"אני מקווה שהממשלה החדשה תתחיל לטפל גם בדברים שחשובים לעם"

קבוצת בסט, אחת מחברות ביצוע הבנייה הגדולות בישראל, פנתה בשנים האחרונות גם לייזום וגם להתחדשות עירונית • בראיון לגלובס אומר מנכ"ל הקבוצה, אליאס טנוס, כי התמשכות הליכי הרישוי פוגעת ברוכשים הרבה יותר מעליית תשומות הבנייה

אליאס טנוס / צילום: קבוצת בסט
אליאס טנוס / צילום: קבוצת בסט

בספטמבר האחרון הצטרף אליאס טנוס, בעלים ומנכ"ל קבוצת בסט, למשלחת של בנק לאומי לדובאי, בעקבות הסכמי הנורמליזציה עם האמירויות. טנוס נלווה למשלחת שביקשה לבדוק הזדמנויות לשיתוף פעולה עסקי באמירויות. ואולם כשהגיע לשם, הוא נוכח שהאמירתים בעיקר מנסים לעניין אותו ברכישת דירות באחד מהקומפלקסים אצלם, ופחות מתעניינים בשיתוף פעולה עסקי בתחום הנדל"ן, להבדיל למשל מתחום ההייטק, שם הם דווקא נלהבים לשיתופי פעולה. כמי שבתחומיהן נבנה המגדל הגבוה בעולם, בורג' חליפה בדובאי, יש להניח שבתחום הנדל"ן פחות זקוקים שם למנופים מקצועיים.
אז לעת עתה, אין לבסט תוכניות בכל הנוגע לאמירויות, אבל בכל הנוגע לזירה המקומית יש גם יש: להמשיך ולבנות כמה שיותר מגדלים אייקוניים.

"את הבניינים שלנו אי אפשר לפספס", אומר טנוס. רק על קו האיילון, ברקורד של בסט רשומים מגדל תוהא הייחודי, עזריאלי טאון (בסט בנתה עד כה את בניין המשרדים, וכעת תחל בבניית בניין המגורים בן 50 הקומות), תאומי רובינשטיין במתחם חסן עראפה, מגדלי רסיטל של קבוצת חג'ג', ומתחם השוק הסיטונאי. עם רזומה כזה בקנה, מתכוונת בסט להתמודד על בניית מגדל הספירלה (היכן ששכן בית ידיעות אחרונות), וגם לזכות. מחוץ לתל אביב אפשר להזכיר פרויקטים כמו אצטדיון סמי עופר בחיפה ובית אפל בהרצליה - הבניין עם הקובייה הבולטת החוצה.

בית אפל בהרצליה שבנתה בסט / צילום: Shutterstock
 בית אפל בהרצליה שבנתה בסט / צילום: Shutterstock

"הריביות מתבטאות במחירי הדירות"

קבוצת בסט הוקמה לפני כ-50 שנה על ידי בדיע טנוס ז"ל, שהלך לעולמו לפני שלוש שנים. ארבעת ילדיו ממשיכים את דרכו: אליאס הוא מנכ"ל הקבוצה; וסים, סמנכ"ל נכסים; עלא עומד בראש הפעילות של החברה בקנדה; ורדיר מנהלת חוזים והתקשרויות.
לפני כשנתיים, עם התרחבות הפעילות, הפכה בסט מחברה משפחתית לענקית בנייה, שהיא אחת המובילות בארץ בתחום הביצוע, לצד פעילות נרחבת בתחומים נוספים, כמו התחדשות עירונית, מחיר למשתכן ופעילות בחו"ל.

לקבוצה שלוש זרועות בישראל: זרוע הבנייה, זרוע עבודות הגמר בסט בילד אפ, וזרוע הייזום. במסגרת הייזום היא מקדמת עשרות פרויקטי בנייה, הן בשוק החופשי והן במסגרת מחיר למשתכן, בעשר ערים וכן התחדשות עירונית. בסט היא אחת החברות הבונות באור ים, שם יש לה פרויקט של 232 יחידות דיור, בתכנונו של האדריכל מרק טופילסקי. כמו כן פינוי בינוי בראשון לציון, חולון, אור יהודה ופתח תקווה, ופרויקטים של תמ"א 38/2 בתל אביב, "ברחובות הכי מיוחדים, בהם כל הרחובות סביב לכיכר המדינה", אומר טנוס. הוא רואה בהתחדשות העירונית אמצעי לבלימת העלייה במחירי הדירות.

תסביר איך.
"לעליית מחירי הדירות יש כמה אלמנטים: אומרים שמחירי הביצוע עולים בגלל עליית מחירי חומרי הגלם. מחיר הברזל למשל, עלה למעל 1,500 שקל לטון. מדד תשומות הבנייה עולה משמעותית ובסופו של דבר זה יושת על הצרכן, וגם הירידה של 20% בהתחלות הבנייה תוביל להערכתי לעליות מחירים חריגות. הממשלה החדשה חייבת להתמקד בשלוש פעולות מרכזיות: 1. תוכנית ממשלתית חלופית למחיר למשתכן, שתגביר את קצב המכרזים לבנייה כך שייווצר מלאי משמעותי של קרקעות לבנייה למגורים 2. יש להגדיל בדחיפות את מספר העובדים הזרים, ו3. קיצור הליכים בירוקרטיים, וזה העניין הקריטי. יש לקצר תהליכים בירוקרטיים באמצעות התערבות וחקיקה. הממשלה צריכה לתת ליזם התחייבות שמיום התשלום על הקרקע הוא יקבל היתר תוך ארבעה עד שישה חודשים. זה לא נכון שהקבלנים והיזמים רוצים שמחירי הדירות יעלו - בסוף נגיע למצב שבו לא יהיה מישהו שיוכל לקנות דירות. בסוף, מי שמשלם את המחיר זה הדיירים. אנחנו משלמים ריביות וזה מתבטא במחירי הדירות.

"התחדשות עירונית יכולה לתת עשרות אלפי יחידות, בעוד שבבנייה על קרקעות של המינהל, כל נושא השיווק הוא צוואר בקבוק. לא יכול להיות שרק גורם אחד יכול לקבוע את מספר הדירות לשיווק" .

אבל גם בהתחדשות עירונית נדרש לא מעט זמן לקבל היתרים.
"אם המדינה תחליט שהיא דוחפת את זה, אפשר להקים ועדה מיוחדת ולקצר תהליכים".

"הפרויקטים המורכבים מתאימים לעובדים זרים"

אלמנט נוסף התורם לעליית מחירי הדירות, אומר טנוס, היא העלות הגבוהה של כוח אדם מקצועי. "עובדים זרים מאוד יקרים", הוא מודה, "אבל הפרויקטים המורכבים, מגדלים של עשרות קומות", הוא אומר, "מתאימים בעיקר לעובדים הזרים, מבחינת הניסיון והידע בסוג כזה של פרויקטים. על העובדים הפלסטינים אנחנו לא יכולים להסתמך. היום הם באים, מחר יש סגר".

מה באמת היה אצלכם בעקבות המהומות האחרונות?
"אנו עובדים שנים במערכת יחסים מצוינת ומעסיקים עובדים מכל המגזרים. מרגש לראות את העובדים אצלנו דואגים אחד לשני, והלוואי שהייתה מערכת יחסים כזו בכל מקום".

"הרווחיות מדיור להשכרה נמוכה מאוד"

הזרוע הרביעית של הקבוצה היא הפעילות מחוץ לישראל, שכיום מתרכזת בקנדה. בתוך תקופת הקורונה, רכשה החברה נכס נדל"ן ששימש למסחר, והיא מסבה אותו למדיקל סנטר. כמו כן, היא מקימה בקנדה פרויקט של דיור להשכרה. בימים אלה הם בוחנים כניסה גם לאנגליה ומנהלים מו"מ בנוגע לכך.

איך אתה רואה את ההיתכנות של דיור להשכרה כאן? זה יכול לעבוד?
"זה לא פשוט, והרווחיות בתחום נמוכה, של אחוזים בודדים. אני מקווה שאנשים יתחילו להבין שאפשר לשכור דירה במקום לקנות דירה, ואני מרגיש שהיום הזוגות הצעירים לא רוצים להיות משועבדים לדירה, ומעדיפים לשכור".

גם המדינה צריכה לעודד את זה.
"אני מקווה שהממשלה החדשה תתחיל לטפל גם בדברים שחשובים לעם".

"בנוף הגליל יש מחסור בבנייני משרדים"

לפני כחמש שנים, מונה רפי ביסקר, לשעבר יו"ר שופרסל ויו"ר נכסים ובניין - ליו"ר קבוצת בסט. ביסקר משמש יו"ר פעיל בחצי משרה ונהנה משכר המוערך במיליון שקל. לפני כחצי שנה התקשרה בסט בהסכם לשיתוף פעולה בתחום יזום ופיתוח עסקי נדל"ן, עם מנורה מבטחים נדל"ן.

שני המהלכים הללו - מינוי ביסקר ליו"ר וההסכם עם מנורה נדל"ן, העניקו ללא ספק דחיפה קדימה לחברה. שיתוף הפעולה עם מנורה כבר הוליד כמה פרויקטים: הדיור להשכרה בקנדה, וכן פרויקט משרדים בנוף הגליל, של 40 אלף מ"ר. יש להם גם שותפות במרכז מסחרי בנצרת, אחד נוסף על כביש 6 (לפני הכניסה לבאקה אל-גרביה), ועל הפרק הקמת מרכזים מסחריים נוספים.

אתם לא חוששים להיכנס לתחום המשרדים, אחרי הקורונה?
"אני לא רואה שהענף עבר שינוי. אני מרגיש ורואה בכל הפרויקטים ביקושים מאוד גדולים. למעט אולי באזורים שבהם יש עודף, אבל באזור של נוף הגליל יש מחסור בבנייני משרדים ברמה הזו, ו-200 מטר מהבניין שלנו, מקימים את קריית הממשלה ותחנת רכבת חדשה".

בשנתיים האחרונות, אומר טנוס, מאז הרחיבה בסט את פעילותה והפכה להיות קבוצה, כל ההתנהלות שלה היא כשל חברה ציבורית.

למה לא להשלים את המהלך, ולצאת להנפקה?
"אין לנו מטרה כזו. זה יכול להיות כלי להשיג מטרה כלשהי, אבל אנחנו מאמינים שכל עוד אנו יודעים לעשות עסקים, ועסקים טובים, אנו ממשיכים בכיוון שלנו. הנפקה יכולה לקרות מתישהו, אבל היעדים שלנו בחיים הם אחרים: אנו רוצים להיות חברה משמעותית, גדולה, שיש לה פעילות בארץ ובחו"ל".

תעודת זהות | אליאס טנוס

אישי: בן 47, מתגורר בתל אביב, נשוי ואב לשלושה בנים
מקצועי: בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית מאוניברסיטת הרטפורדשייר, אנגליה, מנכ"ל קבוצת בסט
עוד משהו: חובב רכיבה על סוסים

תעודת זהות | בסט

עיסוק: בנייה, ייזום, התחדשות עירונית, דיור להשכרה ומשרדים
היסטוריה: הוקמה לפני כ-50 שנה על ידי בדיע טנוס, שהלך לעולמו לפני שלוש שנים. ילדיו ממשיכים את דרכו: אליאס הוא המנכ"ל; וסים, סמנכ"ל נכסים; עלא עומד בראש הפעילות בקנדה; ורדיר מנהלת חוזים והתקשרויות
נתונים: לחברה 4 חברות-בנות: בסט בנייה, בסט ייזום, בסט בילדאפ ובסט קנדה. היא בונה 3,188 יחידות דיור ו-2.5 מיליון מ"ר משרדים
עוד משהו: לפני כחמש שנים מונה רפי ביסקר ליו"ר הקבוצה