראל לאומי והפועלים. בהודעה של חברת הדירוג נכתב כי דירוגי הפיקדונות הבנקאיים ארוכי הטווח של דיסקונט הועלו מ-A3 ל-A2. גם הדירוג של הפקדונות קצרי הטווח של הבנק זכו להעלאה בדירוג והדבר יסייע לבנק להפחית את עלויות הגיוס בחו"ל במידה ויבחר לעשות זאת.

על פי ההודעה של מודי'ס, השדרוג משקף את השיפור שהציג לאחרונה דיסקונט ברווחיות, את היכולת שלו להתמודד עם מצבי קיצון ואת ההתמקדות המתמשכת בשיפור היעילות וחיזוק פוטנציאל הצמיחה. שדרוג הדירוג משקף גם שיפור מתמשך בפרופיל נכסי הסיכון של הבנק בעקבות צמיחה בנכסים בסיכון נמוך, כמו משכנתאות למגורים. התחזית היציבה משקפת את הציפייה של חברת הדירוג שדיסקונט יוכל לשמור על השיפור בכושר הפירעון שלו וכי הון הבנק יישאר יציב באופן כללי.

בהסבר להעלאת דירוג הפקדונות ארוכי הטווח נכתב כי הוא משקף בעיקר שיפור בפרופיל הפירעון של הבנק הנובע משיפור הרווחיות והורדת נכסי הסיכון. במודי'ס התייחסו בחיוב גם לתוכניות התייעלות האחרונות של הבנק, הכוללות את תוכנית הפרישה המוקדמת הגדולה ביותר שלו אי פעם, אשר הורידה משמעותית את הוצאות התפעול. עלויות התפעול, ללא הוצאות חד פעמיות, ירדו ל-2% מהנכסים ברבעון הראשון של 2021, לאחר שעמדו על 2.1% בשנת 2020 ו-2.5% בשנת 2018.

עם זאת, על פי חברת הדירוג, בסיס ההוצאות של הבנק נותר גבוה לעומת עמיתיו המקומיים אך הבנק ממשיך להתמקד בשיפור נוסף. בסיס הוצאות תפעול רזה משפר את היכולת של הגוף המוסדי הפיננסי לספוג הפסדים פוטנציאליים ומחזק את החוסן שלו בעתות משבר.

הדוח של חברת הדירוג מציין כי המשכנתאות למגורים, הנחשבות הלוואות בסיכון נמוך יחסית, מהוות מוקד אסטרטגי מרכזי עבור דיסקונט, והן צמחו ב-15.7% לעומת הרבעון הראשון של שנת 2021 והיוו 22.4% מתוך סך ההלוואות של הבנק, לעומת 19.6% נכון לסוף 2018. נתח השוק של הבנק במגזר זה נותר נמוך ביחס לנתח השוק שלה במגזרים אחרים, מה שמשחק לטובת דיסקונט ומעניק לו פוטנציאל משמעותי לצמיחה מתמשכת.