מסע ההתאוששות של אחים יעקובי: אחרי עדי צים, מכניסים לעסקיהם גם את בנק לאומי

מניית חברת הפרויקטים השלימה זינוק של כ-120% מתחילת השנה, בעקבות הסכם לקבלת מימון מלאומי פרטנרס, שיועמד ברובו לחברה בת הפועלת בתחום של בקרת רמזורים

האחים פיני (מימין) ואמיר יעקובי / צילום: אריק סולטן
האחים פיני (מימין) ואמיר יעקובי / צילום: אריק סולטן

אחרי שסבלה מקשיים פיננסיים במשך תקופה ממושכת, חברת הפרויקטים אחים יעקובי מספקת למשקיעים איתות חיובי נוסף לגבי עתיד עסקיה, עם הסכם לקבלת הלוואות לה ולחברה בת שלה בסכום של כ-50 מיליון שקל מלאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי , שתוכל להמיר את התמורה למניות.

מניית אחים יעקובי  הגיבה לעדכון במגמה חיובית שהשלימה לה טיפוס של קרוב ל-60% בחודש האחרון, קפיצה של קרוב ל-120% מתחילת השנה וזינוק של כ-360% מרמת השפל שקבעה בשיא משבר הקורונה, בחודש מרץ 2020.

למרות גל העליות המוזכר, שוויה של מניית יעקובי נמוך ביותר מ-60% מרמת השיא שקבעה המניה בתחילת שנת 2018, זמן קצר לאחר הנפקתה (בסוף 2017), כשהיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-160 מיליון שקל.

ההלוואה מצד לאומי פרטנרס, שהענקתה כפופה לכמה תנאים, ניתנת לתקופה של 4 שנים, ותישא ריבית שוטפת שנתית קבועה של 3% וריבית מצטברת שנתית בשיעור דומה (3%) שתעלה בהדרגה עד ל-5%.

את עיקר הסכום, 35 מיליון שקל, תעניק לאומי פרטנרס לחברה הבת - אריאל וימאזור, והיתרה (15 מיליון שקל) תוענק לאחים יעקובי. חברת אריאל וימאזור עוסקת באספקה, התקנה ואחזקה של מערכות בקרת רמזורים, חניונים ושילוט אלקטרוני, וכן מערכות טלוויזיה במעגל סגור. החברה פיתחה מערכת לבקרת רמזורים (Falcon) המותקנת בערים מרכזיות בישראל, בהן ירושלים, באר שבע, הרצליה, אשדוד ורחובות. בנוסף, המערכת מבקרת את התנועה המרומזרת בפרויקטי הרכבת הקלה בירושלים ובערי המרכז (נת"ע). המערכת, משמשת בפועל כמערכת בקרת תנועה מטרופולינית כאשר כל עיר מנהלת את הרמזורים שבתחומה ונת"ע את כלל המערכת.

את ההלוואה לוימאזור יכולה לאומי פרטנרס להמיר בחלקה או במלואה למניות החברה הבת, או לחלופין למניות חברת אקסלרייט בה מחזיקה וימאזור, לפי שווי חברה של 55 מיליון שקל "לפני הכסף". במקרה של מכירת או הנפקת הפעילות, המרת ההלוואה תתבצע בהתאמה למחיר, וכך שחלקה של לאומי פרטנרס במניות יגיע עד 20%.

עדי צים הפך לבעל עניין 

את ההלוואה לאחים יעקובי תוכל לאומי פרטנרס, להמיר לפי שווי חברה (לפני הכסף) הנמוך מבין המחיר הממוצע של מניית יעקובי ב-90 הימים שקדמו למועד ההמרה, או לפי שווי של 110 מיליון שקל (עם התאמות), וגם כך שחלקה ביעקובי לא יעלה על 20% מההון.

במקביל להסכם מול לאומי פרטנרס, אחים יעקובי עדכנה על הפיכתו של איש העסקים עדי צים לבעל עניין בחברה, בעקבות המרת ני"ע, כך שהוא מחזיק קרוב ל-10% ממניותיה.

בתחילת השנה סיכם צים על הענקת הלוואה של 12 מיליון שקל לאחים יעקובי במסגרתה קיבל צים אופציה (Call) להמרת קרן ההלוואה למניות יעקובי בשיעור של עד 18% מההון.

מחיר המניה בהמרה נקבע על 43 אגורות - נמוך בכ-40% משווי המניה בעת הסיכום הראשון בין הצדדים, ונמוך בכ-60% מערכה הנוכחי, שחצה רף של 1 שקל.

הפעילות המרכזית של צים בבורסה מתבצעת באמצעות חברת האשראי החוץ-בנקאי אס.אר אקורד  שנמצאת בשליטתו (62%), ונסחרת בשווי שוק נוכחי המתקרב ל-1 מיליארד שקל, אולם את ההלוואה ליעקובי הוא העניק באמצעות החברה הפרטית עדי צים אחזקות.

מציאות פיננסית מאתגרת

אחים יעקובי, שבשליטת האחים פיני (יו"ר) ואמיר (מנכ"ל) יעקובי, מבצעת, מפתחת ומתחזקת פרויקטים בתחומי הבנייה והתשתיות, מערכות אלקטרו-מכניות, טכנולוגיות, פסולת ועוד.

החברה נקלעה למציאות פיננסית מאתגרת שליוותה את עסקיה במשך תקופה ארוכה, ובדוחותיה הכספיים האחרונים שפרסמה, לרבעון הראשון של השנה, רואי החשבון שלה הפנו את תשומת לב המשקיעים לתזרים מזומנים שלילי, לאי עמידה של חברה בת (מנוליד) בחלק מאמות מידה פיננסיות להן התחייבה מול הבנקים ולתכניות החברה לשיפור התוצאות הכספיות.

בסיכום הרבעון הראשון של 2021 הכנסותיה של אחים יעקובי שמרו על יציבות, ברמה של 106 מיליון שקל, אולם החברה הצליחה לשפר את הרווחיות ובשורה התחתונה הציגה רווח נקי סמלי של כ-250 אלף שקל, אחרי הפסד של כ-19 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בסיכום שנת 2020 נהנתה אחים יעקובי ממכירת השליטה בחברה הבת דלק תשתיות, העוסקת במיחזור וטיפול בפסולת, לידי קרן ג'נריישן, שייצרה לה רווח שנתי של כ-90 מיליון שקל מפעילות שהופסקה. בפעילותה הנמשכת הציגה יעקובי הפסדים בסיכום השנה שעברה, כפי שהציגה גם בשנתיים קודם לכן (2019-2018).