קים ג'ונג און מסמן נכונות לחזור לשיחות הגרעין

בפגישה של מפלגת הפועלים של צפון קוריאה, אמר שעל המדינה להתכונן לדיפלומטיה כמו גם לעימות עם ארה"ב

קים ג'ונג און באספה הכללית של מפלגת הפועלים של צפון קוריאה / צילום: Associated Press, Korean Central News Agency/Korea News Service
קים ג'ונג און באספה הכללית של מפלגת הפועלים של צפון קוריאה / צילום: Associated Press, Korean Central News Agency/Korea News Service

קים ג'ונג און אמר שהמדינה שלו תתכונן גם לדיפלומטיה וגם לעימות מול ארה"ב, באחת ההצהרות הראשונות בהן המנהיג הצפון קוריאני רומז על נכונות לחזור לשיחות הגרעין מאז שנכנס הנשיא ביידן לתפקיד.

דבריו של קים נאמרו בנאום לאספה הכללית של מפלגת הפועלים השלטת בצפון קוריאה, ודווחו על ידי התקשורת המדינתית ביום שישי. דיוני הגרעין בין שתי המדינות נפסקו ב-2019.

פקידי הממשל ניסו ליצור קשר עם פיונגיאנג בתחילת כהונתו של ביידן על מנת להעריך את האפשרות לחזור למשא ומתן. הנשיא האמריקאי אמר שהוא פתוח לדיפלומטיה מול צפון קוריאה, אבל משטרו של קים עדיין לא הגיב באופן משמעותי, כך אמרו הפקידים האמריקאים.

"היה נראה כאילו צפון קוריאה שומרת על הדלת לדיפלומטיה כמעט סגורה", אמר ווי סונג לאק, שליח גרעיני של סאול לשעבר שהשתתף בשיחות עם ממשל קים. "כעת נראה שהצפון קוריאנים פתחו מעט את הדלת, אם כי לא בהרבה".

קים כנראה יכוון להסכם לטווח קצר עם ארה"ב

ממשל ביידן ביצע בחינה של המדיניות לגבי צפון קוריאה, ואמר שהשלים אותה באפריל. מאז, אמרו פקידי הממשל שימשיכו ללחוץ על קים לוותר על כל הארסנל הגרעיני שלו, אבל לא יבקשו "עסקה גדולה" כפי שרצה הנשיא הקודם דונלד טראמפ.

"אתם יודעים, בחנו מקרוב מה ניסו לעשות אחרים - ומה עבד ומה לא עבד", אמר ביידן לעיתונאים בחודש שעבר לאחר פסגה עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'יי אין. "ואתם יודעים, אין לנו שום אשליות כמה קשה זה יהיה, אין לנו אשליות כלל".

טראמפ נפגש עם קים שלוש פעמים. האינטראקציות האלה לא דחפו את קים קרוב יותר לפירוז גרעיני, ופיונגיאנג הרחיבה את תוכנית הנשק הגרעיני שלה במחצית השנייה של כהונת טראמפ.

מדבריו של קים השבוע אפשר להבין שגם הוא ביצע בחינה של המדיניות שלו לגבי ארה"ב, כך אמר ס' פול צ'וי, מנהל בפועל של StratWays Group, חברת ניהול סיכונים גיאופוליטית מסאול. "צפון קוריאה סיימה לעשות מתיחות בשלב זה", אמר.

קים כנראה יכוון להסכם לטווח קצר עם ארה"ב, כשפיונגיאנג תפרק באופן חלקי את הארסנל הגרעיני שלה בתמורה לוויתורים כלכליים או דיפלומטיים מוושינגטון, כך אמרו מומחי ביטחון.

לשני הצדדים יש מה להרוויח מהסכם לטווח קצר, אמר צ'ון סאונג-וון, מומחה ביטחון לאומי מסאול בדימוס. ארה"ב יכולה להקטין את האיום הגרעיני של הפצצות של קים, וצפון קוריאה תוכל להרוויח מרווח נשימה לכלכלה הנאבקת שלה דרך הקלה בסנקציות או סיוע הומניטרי, כך אמר צ'ון.

"הבעיה היא שצפון קוריאה תברח עם הסכם כזה בידיה, תתעלם מדרישות ארה"ב למו"מ מחדש שנועד להגיע להסכם פירוז גרעיני מלא, לטווח ארוך", אמר. "להתפשר זה רעיון מערבי. צפון קוריאה ניצלה את זה במשך זמן רב".

סונג קים, הנציג החדש של ביידן לצפון קוריאה ושגריר ארה"ב לסאול לשעבר, אמור לבקר בדרום קוריאה בסוף השבוע הזה. הוא צפוי להיפגש עם מקביליו היפני והדרום קוריאני בזמן שיהיה שם, כך נמסר ממחלקת המדינה.