איקאה נקנסה במיליון אירו בצרפת לאחר שהורשעה במעקב אחר עובדים

בית משפט בצרפת קבע כי איקאה שילמה לחוקרים פרטיים במטרה להשיג מידע אישי על עובדים ועל עובדים פוטנציאליים-עתידיים • לאחר מתן פסק הדין פרסמה החברה כי "איקאה־צרפת תמיד גינתה בתוקף את הדברים הללו והתנצלה על המצב שחתר תחת ערכי החברה"

איקאה / צילום: Shutterstock
איקאה / צילום: Shutterstock

בית דין בצרפת הורה לאיקאה לשלם קנס בגובה מיליון אירו (1.2 מיליון דולר) לאחר שגילה שהקמעונאית השבדית עשתה שימוש לא חוקי בנתונים על עובדים שלה.

הפסיקה של בית הדין בוורסאי פורסמה ביום שלישי. חברת הבת של איקאה בצרפת, כולל 15 מנהלים בחברה, הועמדו לדין בעקבות גילויים על "מערכת המעקב והבילוש" שלה שחדרה לפרטיות של עובדיה בין 2009 ל־2012. המנכ"ל לשעבר של איקאה בצרפת, ז'אן־לואי באיו, קיבל מאסר על תנאי של שנתיים וקנס בגובה 50 אלף אירו (60.5 אלף דולר), כך נכתב בפסיקה. באיו טען שאין במעשיו פסול.

פסק הדין פירט איך איקאה־צרפת שילמה לחוקרים פרטיים להשיג מידע אישי על עובדים ועל עובדים פוטנציאליים-עתידיים. מסמכי בית המשפט מגלים גם חקירה של החברה כיצד "עובד למופת הפך לפתע לתוקפני".

במקרה אחר, אמרו התובעים, הומלץ בישיבות הנהלה באיקאה "לחקור באופן מעמיק וחשאי" את אחד העובדים על מנת לגלות פעילות בחייו שעשויה להוביל לחקירה משטרתית וגם לפיטוריו.

"איקאה־צרפת תמיד גינתה בתוקף את הדברים הללו", הודיעה החברה בהודעה לאחר פסק הדין, "והתנצלה על המצב שחתר תחת ערכי החברה והסטנדרט האתי שלה". החברה אמרה שיישמה נהלים למניעת חזרה של התנהגות כזו.

איגוד העובדים הצרפתי CGT, אחד התובעים נגד איקאה, תיאר את הפסיקה כ"ניצחון גדול לעובדים. העונשים שהוטלו על איקאה והמנהלים לשעבר ישמשו כדוגמה ויגרמו לחברות אחרות לחשוב פעמיים לפני שירגלו על עובדים ועל נציגי ארגוני העובדים בעתיד".