ההצעה לשוק השכירות שעשויה להפיל את הממשלה בשבדיה

הממשלה השבדית ניצבת בפני אולטימטום שמאיים להפיל אותה כבר בימים הקרובים • מפלגה מהאופוזיציה שתומכת בממשלה מבחוץ מאיימת להפסיק לתמוך בה אם תיישם הצעות לשוק שכירות חופשי • מחר תעלה בפרלמנט הצעת אי-אמון

שטוקהולם. רשימת ההמתנה לחוזים מוגנים מגיעה ליותר מעשר שנים / צילום: Shutterstock, Oleksiy Mark
שטוקהולם. רשימת ההמתנה לחוזים מוגנים מגיעה ליותר מעשר שנים / צילום: Shutterstock, Oleksiy Mark

משבר פוליטי סביב שוק הדיור בשבדיה מאיים להפיל את הממשלה המכהנת כבר בימים הקרובים. הממשלה ניצבת בפני אולטימטום שהגישה מפלגת השמאל, שעד כה תמכה בה מבחוץ, לחזור בה מרפורמה שתאפשר לגבות "מחיר שוק" לדירות שייבנו אחרי יולי 2022. שוק הדירות להשכרה בשבדיה מפוקח ומווסת על ידי שורת מנגנונים שלדברי התומכים בהם מאפשרים דיור בר-השגה ומניעת שכונות יוקרה ולדברי המתנגדים - יצרו רשימות המתנה של שנים לדירות במקומות מבוקשים ושוק שחור מפותח.

הממשלה השבדית הנוכחית בראשות סטפן לוון היא ממשלת מיעוט, כפי שהתרחש במשך רוב שנותיה של שבדיה (וכפי שנהוג בסקנדינביה), אולם היא תלויה גם במפלגות מהימין וגם במפלגות מהשמאל להמשך קיומה, ויש לה רק כשליש מהקולות בפרלמנט השבדי (116 חברי פרלמנט מתוך 349). היא מורכבת מהסוציאל-דמוקרטים ומ"הירוקים".

המשבר הפוליטי התפתח במהירות בימים האחרונים. ראשיתו בהכרזה ראשונית על חוק שיזמה הממשלה, אחרי יותר משנה שבה היתה עסוקה בהתמודדות עם מגפת הקורונה, שנועד לבצע שינוי בשוק השכירות המווסת של שבדיה. בניגוד למצב הקיים, שבו בעלי דירות צריכים לגבות "שכר דירה הוגן" שנקבע לפי שיקולים כמו גודל, מצב הדירה ושנת הבנייה, הציעה הממשלה לאפשר גביית "מחיר שוק" לדירות חדשות, בבניינים שיוקמו מיולי הקרוב והלאה. המטרה, לדבריה, היא לעודד בנייה חדשה ולהקטין את הביקוש העצום לדירות, במיוחד באזורים עתירי אפשרויות עבודה.

רפורמה זו היא למעשה חלק מההתחייבות של ממשלת המיעוט למפלגה הליברלית ולמפלגת המרכז (Centerpartiet), שהסכימו בינואר 2019 לתמוך בה מבחוץ בתמורה לאימוץ רשימה ארוכה של דרישות. ואולם, עם ההודעה על החוק המתוכנן הודיעה מפלגת השמאל כי היא מציבה אולטימטום - או שהממשלה תגנוז את הצעת החוק או שתערב בעניין את ארגוני הדיירים. "התמיכה שלנו (בממשלה) תפסיק אם הממשלה תיישם הצעות כלשהן לשוק שכירות חופשי", הודיעה המפלגה.

סטפן לוון, ראש ממשלת שבדיה / צילום: Associated Press, John Thys, Pool
 סטפן לוון, ראש ממשלת שבדיה / צילום: Associated Press, John Thys, Pool

למרות שמפלגת השמאל התריעה כבר בתחילת 2019 כי היא מתכוונת להפיל את הממשלה אם זו תשנה את האיזון העדין בשוק השכירות, הממשלה המעיטה בהתחלה ברצינות הכוונות של האופוזיציה הסוציאליסטית. "אף אחד אינו חושב שכדאי לשלוח את שבדיה לבחירות על חוק שעדיין לא הוגש אפילו", אמר גורם ממשלתי.

אבל אל האופוזיציה של מפלגת השמאל הצטרפה באופן מפתיע מפלגה מהקצה השני של הספקטרום הפוליטי - "השבדים הדמוקרטים". מדובר במפלגת ימין המתנגדת להגירה, שכמו מפלגות דומות במערב אירופה צברה פופולריות הולכת וגוברת עם התגברות מספר הפליטים, מבקשי המקלט והמהגרים שנכנסו לאירופה בעשור האחרון. המפלגה, שלה 62 מושבים בפרלמנט, ניצלה את אובדן התמיכה של הקואליציה הצרה והגישה הצעת אי-אמון המתוכננת ליום שני. כעת נותר לראות אם מפלגת השמאל, שבעבר פסלה שיתוף פעולה עם "השבדים הדמוקרטים" בשל עמדותיה, תצביע יחד אתה בהצבעת אי-אמון בממשלה. גם מפלגות אחרות בפרלמנט הודיעו כי יצביעו נגד הממשלה, בנימוק ש"זמנה הגיע".

היום בצהריים הודיע ראש הממשלה כי הגיע לפשרה עם מפלגות הליברלים והמרכז שדרשו את התיקון לחוק. הוא לא פירט את מהות הפשרה, אבל הבהיר כי ייפתח דיאלוג בהשתתפות "כל השחקנים" בשוק הדיור השבדי, כולל אגודת הדיירים החזקה הפועלת במדינה, לגבי שכר הדירה בדירות חדשות. "אנחנו מעניקים לכל השחקנים את ההזדמנות למצוא פתרון", אמר היום לוון, "אנו מצפים כעת מהמפלגות להפגין אחריות ולא להטיל את שבדיה אל תוך משבר פוליטי". מפלגת השמאל טרם הודיעה עם הפשרה מקובלת עליה וכיצד תצביע בהצבעה המתוכננת עדיין למחר.

שוק השכירות בשבדיה הוא בעל מודל ייחודי, שנוטה לכיוון פיקוח על מחירי המקסימום שניתן לגבות משלושה מיליון השבדים החיים בשכירות (בערך כשליש מהתושבים במדינה). חוזים מוגנים ואי-מתן אפשרות להעלות את השכירות הם חלק מהמאפיינים של מי שמחזיקים בחוזה ישיר מול בעל הדירה, אך רשימת ההמתנה לחוזים אלו מגיעה ליותר מעשר שנים. בינתיים, שבדים רבים, במיוחד כאלו המעוניינים להתגורר באזורים מבוקשים, גרים בשכירות משנה שגם היא מפוקחת, אולם בצדה מתנהל "שוק שחור".

שבדים רבים מזכירים את מה שקרה בפינלנד, שם בעקבות משבר כלכלי הממשלה "יצאה" לחלוטין מפעולות פיקוח ומרגולציה של שוק הדיור לשכירות, ומחירי השכירות האמירו יחד עם ההידרדרות במעמד השוכר ובזכויותיו.