ג'נט ילן: המדיניות של ביידן תפרק את הכוחות ההרסניים של אי־שוויון ושינויי האקלים

שרת האוצר מגנה על הצעות התקציב בסך כולל של 6 טריליון דולר בעדותה בפני ועדת הכספים של הסנאט

שרת האוצר, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Alex Brandon
שרת האוצר, ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Alex Brandon

כלכלת ארה"ב תצטרך מדיניות פיסקלית שאפתנית כדי להימנע מכוחות הרסניים, כמו חוסר שוויון גזעי ושינוי האקלים, כוחות שהותירו את השגשוג מחוץ להשגתם של אמריקאים רבים, כך אמרה שרת האוצר ג'נט ילן למחוקקים ביום רביעי.

ילן, שהעידה בפני ועדת הכספים של הסנאט עם נאום כתוב מראש, הגנה על הצעת התקציב בגובה 6 טריליון דולר של ממשל ביידן לשנת הכספים 2022. היא קראה לקידום מדיניות כמו חופשות משפחתיות בתשלום, חידוש תשתיות, הקטנת הפליטות והפיכת הדיור והחינוך ליותר ברי השגה. המגזר הפרטי לא עושה מספיק השקעות בתחום זה על מנת להתמודד עם אתגרים כלכליים מבניים לטווח ארוך, כמו הירידה בהשתתפות בכוח העבודה וחוסר שוויון בשכר, כך אמרה ילן.

"אנו צריכים לעשות את ההשקעות האלה בשלב מסוים, וכעת, מבחינה פיסקלית, הוא הזמן האסטרטגי ביותר לעשות אותן", אמרה.

ילן אמרה גם שהממשל מנטר בזהירות את האינפלציה, אבל חזרה על כך שהיא ראתה את הלחץ על המחירים בעת הנוכחית כחולף, בזמן שהמגפה מצד שני שככה והכלכלה ממשיכה להיפתח.

תקציב הבית הלבן לקח בחשבון עלייה במחירים לצרכנים של 2.1% ב־2021, אבל התחזיות האלה הוכנו באמצע פברואר, אמרה ילן, לפני שהפעילות הכלכלית עלתה בקצב. "אנחנו הולכים לעשות בחינה מחדש במושב האמצע ונוציא תחזית מעודכנת, ובהחלט לגבי השנה הנוכחית, האינפלציה תהיה בשיעור גבוה מזה", אמרה.

המחירים לצרכן עלו ב־5% במאי לעומת שנה קודם לכן, כך נמסר בשבוע שעבר ממשרד העבודה, הקפיצה הגדולה ביותר באינפלציה מזה 13 שנים.

הרפובליקאים לחצו על ילן לגבי השאלה האם ההצעות להוצאות גדולות של ממשל ביידן יגרמו לעליות מחירים לא רצויות ויוסיפו לחוב הפדרלי.

בעוד שהחוב הפדרלי טיפס בזמן המגפה, ממשל ביידן צופה שתשלומי ריבית עליו יישארו הרבה מתחת לרמות ההיסטוריות בעשור הקרוב. ילן ציינה בנוסף שהממשל הציע לשלם על המדיניות הכלכלית שלו לטווח ארוך דרך העלאות מסים על חברות גדולות ואמריקאים עשירים. "ישנם כמה ויתורים גדולים שצריך לעשות במדיניות פיסקלית אבל זה - חוק מס הוגן יותר לכלכלה שהיא חזקה יותר מבחינה מבנית - לא אחד מהם", אמרה.

ילן: נפעל להסרת מסים על שירותיים דיגיטליים במדינות אחרות

הנשיא ביידן הציע הצעות בגובה כולל של 4.5 טריליון דולר בהוצאות על תשתית ותוכניות חברתיות בעשור הקרוב. עדותה של ילן בפני ועדת הסנאט באה בזמן שמנהיגים דמוקרטים התחילו השבוע לדון בהצעות חוק על טיפול בילדים, משבר האקלים וחינוך, בניסיון לפייס את האגף הליברלי במפלגה בגלל הטווח הצר יותר של הצעת התוכנית הדו־מפלגתית להוצאה על תשתיות, שנידונה בימים אלה.

כחלק מדיוני המס העולמיים, אמרה ילן שארה"ב תמשיך לעבוד לטובת כך שמדינות אחרות יסירו את כל המסים על שירותים דיגיטליים המשפיעים על חברות טכנולוגיה אמריקאיות גדולות בחו"ל. היא אמרה שארה"ב ציינה שהפסקת הגבייה של מסים אלה חשובה ושהאיום של סנקציות כלכליות נגד מדינות שיסרבו לבטל את המסים מסוג זה עומד על כנו. "זה כלי שיהיה בידינו, זמין לשימוש אם יהיה צורך לעודד שיתוף פעולה", אמרה.

כמה רפובליקאים, כולל הסנאטור מייק קראפו (רפובליקאי מאיידהו) וסנאטור פאט טומי (רפובליקאי מפנסילבניה), ביקרו את הצעד של הממשל לנסות לגרום למדינות אחרות לאמץ רמה מינימלית מוסכמת של מס חברות. "זה לא מרוץ לתחתית שאנחנו צריכים למנוע", אמר טומי, "זה מרוץ שאנחנו צריכים לנצח בו".

ילן אמרה גם שהממשלה תנקוט כל פעולה הנחוצה להגנת על מידע של משלמי המסים לאחר פרסום מידע לגבי המסים של אמריקאים עשירים, שנחשף בהדלפה לגוף התקשורת פרו־פובליקה. "אנחנו רק שבוע אחרי שזה קרה ואני באמת רוצה להדגיש: אנחנו לא יודעים מה קרה", אמרה ילן. "אין לנו עובדות ברגע זה".

כמה סוכנויות ממשלה ומפקחים כלליים בוחנים את הדליפה; לעובדי רשות מס ההכנסה של ארה"ב אסור לגלות מידע על משלמי מסים. ילן אמרה שאנשי המקצוע עוד לא יודעים אם הדליפה הגיעה מתוך רשות מס ההכנסה.