דרמת בדיקות הקורונה בנתב"ג: ביהמ"ש קבע כי מכרז רש"ת לא יבוטל

המשמעות של קביעת בג"ץ היא שחברת פנגיה היא זו שתציע את בדיקות הקורונה לממריאים משדה התעופה • חברת AID עתרה נגד הזכייה בטענה כי פנגיה הציעה מחיר גבוה מדי שאינו רלוונטי למצב השוק

עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: גלובס
עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: גלובס

בית המשפט קבע כי אין לבטל את המכרז של רשות שדות התעופה למפעיל בדיקות הקורונה בנתב"ג. המשמעות היא שחברת פנגיה שהזכייה הועברה לידיה תיכנס בקרוב ותציע בדיקות לממריאים. הסאגה הזו נמשכת מאז שזכתה חברת אומגה יחד עם בית החולים רמב"ם במכרז רש"ת שפורסם באוגוסט 2020. אומגה אכן נכנסה לנתב"ג והיא זכתה על בסיס מחיר תחרותי, שהיה רחוק מזה שהגישו שבע המגישות האחרות. מאז עתרה נגד זכייתה חברת פנגיה, שדורגה שנייה במכרז, בטענה לכשל במהות הקשר של אומגה עם רמב"ם. בג"ץ קיבל את עתירתה וביטל את זכיית אומגה.

ועדת המכרזים של רש"ת העבירה את השרביט לפנגיה. אולם, אז משתתפת נוספת במכרז, חברת AID, עתרה לבג"ץ בטענה כי המכרז שעל בסיסו זכתה החברה, אינו רלוונטי בהיבט המחיר וטכנולוגיית הבדיקות.

כעת, בעקבת פסיקת בג"ץ, פנגיה תמשיך להקים מערך משלה  עם זאת, במקביל היא מנהלת הליך משפטי נגד משרד הבריאות. פנגיה סברה כי היא מקבלת לידיה את מערך הבדיקות לממריאים ולנוחתים כפי שקבע מכרז רש"ת, אלא שמשרד הבריאות יצא בהליך תיחור ובחר בחברה אחרת לביצוע הבדיקות לנוחתים, פמי פרימיום. פמי החלה להפעיל את המערך בימים אלה והיא מבצעת דיגום לנוחתים. את הבדיקה עצמה מבצעות מעבדות פרטיות עמן מצוי משרד הבריאות בהתקשרות.

הבדיקות לנוחתים הן חובה לכלל הנוחתים כשכל נוסע משלם 100 שקל לבדיקה (או 80 בהזמנה מראש) - כך שהפוטנציאל הכספי הגדול נמצא בסגמנט הזה.

בשונה מהבדיקות לנוחתים, הבדיקות לממריאים אינן בגדר חובה. זאת מאחר שהן נתונות למדיניות של מדינות היעד, שמתחילות בהקלת בתנאי הכניסה אליהן ומבטלות את הצורך בבדיקות לנוסעים המחוסנים. אומגה גובה היום מהנוסעים הממריאים 45 שקל לבדיקה רגילה ו-135 שקל לבדיקה מהירה, שתוצאותיה מתקבלות עד 14 שעות ממועד הבדיקה. פנגיה תגבה מחיר יקר יותר - המחיר עוד לא נקבע והחברה מצויה בדין ודברים עם רש"ת לגביו. פנגיה לוקחת בחשבון שבביקור רופא גובים 100 שקל לבדיקה (המבוצעת על ידי AID) וכי קופות החולים עשויות לקבל אישור לגבות מחיר לבדיקה לנוסעים לחו"ל ב-100 שקל. כלומר, עליה להיות תחרותית.

בית המשפט: אין פגם בהחלטת ועדת המכרזים

בפסק הדין שנתנה השופטת הבכירה רחל ברקאי בבית המשפט המחוזי בתל אביב היא ספקה שבית המשפט לא אמור לשים את עצמו "בנעליה של ועדת המכרזים אף אם הוא סבור כי הוא עצמו היה מקבל החלטה אחרת". השופטת ברקאי התייחסה להשלכות של ביטול מכרז "העלול לסכן את עקרון הסודיות והשוויון" כשהיא פסקה כי אין פגם בהחלטת ועדת המכרזים.

AID טענה, בין השאר, שפנגיה ניגשה בשעתו למכרז רש"ת והגישה מחיר של 149 שקל - פי שלושה מזה של אומגה ופי שניים מהמחיר הריאלי כיום בשוק. השופטת התייחסה לפער במחיר אולם ציינה את נכונותה של פנגיה להוזיל את המחיר בשיעור של 30%, כלומר לכיוון 100 שקל. בפועל יש להניח שפנגיה תגבה פחות מזה, ולכיוון ה-70 שקל לנוסע.

את פנגיה ייצג עו"ד ערן בצלאל, שותף במשרד ש.הורוביץ. את AID ייצגה עו"ד תמר תורג'מן-קדם.

עו"ד בצלאל, בא-כוחה של פנגיה, מסר כי "פנגיה שמחה ומברכת על פסק הדין של בית המשפט המחוזי שהתקבל עתה, המאשרר את זכייתה במכרז רשות שדות התעופה. פנגיה משלימה היערכותה למתן השירותים, כאשר בשלב הראשון תבצע את הבדיקות לגבי הנוסעים היוצאים את המדינה. פנגיה תעמוד בהצהרותיה ותספק שירותים איכותיים במחיר אטרקטיבי לכלל הציבור. בה בעת, פנגיה ממתינה לדיון הקבוע בתחילת חודש יולי בבית המשפט המחוזי בירושלים בעתירה שהגישה נגד משרד הבריאות, ואשר יכריע באשר לזהות הגורם שיבצע את הבדיקות הנכנסות בנמל התעופה".

תגובת AID GENOMICS: "החלטת בית המשפט תשפיע על המחיר לצרכן עבור כל אחד המתכנן לטוס מנתב"ג ומעוניין לעבור בדיקת קורונה בשדה. על אף החלטת בית המשפט, חברת AID GENOMICS עומדת על דעתה כי יציאה למכרז חדש ושקוף לציבור הנה הפתרון הנכון בעת שהמדינה ורשות שדות התעופה מבקשות לייצר מדיניות מקיפה המאפשרת נסיעה לחו"ל, תוך מניעת התפשטות מחודשת של נגיף הקורונה. ובהתאם לכך החברה בוחנת את צעדיה המשפטיים, לרבות ערעור על פסק הדין".