עד סוף 2021: רחוב אוקספורד בלונדון יהפוך למדרחוב

הדיונים התחילו כבר בשנות ה-80, ועכשיו זה קורה: רחוב אוקספורד, אולי רחוב הקניות המוכר בעולם, יהפוך למדרחוב • ראש עיריית לונדון, סאדיק חאן: "חשוב מתמיד להפוך את הרחובות שלנו לנקיים, ירוקים ויותר אטרקטיביים" • ממשלת בריטניה הבטיחה להשקיע במיזם 150 מיליון ליש"ט 

רחוב אוקספורד / צילום: Shutterstock, Willy Barton
רחוב אוקספורד / צילום: Shutterstock, Willy Barton

אחרי שנים של דיונים, האזור סביב רחוב אוקספורד בלונדון יהפוך לשני מרחבים להולכי רגל. העבודות אמורות להתחיל השנה, והן יכללו "שיפורים משמעותיים בשטחים הציבוריים", כמו גם שתילת צמחים והוספת ספסלים ברובע הקניות והפנאי, כך הכריזה אתמול (ד') מועצת רובע וסטמינסטר בעיר.

הפיכת רחוב אוקספורד למדרחוב נמצאת בדיון כבר שנים, עוד מאז שנות ה-80. זאת בגלל איכות האוויר הירודה, העומס והתנועה הרבה באזור. התוכניות הושהו או שונו לעיתים קרובות בגלל קשיים בניתוב מחדש של האוטובוסים, חששות לגבי הגדלת זמני הנסיעה והפסדים פוטנציאליים לנהגי מוניות.

תחרות עיצוב שיקיים בקיץ הקרוב המכון המלכותי לאדריכלים בריטים (RIBA), הגוף המקצועי לאדריכלים בבריטניה, תסייע ביצירת התוכנית הסופית למיזם, תוך הבטחת "עיצובים ברמה עולמית" ו"תמורה למחיר", כך לפי פרסום בגארדיאן.

צוות הפרויקט יעבוד עם הסוכנות הממשלתית "טרנספורט פור לונדון" (TfL) כדי לשפר את הגישה לתחנת הרכבת התחתית של הרחוב היוקרתי ולתעדף את הולכי הרגל. מועצת ווסטמינסטר אמרה כי קו הרכבת החשמלית החדש "אליזבת" יביא 60 מיליון הולכי רגל נוספים בשנה, וכי 70% מהאנשים הגיעו לרחוב אוקספורד ברכבת התחתית.

הכבישים בין אוקספורד לרחוב פורטלנד הגדול ממזרח והכבישים בין אוקספורד לרחוב ג'ון פרינסס ממערב ייסגרו באמצעות צווי תעבורה ניסיוניים. התנועה תנותב לרחוב ריג'נט, החוצה את רחוב אוקספורד מצפון לדרום. מועצת וסטמינסטר הודיעה כי היא תפקח ותבחן את השינויים, תוך התחשבות בביקורת מהתושבים, העסקים ובעלי עניין נוספים.

השינויים נועדו גם לשפר את איכות האוויר באזור: המיזם צפוי להפחית את תנועת הרכבים באזור ולשפר את יעילות תנועת האוטובוסים.

"גישת 'עסקים כרגיל' כבר לא תעבוד"

ראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, אמר: "הרובע ספג מכה קשה מנגיף הקורונה במהלך 15 החודשים האחרונים. חשוב מתמיד להפוך את הרחובות שלנו לנקיים, ירוקים ויותר אטרקטיביים כדי למשוך מבקרים ולתמוך בעסקים".

ראש מועצת רובע ווסטמינסטר, רייצ'ל רובת'אן, הצהירה: "יש צורך מיידי להתמודד עם עומס הולכי הרגל, בעיות הבטיחות, איכות האוויר הירודה והרעש". לדבריה, "העומס ברחוב אוקספורד הוא לא בר קיימא, ודורש פעולה. בעקבות המגיפה ועם בוא קו הרכבת החשמלית 'אליזבת', יש הזדמנות וצורך מוחלט לבנות בצורה טובה יותר. גישת 'עסקים כרגיל' כבר לא תעבוד".

"אנחנו מקווים כי יצירת המדרחובים האלה לא רק תשפר את הבטיחות, הביטחון והנגישות, אלא גם תיצור יעד אייקוני בלב לונדון", הוסיפה.

התוכנית תתבצע באופן מדורג - עד סוף 2021 יהיו שני אזורים להולכי רגל בלבד משני צדדיו של רחוב אוקספורד, והשלב השני, בו ישופץ המרחב הציבורי, יחל באביב 2022. הממשלה הבריטית כבר התחייבה להשקיע 150 מיליון ליש"ט לתוכניות ברחוב אוקספורד, שמשך 200 מיליון מבקרים בשנה והעסיק 155 אלף עובדים לפני המגיפה.