האולטרסאונד הביתי הוא הספתח: הקרן שמאפשרת השקעה בחברות לקראת הנפקה

קרן רגנאר מקבוצת אלפא מאתרת חברות להשקעה בשווי של עד 600 מיליון שקל, המכוונות להנפקה בת"א • "בכל העולם קיימים ספונסרים להנפקות, שנשארים גם לאחר ההנפקה, וישנה דרישה מהשוק למודל כזה גם בארץ"

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף
אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

חברת האולטרסאונד הביתי פלסאנמור, שהשלימה הנפקה מוצלחת בתל אביב (ראו ידיעה נפרדת) הייתה ההשקעה הראשונה שביצעה קרן רגנאר, שהוקמה על-ידי בעלי קבוצת קרנות הגידור אלפא לטובת ביצוע השקעות אקוויטי בחברות המכוונות להנפקה. 

מאחורי רגנאר עומדים בעלי קבוצת אלפא, גבי דישי, מיכאל וייס, אבירן רביבו וכן עו"ד זכי רכטשאפן, המשמש כמנכ"ל הקרן. הללו מספרים כי ביצעו טרם ההשקעה הליך אנליזה של חודשים כדי לבדוק את פלסאנמור, נפגשו עם ההנהלה ובדקו את המוצר וגם את שוקי היעד. בסופו של דבר התקבלה ההחלטה להשקיע במסגרת גיוס שנערך בחודש שקדם להנפקה, בסכום כולל של 14 מיליון דולר. את המניות קיבלו המשקיעים בהנחה של 25% על מחיר ההנפקה לציבור, כאשר חלקה של רגנאר, שהשקיעה כ-4 מיליון דולר, עומד על יותר מ-2% מהון המניות. 

"אנחנו בודקים את היכולת של המוצר ושל הטכנולוגיה להימכר, ונותנים לחברה את הערך המוסף בחיבור עם שוק ההון הישראלי, כדי לעזור לה לעבור לשלב הבא, שהוא השלב הציבורי. הסיוע שלנו, מלבד הכסף, כולל גם ליווי למי שרוצה להתחיל עם הנפקה בתל אביב, ואנחנו נסייע בהמשך לבצע רישום כפול בבורסות נוספות אם יחפצו בכך", אומר דישי בשיחה עם גלובס.

קרן רגנאר (Ragnar 1 Investments) מכוונת לחברות שלהערכתה נמצאות בטווח של עד שנה וחצי לפני ההנפקה, חברות מוכרות ובעלות מודל רווחיות ברור. מטרת ההשקעה של רגנאר היא להגדיל את הצמיחה של אותן חברות, כך שיהיו בשלות יותר להנפקה.

עשרות חברות שמתכננות הנפקה

"בחו"ל קיימות קרנות דומות וזהו שוק מפותח מאוד", מסביר מנכ"ל הקרן רכטשאפן. "הפעילות של רגנאר צמחה מתוך דרישה של המשקיעים, ואנו בימים אלה מבצעים סגירה סופית של הקרן, שהוגבלה ל-150 מיליון שקל".

בקרן מדווחים על עשרות חברות שמכינות את עצמן להנפקה ושפנו לקרן, כדי שזו תבחן השקעה בהן. מבין אלו היא מתכוונת להשקיע בשמונה עד עשר חברות נוספות, והיא נמצאת בשלבים מתקדמים עם אחת מהן.

גבי דישי, מבעלי קבוצת אלפא / צילום: רמי זרנגר
 גבי דישי, מבעלי קבוצת אלפא / צילום: רמי זרנגר

בקרן מכוונים לחברות בשווי של בין 100 ל-600 מיליון שקל בעת ההשקעה, ושיש להן פעילות חדשנית ומבוססת במגוון תחומים, החל מתחום התוכנה, בריאות, טכנולוגיות מידע, תעשייה ועוד. החברות שפונות לרגנאר עושות זאת תוך הבנה כי הן רותמות את הקרדיט והניסיון של אלפא למשוך משקיעים.

"אנחנו מתמקדים בחברות ישראליות, והייחודיות במודל היא שאנחנו לא מעוניינים רק בכניסה לקראת ההנפקה ויציאה מיד לאחריה, אלא להמשיך וללוות את החברה לאחר שתפעל כחברה ציבורית. זה נובע מהניסיון של 16 שנים שצברו השותפים בקרן אלפא, שלפיו נשקיע בחברה שאנחנו מאמינים כי בטווח הרחוק היא תהיה חברה ציבורית טובה", מציין עו"ד רכטשאפן.

למרות שהצוות של קרן רגנאר ממשיך ללוות את החברות לאחר ההנפקה, העיקרון המנחה שלפיו פועלת רגנאר הוא כי החברות שבהן היא משקיעה ישמרו על העצמאות שלהן. "החברות האלה הגיעו לאן שהגיעו בזכות המומחיות שלהן בתחום שבו הן פועלות. בכל העולם קיימים ספונסרים להנפקות - משקיעים הפעילים בשוק הסחיר ונשארים עם החברות גם לאחר ההנפקה, וזה משהו שלא קיים פה.

"כאשר קרן כמו שלנו נכנסת להשקעה בשלב הפרטי, זה נותן לשוק הציבורי להבין את הפוטנציאל של החברה שבה אנו משקיעים, בעיקר לטווח הרחוק. כאשר נראה שאנו רושמים הצלחה בהשקעה בחברות שבהן נבחר, נבחן הקמה של קרנות רחבות יותר", מסביר דישי.

קבוצת קרנות הגידור אלפא פעילה כבר 16 שנים, ומנהלת כיום כ-2 מיליארד שקל במספר קרנות השקעה. לאורך שנות קיומה השקיעה הקרן בחברות ציבוריות בישראל, כאשר בחלקן היא כיום בעלת עניין ואף בעלת שליטה, כמו למשל בחברת המחשוב אברא טכנולוגיות מידע (לשעבר בבילון).