להכיר את עולם התעופה מקרוב, ולקבל השראה

השבוע ביקרו תלמידי כיתה ז' בחטיבת הביניים נבון בנתיבות, המשתתפים בתוכנית ההעשרה "נפלאות המוח" של עמותת אופנים, בתעשייה האווירית ולמדו על שלל הפתרונות של התעשייה • אירועים ומינויים 

ביקור התלמידים בתעשייה האווירית / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית
ביקור התלמידים בתעשייה האווירית / צילום: אלון רון, התעשייה האווירית

מה קורה אם מטוס זקוק לחלק שקשה להשיג או שכבר אינו מיוצר יותר? בתעשייה האווירית מצאו פתרון: הדפסת חלקים במדפסת תלת ממד. השיטה הזו גם מאפשרת להם לשפר חלקים קיימים במטוס ולהחליפם בחלקים קלים יותר, הודות ליצירת חומר מרוכב הנוצר משני חומרים שונים (מתכות, פלסטיק, סיליקון ועוד). השילוב הזה מאפשר להפחית את משקל המטוס, הוא קל לשינוע, מוריד את צריכת הדלק - ובהתאמה, את עלות הטיסה והזיהום.

זה רק חלק מהמידע שאליו נחשפו השבוע תלמידי כיתה ז' בחטיבת הביניים נבון בנתיבות, המשתתפים בתוכנית ההעשרה "נפלאות המוח" של עמותת אופנים, בעת שביקרו בתעשייה האווירית.

הביקור התקיים במסגרת פרויקט "חשיפה לעתיד" של גלובס, המתקיים בשיתוף אופנים, המפעילה תוכנית לאומית לעידוד מצוינות בפריפריה, והתעשייה האווירית, אשר כחלק מפעילות האחריות החברתית שלה החליטה לחשוף בפני ילדים ובני נוער מודלים לחיקוי, ולהנגיש לילדים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית את העולם הטכנולוגי.

הביקור כלל סיור בהדרכת מהנדסים בכירים בתעשייה האווירית, שענו על שאלות כמו איך עובדים מנגנוני הטסה, מה כוללת בטיחות תעופתית ואיזה טכנולוגיות פועלות בשירות התעופה והחלל. התלמידים הגיעו גם למעבדות תעופה וחלל, ושם קיבלו הסברים על מנגנוני הטסה. בביקור לקחו חלק אלי דרור, מנכ"ל עמותת אופנים, גילי מאי, סמנכ"ל קשרי ממשל קהילה ותקשורת בתעשייה אווירית והצוות החינוכי של חטיבת הביניים נבון.

תוכנית "נפלאות המוח" היא תולדה של פיילוט ייחודי בשיתוף משרד החינוך, במטרה לפתוח לילדים צוהר לעולמות המדע והטכנולוגיה ולתת להם השראה ואופק להשתלבות בתעשייה עתירת ידע. "אנו שמחים על ההירתמות של התעשייה האווירית, ועל ההזדמנות שניתנה לילדים להיפגש עם המהנדסים, לחוות ולהיחשף לעולם התעופה המתקדם", סיכם דרור.

גילוי מלא: האירוע התקיים בשיתוף תעשייה אווירית ועמותת אופנים.

היעד הרומני: מיליארד דולר

הפורום העסקי ישראל-רומניה הושק השבוע בפרלמנט הרומני בבוקרשט, במעמד נשיא המדינה, רובי ריבלין, ראש ממשלת רומניה, פלורין וסילה קיצו ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר.

בשנת 2020 הגיע היקף הסחר בין ישראל לרומניה ל-564 מיליון דולר, עלייה של כ-40% לעומת 2016. בהתאחדות התעשיינים מאמינים כי ניתן להכפיל את היקף היצוא הישראלי למדינה המתפתחת ולהגיע למיליארד דולר, בעיקר בענפי הסייבר, הפרמצבטיקה והרפואה הדיגיטלית.

מימין: ראש ממשלת רומניה, נשיא המדינה רובי ריבלין ונשיא התאחדות התעשיינים ד״ר רון תומר / צילום: דוברות התאחדות התעשיינים
 מימין: ראש ממשלת רומניה, נשיא המדינה רובי ריבלין ונשיא התאחדות התעשיינים ד״ר רון תומר / צילום: דוברות התאחדות התעשיינים

"אני מאמין כי קיים פוטנציאל גדול לפיתוח הקשרים העסקיים והמדיניים בין שתי המדינות", אמר תומר." ישראל יכול להגדיל את יבוא המוצרים האיכותיים והייחודיים של רומניה, ולהגדיל את היצוא שלה לרומניה בתחומים שבהם היא מתמחה, כמו תעשיית הביטחון, הסייבר, הפרמצבטיקה והרפואה הדיגיטלית".

כיום היצוא הישראלי לרומניה מתמקד בעיקר בכימיקלים, כאשר 46% מסך כלל היצוא לרומניה הם כימיקלים ומוצרי תעשיות כימיות. כ-22% הם ציוד מכני, מכונות וציוד חשמלי, כ-9% פלסטיק, גומי ומוצריהם, כ-8% מכשירים רפואיים ואופטיים, כ-6% מתכות בסיס ומוצריהן, וכ-5% תוצרת חקלאית טרייה ומוצרי מזון.

במפגש בפרלמנט גם לקחו חלק יו"ר מכון היצוא, אדיב ברוך, סגנית נשיא ההתאחדות, איילת נחמיאס ורבין, סגן נשיא לשכות המסחר, אמיר שני, סמנכ"ל קשרי ממשל בהתאחדות, עו"ד חגי אדרי ומנהל אגף סחר חוץ בהתאחדות, דני קטריבס.

להתכונן למשבר

חברת ניהול משברי הסייבר code blue של רפאל פרנקו, עד לאחרונה סגן ראש מערך הסייבר הלאומי וממובילי אסטרטגיות הסייבר הישראלי, הציגה השבוע את מאגר המומחים שלה. בין היתר, מדובר בעו"ד מוטי קריסטל, מומחה לניהול משברים ומו"מ; ניר זיכלניסקי, הבעלים של קבוצת ההשקעות SRI; ליה צור, מומחית ניהול סיכונים; גיא דגן, מנכ"ל חברת קוסיינטה; ועורכי הדין הדס ורמי תמם.

בלו קוד פיתחה מודל ראשון מסוגו בעולם למוכנות למשבר סייבר. היא מפעילה עבור לקוחותיה - גופים פיננסיים וחברות פרטיות - צוותי "התערבות" לניהול משבר במישור התאגידי, הגנה על נושאי המשרה, טיפול בהיבטים פיננסיים העשויים לגרום לחדלות פירעון, וניהול של ההיבט התקשורתי, הטכנולוגי והמבצעי, על מנת לצמצם את הנזק הנשקף מאירועי סייבר.

"בשנה האחרונה התגברו האיומים הקונקרטיים על הגופים המובילים בישראל ובעולם", הזכיר פרנקו באירוע שערכה החברה. "ארגוני הפשיעה הפכו את המרחב הכלכלי למערב פרוע, ואת הארגונים, החברות ונושאי המשרה לבני ערובה.

"הארגונים המובילים בעולם כבר מבינים שהפרדיגמה השתנתה - ויש לעבור מהגנת סייבר למוכנות למשבר סייבר. המודל שלנו פועל לצמצום דרמטי של הנזק, והשבת הארגונים ונושאי המשרה לשגרה ביום שאחרי".

מצנח הזהב

אלה קלפנר מונתה לסמנכ"לית שיווק מכירות ושירות של קבוצת הייזום והבנייה מור. קודם לכן ניהלה את השיווק, המכירות והשרות של משהב.

ערן מלאך, 49, מונה למנכ"ל חברת סליקת כרטיסי האשראי Cardcom. בתפקידו הקודם כיהן כמנהל מחלקת לקוחות אסטרטגיים בחברת MAX

מינוי פנימי: איתי שקורי, 36, שהצטרף לחברת החד קרן הישראלית אקווה סקיוריטי לפני כשנתיים, יכהן כמנהל תחום הקוד הפתוח. החברה מפתחת פתרונות אבטחה לסביבות ענן.

ליאת אילת, 43, מונתה למנהלת הצלחת לקוחות בחברת WideOps - שותפת פרימייר של גוגל, המספקת מגוון שירותים ופתרונות בתחום הענן.

דורית בן סימון מונתה למנהלת שיווק ומכירות בינלאומיות של יקבי ברקן.

חדשות טובות

עמותת "גדולים מהחיים" וחברת הירקות והפירות כרמלה מחלקות סלסלות מזון לעשרות משפחות של העמותה מדרום הארץ ויישובי עוטף עזה.