חג נולד: מהו "יום השחרור", החג הפדרלי החדש שנקבע בארה"ב?

חג שנתי, המציין את היום בו אחרוני העבדים השחורים קיבלו הודעה על כך שהם בני חורין, הוא כעת חג רשמי בארה"ב • שאלות ותשובות

הרקדנית פרסליה מיי מבצעת ריקוד בחניכת ציור הקיר החדש / צילום: Associated Press, Stuart Villanueva
הרקדנית פרסליה מיי מבצעת ריקוד בחניכת ציור הקיר החדש / צילום: Associated Press, Stuart Villanueva

חג ה־19 ביוני (Juneteenth ) הוא חג שנתי המציין את קץ העבדות והיום בו, ב-1865, חדשות לגבי שחרור השחורים הגיעו לאנשים בחלקים הנידחים ביותר של הקונפדרציה לשעבר גלברסטון בטקסס.

ב־2021, הפך היום לחג הפדרלי הראשון המוכרז על ידי הקונגרס מזה כמעט ארבעה עשורים. החוק הדו־מפלגתי שקבע את החג נחתם על ידי הנשיא ג'ו ביידן ב־17 ביוני, וזה מעניק ל־19 ביוני את אותו מעמד כיום הזיכרון האמריקאי, יום ותיקי הצבא, יום מרטין לותר קינג ג'וניור וחגים פדרליים אחרים.

במשך עשורים נחגג התאריך באירועים משפחתיים ואירועים כמו תהלוכות והקראות פומביות של הצהרת השחרור, אך בשנים האחרונות קיבל יותר תשומת לב לאומית - בייחוד לאחר ההפגנות בכל העולם שניצתו ב־2020 לאחר מותם של ג'ורג' פלויד, בריאונה טיילור, אחמוד ארברי וריישארד ברוקס, כמו גם השיח הלאומי לגבי אופן פעולת המשטרה בארה"ב. בתוך הקריאות לשוויון גזעי, יותר חברות, כולל נייקי, טוויטר וספוטיפיי החלו לציין את החג.

מה המשמעות של Juneteenth?

החג, הידוע גם כיום השחרור, יום העצמאות של השחורים או יום היובל, מכיר בתאריך בו חדשות לגבי השחרור הגיעו סוף סוף לגלבסטון ב־19 ביוני 1865.

כמעט חודשיים אחרי סוף מלחמת האזרחים, הגנרל גורדון גריינג'ר, יחד עם יותר מ־1,800 חיילים פדרליים, הגיעו להשתלט על המדינה ולוודא את החירות של העבדים האחרונים שעוד נותרו בחלקים העמוקים ביותר בדרום.

למרות שהכרזת השחרור - צו שקבע כי "כל האנשים שהוחזקו כעבדים" ישוחררו - נחתם על ידי לינקולן ב־1863, וכניעתו של הגנרל רוברט אי לי באפומטוקס, וירג'יניה ציינה את סוף מלחמת האזרחים באפריל 1865, החדשות התפשטו לאט ולעתים קרובות נתקלו בהתנגדות מצד בעלי המטעים בהם העבדים עבדו.

התיקון ה־13 לחוקה, שהכניס את האיסור על העבדות לחוקה, אושרר בדצמבר 1865. אבל בתאים קטנים במדינה, שימוש באפרו־אמריקאים כעבדים נמשך עוד כמה שנים.

מתי הפך Juneteenth לחג פדרלי?

הנשיא ביידן חתם על החקיקה הדו־מפלגתית והפך את 19 ביוני לחג פדרלי ב־17 ביוני 2021. החוק עבר בסנאט פה אחד ואושר בבית הנבחרים 415־14.

מנהיגים בקונגרס משתי המפלגות קבעו את החג כמחווה חשובה להכרה במי שסבלו בגלל העבדות בארה"ב וכצעד לפיוס בין הגזעים.

"בכך שהם מקבלים פרספקטיבה יותר לאומית ואפילו עולמית, אירועי 1865 בטקסס לא נשכחים, כי השורשים שלנו קשורים לאדמה הפורייה הזו, ממנה צומח יום לאומי של גאווה", אמרה חברת בית הנבחרים שילה ג'קסון לי (דמוקרטית מטקסס) שיזמה את הצעת החוק.

חג 19 ביוני הוא החג הפדרלי הראשון שנוצר בידי הקונגרס מאז 1983, כשמחוקקים החליטו שיום שני השלישי בינואר יהיה יום מרטין לותר קינג ג'וניור, לכבודו של מנהיג זכויות האדם.

טקסס הייתה המדינה הראשונה, ב־1980, שהכריזה על 19 ביוני כיום חג. כמעט בכל 50 המדינות ובמחוז קולומביה מציינים או מכירים כיום ב־19 ביוני. גם באילינוי ודקוטה הצפונית הפך החג לחג רשמי ב־2021 ובהוואי מחוקקים העבירו חוק לציין את החג. דקוטה הדרומית נותרה המדינה האחרונה שאין בה ציון רשמי של 19 ביוני, על פי שירות המחקר של הקונגרס.

מתי נכנס החג הפדרלי לתוקף?

החג הפדרלי נכנס לתוקף מיד. בגלל שהפעם הראשונה שהוא נחגג יצאה בשבת, רוב העובדים הפדרליים קיבלו את יום שישי, 18 ביוני כיום חופש.

מדינות רבות מיהרו לתת לחלק מהעובדים הציבוריים יום חופש, ומעסיקים מבנקים כמו גולדמן סאקס ובאנק אמריקה ועד חברות כמו בלאק אנד דקר היו בין אלה שמיהרו לשלוח לעובדים הודעות על מדיניות החופשה בחג. חלק הרשו לעובדים לצאת לחופשה ביום שישי שעות בודדות לאחר ההכרזה בוושינגטון. בכמה אוניברסיטאות, כמו אוהיו סטייט, הודיעו על ביטולי שיעורים.

שווקי המניות, שנסגרים בהרבה חגים פדרליים, נותרו פתוחים ביום שישי. הבורסה בניו יורק ונאסד"ק יחליטו בתיאום עם תעשיית הפיננסים אם לסגור ב־19 ביוני בשנה הבאה, כך אמרו נציגי הבורסה.

שירות הדואר האמריקאי גם הוא המשיך לפעול. "אנחנו חלק מהתשתית החיונית במדינה ולקוחותינו סומכים עלינו שנספק את השירות החיוני שלנו", אמר סגן מנהל הדואר ומנהל כח אדם בדואר דגלאס טולינו. "סגירת הפעילות שלנו בלי להודיע מספיק זמן מראש הייתה מובילה להפרעות בפעילות", אמר. טולינו אמר שהכרה בחג וציונו ייקרו לאחר דיונים עם איגודי העובדים, הנהלת הדואר ואחרים.

איך חוגגים את Juneteenth?

מאות אירועים רשמיים מתרחשים ברחבי ארה"ב והעולם לכבוד 19 ביוני. כשההכרזה על שחרור העבדים הגיעה סוף סוף לגלבסטון ב־1865, שחורים שזכו זה עתה בחירותם חגגו בתפילות, ריקודים וסעודות קהילתיות. הפעמים הראשונות בהן צוין החג היו הזדמנות לכנס את בני המשפחה ולציין את חירות השחורים על ידי הקראה של חלקים מהצהרת החירות וקיום טקסים דתיים.

לאחר שמגפת הקורונה הגבילה את החגיגות ב־2020, חגיגות גדולות, תהלוכות ופסטיבלים נקבעו לשנה זו. תהלוכת מלכת המלגות של 19 ביוני, מסורת ארוכת יומין באזור דאלאס ופורט וורת' נותנת למתחרים מלגות לימודים, הייתה אחד האירועים הראשונים בנושא, בתחילת יוני.

באטלנטה תכננו מצעד של שלושה יום בפארק האולימפי בעיר. בוושינגטון, מוזיאון הסמית'סוניאן לתרבות אפרו־אמריקאית והיסטוריה תכנן יומיים של מצגות, סיפורים ותערוכות צילום שידגישו נושאים הקשורים לחג.

בגלבסטון, החגיגות יכללו הקדשה של ציור קיר חדש המציין את המאורע. הציור צויר בידי האמן רג'ינלד אדמס ועוזרו. ציור הקיר, בגודל כ־1,700 מ"ר, מתאר את הגעת העבדים השחורים לארה"ב, את הארייט טאבמן, הנשיא אברהם לינקולן מחזיק בידי את הצהרת השחרור ואת הגנרל גריינג'ר מפיק את צו מס' 3, בו הודיע לאנשי מדינת טקסס שכל העבדים משוחררים. שם הציור: "שוויון מוחלט".