מאות מינויים בדירקטוריונים בחברות הממשלתיות מחכים למנהלת חדשה

המכרז לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות ממתין כבר יותר מחצי שנה ועוכב בגלל הבחירות • המועמדת המובילה לתפקיד: עו"ד מיכל רוזנבוים

עו"ד מיכל רוזנבוים / צילום: אלעד מלכה
עו"ד מיכל רוזנבוים / צילום: אלעד מלכה

עו"ד מיכל רוזנבוים היא המועמדת המובילה לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות. כך אומר גורם המעורה בנושא לגלובס. רוזנבוים הייתה גם המועמדת לתפקיד של שר הדיגיטל לשעבר דודי אמסלם, שרשות החברות הייתה תחת אחריותו, בטרם נסגר המשרד והיא הועברה בחזרה לאוצר.

אמסלם לא הצליח להעביר את המינוי בשל התנגדות נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ שסירב להקים ועדת איתור לאיוש המשרה, שכן גרס כי אין לעשות את המינוי בתקופת בחירות. אמסלם אף עתר לבג"ץ בשל כך נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שגיבה את הרשקוביץ, ונגד הנציב, אבל השופטים דחו אותה.

המכרז לתפקיד פורסם בדצמבר 2020 מעט לפני פיזור הכנסת והוא כלל אחריות על 60 חברות ממשלתיות וניהול הרשות עצמה המונה 75 עובדים. שר האוצר ליברמן ונציב שירות המדינה הרשקוביץ אמורים להחליט אם התהליך יימשך מהנקודה שהופסק, קרי עם אותם תנאי סף ומועמדים שהוגשו, או לפרסם מכרז חדש.

רוזנבוים אומרת לגלובס כי לכשיתחדש התהליך תחליט אם ברצונה להשתתף במכרז. ואם כן יש לה אג'נדה מובנית לחיזוק הרשות והרגולציה ולעשיית רפורמות בחברות הממשלתיות ובניהולן.

יש החלטות רבות הממתינות למי שייבחר, למשל מינויים של עשרות דירקטורים בחברות השונות, כמה מהם בחברות חשובות במיוחד, אף שברשות החברות לא ידעו לתת לגלובס את המספר המדויק הנדרש. בנוסף לכך נדרשים מינויים של יושבי ראש לחברות מהגדולות והחשובות כמו התעשייה האווירית, קצא"א ועוד. בד בבד ישנם תהליכים מורכבים הממתינים להחלטות ממשלה שהרשות אמורה להוביל, ובראשם תהליך הפרטת מקצת מניות התעשיה האווירית התקוע כבר חודשים בגלל בורוקרטיה בין משרדי הממשלה ובעיקר בגלל היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט.

תנאי סף מקלים

ועם זאת, תנאי הסף שפורסמו במכרז בדצמבר נחשבים מקלים יחסית לתפקיד רב ההשפעה, לעומת מכרזים אחרים בשירות המדינה. גורם בכיר במשרד האוצר אומר כי ספק אם הם מתאימים למנהל רשות החברות. הוא הביע תקווה כי כשיחודש המכרז תנאי הסף יועלו לרף גבוה יותר. אך גם אם יועלו, לרוזנבוים סיכוי סביר לתעמוד גם בהם שכן מאחוריה ניסיון ציבורי ופרטי ארוך שנים.

בבעלותה של רוזנבוים משרד עורכי דין המעניק ייעוץ משפטי בין השאר לאיגוד התאגידים, הגוף המרכז של החברות הכלכליות והעמותות העירוניות, שם גם ניהלה רפורמה רגולטורית עמוקה. כן היא מייעצת לגופים ציבוריים ופרטיים נוספים. בעבר ניהלה יחידה במשרד הפנים ואת מחלקת חקירות ופירוקים ברשם העמותות.

קשרים פוליטיים ענפים

הקשרים הפוליטיים שלה מעניינים גם הם: ב-2019 הייתה למועמדת לתפקיד מבקר המדינה ואחד מהממליצים עליה לתפקיד הזה היה ראש העיר ירושלים משה ליאון. ליאון נחשב למקורב לשר האוצר הטרי אביגדור ליברמן, שמשרדו קיבל בחזרה את האחריות על רשות החברות. מנגד רשימת הממליצים שלה לתפקיד מנהלת רשם החברות מכילה שמות של בכירים בשירות הציבורי ובהם השופטים חשין, ורדי זיילר וורדה אלשייך, הממונה על השכר קובי בר נתן, הממונה לשעבר על התקציבים גל הרשקוביץ, רשם העמותו תלשעבר עמירם בוגט ועוד.

מיכל רוזנבוים

אישי: בת 45, אם לשניים ממודיעין
מקצועי: בעלת חמישה תארים אקדמיים, אחד מברקלי. בעלת משרד עורכי דין, ניהלה מחלקה במשרד הפנים וברשם העמותות
עוד משהו: ב־2019 הייתה למועמדת לתפקיד מבקר המדינה