חניונים | פיצ'ר

היום שאחרי החניה: מה יעשו בכל החניונים כשלא נצטרך מכונית

חניונים ציבוריים אולי לא ייעלמו לגמרי, אבל כלי רכב אוטונומיים, עבודה מרחוק ומגמות בין-דוריות גורמות למתכננים לחשוב מחדש על השימושים האפשריים בחניונים הנמצאים בליבם של מרכזי ערים

חניון בעיר ניו אורלינס. חברות חושבות מחדש איך להפעיל חניונים / צילום: Shutterstock
חניון בעיר ניו אורלינס. חברות חושבות מחדש איך להפעיל חניונים / צילום: Shutterstock

ארכיטקטים, מתכנני ערים ומומחים של תעשיית החניות מדמיינים כעת עתיד שבו חניונים יהפכו למטבחים תעשייתיים, למכוני כושר ולמרכזי תחבורה שבהם מוניות ללא נהג יוכלו להיטען בין נסיעות. חניונים שקשה למצוא להם ייעוד חדש בגלל המדרונות המובנים בהם, יהיו מיועדים להריסה ויפנו את דרכם לאתרים ירוקים או לפיתוח חדש.
"לא נצטרך חניה ברחוב, לא נצטרך מגרשי חניה או חניונים בנויים ובהחלט לא נצטרך מבני חניה ברמה נמוכה", אומר אנדי כהן, מנכ"ל משותף של משרד הארכיטקטים הבינלאומי גנסלר, היושב בלוס אנג'לס.

כהן ומומחים אחרים אומרים שהביקוש למקומות חניה עירוניים יצנח בקרוב כתוצאה מכמה מגמות.

הביקוש משתנה

עליית כלי הרכב האוטונומיים לשיתוף נסיעות וכלי ניידות קטנטנים כמו אופניים חשמליים וקורקינטים תשחק תפקיד מפתח, אומרים המומחים, כמו גם שיעור נמוך יותר של בעלות על מכונית בקרב בני דור ה-Z ודור המילניאלז. נוסף לכך, הערים מתרחקות מתקני מינימום לחניה שבעבר הכריחו קבלנים לבנות יותר מטרים רבועים לכלי רכב מאשר לעובדי משרד. עבודה מרחוק וקניות מהבית - שתי מגמות שהואצו במגפה - משמעותן שאנשים נוסעים פחות למרכז העיר.

"זה הולך לשנות את הביקוש לחניה באופן משמעותי, ובטווח הרחוק, הרבה לפני שיהיו כלי רכב משותפים חשמליים הנוהגים באופן אוטונומי", אומרת מארי ס' סמית, סגנית נשיא בכירה בחברת ייעוץ החניה והניידות Walker Consultants, ביחס לירידה בכמות הנוסעים למרכזי הערים. עד שנת 2040 או 2050, היא צופה, הביקוש לחניה במרכזי הערים יירד לכ-30% מהביקוש לפני המגפה - קרוב ל-15% אם שבוע עבודה היברידי יהפוך לנורמה מקובלת.

"תמיד יהיה צורך בחניה, לא משנה איזה סוג של כלי רכב יסיעו אותנו בעתיד", אמר רוברט זוריצקי, נשיא ומנכ"ל Parkway Corp. אבל הוא קורא לכל התקופה שאחרי הקורונה "ניסוי אחד גדול" בהתחשב בשינוי שהעבודה ההיברידית עושה.

הרעיון של רחוב עירוני שמלא במוניות רובוטיות או בכלי רכב אוטונומיים אחרים הביא את גנסלר לעצב בנייני משרדים שיש בהם מתקני חניה שניתן להמיר את ייעודם בקלות - אפילו אם המשמעות היא שהמחיר בעת הבנייה גבוה ב-15% בגלל מאפיינים כמו תקרות גבוהות יותר.

מרכז לשימושים רבים

איגוד החניה הלאומי חוזה שחניוני העתיד יהיו האבים מרובי שימושים של תחבורה. יהיו חנויות בכמה מפלסים, ואזורים לפרוק ולהעמיס סחורה בחזית.

"מכוניות אוטונומיות יוכלו לאסוף מישהו בשכונה שלו לפי דרישה ולקחת אותו לטרמינל  שבו יעלה על רכבת למרכז העיר", אמר ג'ובאני צ'ירקלה, מנהל 3 Revolutions Future Mobility Program באוניברסיטת קליפורניה בדיוויס.

הטווח שנוסעות מכוניות חשמליות כנראה יגדל מאוד, אומר צ'ירקלה, ומתישהו בעתיד טעינת סוללה תארך רק כמה דקות - שני פיתוחים שיצמצמו את הצורך באחסון כלי רכב אוטונומיים. בכל מקום שבו מכוניות אוטונומיות חונות, היעדר הנהג משמעותו שיוכלו להצטופף יותר לעומת המכוניות של היום.

מאז שיש מכוניות, אנשים היו זקוקים למקום להניח אותן. הערכה משנת 2011 של חוקרים מאוניברסיטת אריזונה סטייט ואוניברסיטת קליפורניה בברקלי מצאה שבארצות הברית היו אז לפחות 722 מיליון מקומות חניה. זה בערך שלושה מקומות חניה לכל אחד מכ-240 מיליון רכבי הנוסעים.

"אם באמת מכוניות אוטונומיות יהפכו לכדאיות ונפוצות, אז אנחנו יכולים לסיים במצב שבו מלאי החניה קטן או לא נחוץ", אמר מיכאיל צ'סטר, פרופסור עמית להנדסה אזרחית, סביבתית ובת קיימא באוניברסיטת אריזונה סטייט, שעזר לבצע את ההערכה.

נכון לשנת 2017, בסן פרנסיסקו היו 275,500 מקומות חניה ברחובות. בעיר אומרים כי אם היו מניחים אותם ראש לזנב, היו מתארכים ל-1,440 קילומטר, יותר מאורך החוף של קליפורניה כולה.

פקודה קולית לחניה

אפילו כשהביקוש ממשיך להתקיים, חברות כבר חושבות מחדש על איך להפעיל חניונים. Parkway מפילדלפיה רוצה להקל על נהגים למצוא חניה, להגיע אליה ולשלם בלי לקחת כרטיס מודפס או להוציא כרטיס אשראי. החברה שיתפה פעולה עם חברת FlashParking מאוסטין כדי לעשות דיגיטציה של מתקניה, כך שנהגים ישתמשו בפקודות קוליות לבקש מהמכונית למצוא מקום חניה.

תוך זמן לא רב, נהגים יוכלו להיות מסוגלים לבקש מהמכונית עצות לגבי חניה ולקבל שאלות כמו "האם אתה רוצה לחנות מאוד קרוב לנקודה? האם אתה מוכן ללכת כמה רחובות?", כך אמר דונלד שופ, פרופסור לתכנון עירוני מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס.

בעיר סיאטל עובדת Flash עם מפעיל חניונים על מנת לאחסן 400 קורקינטים חשמליים בחניון קרוב לספייס נידל, כחלק מתוכנית לפזר 500 קורקינטים כאלה במתקנים ברחבי העיר. יהיו שם גם נקודות עגינה לכלי רכב חשמליים. "חניה פלוס ניידות ברגע האחרון וחניה הכוללת הטענה לכלי רכב חשמליים", אמר דן שרפלין, יו"ר החברה. "אלה שני דברים שאנחנו חושבים שהבשילו היום".

לגבי החניונים הקיימים, שרפלין רואה אותם מתפקדים כמרכזים לוגיסטיים שבהם חברות שילוח יכולות להעביר תכולה של מכולות ממשאיות או ארגזים לכלים קטנים יותר. מטבחי רפאים להכנת מזון למשלוח יעבדו בקומת הקרקע, אומרת סמית. חניות תת-קרקעיות יכולות להפוך למרכזי מידע או למועדוני כושר, אמר כהן.

לפני המגפה, Flash עזרה לעיריית לאס וגאס להשתמש במקומות חניה עודפים בניסיון למשוך נהגי אובר לרדת מהכבישים הפקוקים בזמני שפל. בערבים, שני חניונים בעיר שבקושי משמשים תיירים זוודו בריהוט ושירותים ובקישוריות ווי-פי. לאחרונה השיקה העיר את התוכנית והיא צופה שהיא תקל על עומסי התנועה כשהתיירות ואפליקציות הנסיעות יחזרו לפעול, מספרת ברנדי סטנלי, מנהלת שירותי החניה בעיר.

אותו מודל יכול להיות מיושם בעולם הנשלט על ידי ציי רכב אוטונומיים, רק בלי הנהגים והשירותים.

בעלי חניונים שייהרסו יקבלו אחרי זה נדל"ן יקר, אמר כריסטופר ליינברגר, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. "הם הולכים לצאת מהעסק של המאה ה-20 שהם נמצאים בו עכשיו", אמר. "והעסק של המאה ה-21 הולך להיות בעל ערך רב הרבה יותר".