כלכלת ארה"ב | פרשנות

מה אפשר ללמוד מהודעת הריבית של הפד ואיזו מילה חשובה נשארה בחוץ

שינוי מדיניות בפועל עדיין לא נצפתה בהודעת הפד, אך חברי הבנק המרכזי האמריקאי מבינים שהגיע הזמן לקרר את הכלכלה ולראשונה לא היססו לבחור בכיוון • למרות העלאת צפי האינפלציה, הפד רואה אותה כזמנית ומעריך שהיא צפויה לרדת בהמשך • ומה לא היה: צמצום היקף הרכישות אג"ח

ג'רום פאוול, יו"ר הפד / צילום: Associated Press, Susan Walsh
ג'רום פאוול, יו"ר הפד / צילום: Associated Press, Susan Walsh

אם ישנם 10 צעדים עד להעלאת הריבית בארה"ב, אתמול יו"ר הפדרל ריזרוב ג'רום פאוול לקח את הצעד הראשון בכיוון. והוא לא היה לבדו, מספר חברי הבנק המרכזי בארה"ב, שמתחילים להסתכל לעבר נסיגה מהמדיניות המוניטרית האולטרה מרחיבה, מטפס. לפי הודעת הריבית של הפד שפורסמה אמש, חברי הבנק המרכזי לא רק שמדברים על העלאת ריבית ב-2023, אלא שלראשונה מאז משבר הקורונה מספקים צפי למספר העלאות ריבית.

עם זאת, בחירת כיוון הריבית לא מסמנת את סיום הדילמות של הפד. מצד אחד, לא קל לדבר על העלאות ריבית בזמן שהכלכלה עדיין צריכה זמן כדי להתאושש מהמשבר. אך מצד שני, בפד גם יודעים שצריך "להסיר את הערמונים מהאש" לפני שההתחממות של הכלכלה תצא משליטה.

זהירים עם האינפלציה

בעוד פאוול לא היסס לקבוע תחזיות לגבי הריבית, הוא היה זהיר לגבי האינפלציה.

המשבר החל עם עצירת ביקושים כפויה גרר שיבושים בצד האספקה העולמית, שהובילו לעליית מחירי הסחורות ותעריפי התובלה. הבעיה הזו עדיין מידפקת על נמלי סין, שמנסה להילחם בזינוק במחירי הסחורות על ידי הגבלות, כך שהפד ניגש לאינפלציה בזהירות. 

אבל הפד לא מודאג מהאינפלציה. הבנק העלה את תחזית האינפלציה לטווח הקצר אך הותיר כמעט ללא שינוי את התחזית הארוכה, מה שמעיד כי הוא רואה את האינפלציה ככזו שנובעת משיבושי האספקה העולמית נוכח משבר הקורונה, ולהערכתו בטווח הארוך היא תתמתן.

הפד התייחס אתמול גם לשוק העבודה האמריקאי, הסובל ממחסור בעובדים כתוצאה מהחלטות שהתקבלו בימי הקורונה. יו"ר הפד חילק לו מחמאות וצופה לו התאוששות למרות הפספוס של התחזיות בשבוע שעבר. כמו בשוק הישראלי, גם בארה"ב יש ביקוש לעובדים ועולה השאלה אם ממשל ביידן יצמצם ב-1 בספטמבר את ההקלות במודל התשלומים, אז עשויה לצאת לשוק העבודה מסה קריטית של אנשים המקבלים סיוע.

ומה יהיה עם רכישות האג"ח?

מילה אחת חשובה לא הייתה בהודעה: Tapering, כלומר צמצום היקף רכישות האג"ח. כך שתוכנית ההרחבה הכמותית נמשכת כפי שהיא, לעת עתה, אבל כבר אפשר לומר רשמית, שהפד משנה את הטון מהמדיניות האולטרה מרחיבה שאפיינה את משבר הקורונה.

בסופו של דבר, צריך לזכור שהפד לא אוהב זעזועים. היו"ר ג'רום פאוול היה חייב לשדר את המסר שהמדיניות הולכת להשתנות מתישהו, אבל זה לא יקרה מחר. בינתיים התמריצים נותרו כפי שהם.