ביידן: אם רוסיה תתקוף אותנו בסייבר, יש לנו יכולות אדירות להגיב

היום ביידן ופוטין נפגשו לראשונה מאז שביידן נהפך לנשיא ארה"ב • "השיחות לא היו עוינות", אמר פוטין במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה בין נשיא ארה"ב ונשיא רוסיה • עצם הפסגה היא הישג בעבור הנשיא הרוסי, ולפי הדיווחים ביידן לא רצה לחלוק את הבמה עם פוטין ולהעניק לו כבוד נוסף

ביידן פוגש את פוטין לראשונה מאז שנבחר לנשיא בז'נבה / צילום: Associated Press, Saul Loeb
ביידן פוגש את פוטין לראשונה מאז שנבחר לנשיא בז'נבה / צילום: Associated Press, Saul Loeb

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נועדו היום (ד') במשך קרוב לשלוש שעות בז'נבה שבשוויץ, במה שהיתה הפגישה הראשונה בין השניים מאז הבחירות לנשיאות ארה"ב. ביידן הגיע לפסגה לאחר שניסה לגייס את תמיכת ה-G7, נאט"ו והאיחוד האירופי להציב "קווים אדומים" לרוסיה, כולל הבהרה כי יש להפסיק התערבות בבחירות במדינות מערביות, התקפות סייבר עליהן וכן ניסיונות התנקשות המיוחסים לה כלפי פעילי אופוזיציה רוסית. "אני הולך להבהיר לנשיא פוטין כי יש תחומים שבהם אנחנו יכולים לשתף פעולה, אם הוא רוצה", אמר ביידן, "ואם הוא אינו רוצה לשתף פעולה... אנחנו נגיב, ונגיב בהתאם".

בניגוד לפגישה הידידותית-כמעט בין טראמפ לפוטין ב-2018, האווירה היום היתה רצינית הרבה יותר. בעוד טראמפ ופוטין קיימו מסיבת עיתונאים משותפת שבה שיבחו זה את זה, היום כל צד קיים מסיבת עיתונאים עצמאית, שבה עידכן את התקשורת לגבי הנושאים שעלו בפגישה. עצם הפסגה היא הישג בעבור הנשיא הרוסי, ולפי הדיווחים ביידן לא רצה לחלוק את הבמה עם פוטין ולהעניק לו כבוד נוסף. נושאים נוספים שעלו במהלך הפגישה, לפי הדיווחים, היו הסכם הגרעין עם איראן, שבו רוסיה שותפה, כמו גם המצב בלוב ובסוריה וגם משבר האקלים והמאמצים לצמצם פליטת גזי חממה.

ביידן התייצב בפני התקשורת הבינלאומית כשעה וחצי אחרי סיום הפגישה ואמר: "אין תחליף לשיחה פנים אל פנים בין מנהיגים. נשיא רוסיה ואני חולקים אחריות מיוחדת - והיחסים בינינו צריכים להיות יציבים וצפויים". ביידן אמר כי הבהיר לפוטין ש"האג'נדה שלי אינה נגד רוסיה - אלא היא בעד העם האמריקאי. זכויות אדם תמיד יהיו על השולחן בשבילנו". ביידן אמר כי העלה את נושא מאסרו של מנהיג האופוזיציה נבאלני, אך לא הרחיב לגבי הצלחה או כישלון בנוגע לשיפור מצבו של נבלאני הכלוא.

הנקודה המרכזית שניסה ביידן להעביר היתה כי ניסה ליצור "כללי משחק" שיאפשרו יציבות ביחסים המידרדרים בין ארה"ב לרוסיה. "אנחנו צריכים חוקים בסיסים שכולנו צריכים למלא אחריהם", אמר. "מה שרציתי לעשות הוא ליצור יציבות אסטרטגיות, לנקוט צעדים נגד עימות מקרי, להוביל מאמץ בילטרלי שייועד להביא יציבות".

בהקשר להתקפות הסייבר, ביידן אמר כי העביר לפוטין רשימה של 16 תחומי תשתית שאמורים להיות "מחוץ לתחום", כלומר שכל התקפה עליהם תיחשב כהתקפה על תשתית קריטית של ארה"ב, ביניהם אנרגיה ומים. ביידן לא אמר כי רוסיה אחראית ישירות לתקיפות, אך הבהיר כי "מדינות צריכות לקחת אחריות על מי שפועל בתחומם". בתשובה לשאלה בנוגע לצעדים שתנקוט ארה"ב אם תותקף, אמר ביידן בתקיפות: "בתחום הסייבר יש לנו יכולות אדירות, והוא יודע את זה. הצבעתי על כך שאם הם יפרו נורמות בסיסיות - אנחנו נגיב". "הטון של הפגישה היה טוב וחיובי" אמר ביידן, "האם לא הסכמנו? כן, אבל זה לא היה באווירה של התבטאויות קיצוניות".

"השיחות לא היו עוינות", אמר פוטין במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה שבה נשאל על ידי כתב CNN אם היה מאפיין את האווירה כ'עוינת'", "אולי להיפך - אנחנו לא חולקים את אותן עמדות, אבל שני הצדדים הביעו נכונות להבין אחד את השנים והשיחות היו בונות". פוטין עידכן כי שתי המדינות הסכימו להשיב את השגרירים למדינות, אחרי שהוחזרו לארצותיהם בחודשים האחרונים. הוא אמר כי בנושא תקיפות סייבר, ארה"ב ורוסיה הסכימו לפתוח במשא ומתן על הנושא, אך הכחיש כי רוסיה מארגנת באופן רשמי תקיפות סייבר נגד ארה"ב, והגדיר את הבעיה כ"בעיה עולמית". הוא אמר כי רוב תקיפות הסייבר בעולם מתבצעות מארה"ב, בריטניה וקנדה.

פוטין הוסיף כי הנשיא האמריקאי הוא "פוליטיקאי מנוסה" ואמר כי הוא "שונה לחלוטין" מהנשיא טראמפ. בתגובה לסדרת שאלות מצד כלי התקשורת הבינלאומיים בנוגע למנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני סירב פוטין לנקוב בשמו, והשווה את כליאתו למעצר ולמשפטם של אלה שפרצו לקונגרס ב-6 בינואר. "גם הם באו לקונגרס כדי להשמיע דרישות פוליטיות", אמר פוטין.

הפגישה החלה ב-13:30 שעון שוויץ, וכלי התקשורת תיעדו את פוטין כשהוא אומר לביידן: "אדוני הנשיא, אני רוצה להודות לך על היוזמה להיפגש היום". הנשיא האמריקאי ענה: "תמיד טוב יותר להיפגש פנים אל פנים". לאחר הזדמנות צילום שהפכה למהומה וכללה עימותים בין עיתונאים לבין המאבטחים הרוסים ולבין עיתונאים אחרים, נסגרו הדלתות ושני המנהיגים קיימו פגישה שנמשכה שעה וחצי, מלווים רק בשרי החוץ שלהם - אנתוני בלינקן מהצד האמריקאי, סרגיי לברוב מהצד הרוסי - וכן המתרגמות.

לאחר הפסקה של 45 דקות החל הסבב השני של השיחות, בפורום נציגים רחב יותר, וזה התקיים במשך 65 דקות. ב-17:30 (שעון שוויץ) הסתיימה הפגישה וכלי התקשורת הציגו את שיירתו של ביידן עוזבת את הווילה הממשלתית לגדות אגם ז'נבה בדרך למסיבת העיתונאים.