מחיר אי-שילוב החברה הערבית בכלכלת המשק - כ-40 מיליארד שקל בשנה

90% מתקציב תוכנית החומש לחברה הערבית הוקצה לשימוש - כך דיווחה היום השרה לשוויון חברתי מירב כהן לוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית

אום אל פאחם / צילום: איל יצהר
אום אל פאחם / צילום: איל יצהר

השרה לשוויון חברתי מירב כהן דיווחה לוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית כי 90% מתקציב 922 - תוכנית החומש לחברה הערבית שהחלה ב-2016 והוארכה עד 2021 - הוקצה לשימוש.

בדיון אמרה השרה כהן כי מחיר אי-השילוב של החברה הערבית בכלכלת המשק נאמד בכ-40 מיליארד שקל בשנה, ולכן לכל ישראלי יש אינטרס לצמצם את חוסר השוויון.

"ההחלטה 922 הקצתה 10.7 מיליארד שקל ולא 15 מיליארד (היתרה, כ-4 מיליארד שקל, הועברה בהגדלת תקציבי חינוך לחברה הערבית). בשנה שעברה עמדנו בפני דילמה, האם להביא עוד תוכנית חומש או להאריך את התוכנית הקיימת, והחלטנו להאריך את תוכנית 922, מאחר שהיו המון תקציבים לא ממומשים. בעקבות זאת הוקצו עד כה 9.6 מיליארד שקל מתוך 10.7 מיליארד. האתגר הוא לגבש את תוכנית 923 ההמשכית ולטפל בתחומים שלא טופלו, כמו בריאות, רווחה, אלימות נגד נשים ועוד".

חסאן טואפרה ראש הרשות לפיתוח כלכלי ברשויות הערביות והשרה לשוויון חברתי מירב כהן / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 חסאן טואפרה ראש הרשות לפיתוח כלכלי ברשויות הערביות והשרה לשוויון חברתי מירב כהן / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

השרה כהן סיכמה ואמרה כי היא מצפה שהתוכנית החדשה תפתח דף חדש עם הציבור הערבי בישראל ותצליח לצמצם את הפערים.

יו"ר הוועדה, ח"כ מנסור עבאס, אמר: "נבחן את מימוש התוכנית תוך הסתכלות לקראת גיבוש תוכנית חדשה". הוא הדגיש כי על הוועדה לבדוק ולבקר גם את תפקודן של הרשויות הערביות ואת יכולתן להשתמש במשאבים שהוקצו להן.

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, אמר בדיון כי בחודשי הקיץ, יולי-אוגוסט, יסכמו במשרד וברשות את כל דיוני קבוצות הנושאים השונים, וזמן קצר לאחר מכן יביאו תוכנית המשך ראשונה לעיון ראשוני, ולאחר קבלת ההערות היא תובא לאישור הממשלה.

כזכור, התוכנית נקבעה בהסכמים הקואליציוניים בהיקף של 30 מיליארד שקל, כפול מהתוכניות הקודמות, לא כולל ההשקעות בתחבורה ובמאבק באלימות והפשע בחברה הערבית שתוקצבו בנפרד. את עקרונותיה פרסמנו בגלובס.

טואפרה אמר בדיון כי "אנחנו מבינים שאנו ניצבים לא רק מול בעיית תקציב אלא מול צורך לפתור את בעיות השורש העמוקות של החברה הערבית, ולכן אנחנו נבקש להביא את תוכנית החומש החדשה לאישור הממשלה בהקדם האפשרי".

על-פי הנתונים שהציג טואפרה לוועדה, תוקצבה החלטה 922 בסכום של כ-10.7 מיליארד שקל (כאמור ללא 4 מיליארד  שקל להגדלת תקציבי חינוך), מהם הוקצו בפועל כ-9.6 מיליארד שקל, על-פי החלוקה הבאה: 4.58 מיליארד שקל עבור תשתיות פיזיות, 1,08 מיליארד שקל עבור תעסוקה וכלכלה, 1,14 מיליארד שקל עבור חינוך והשכלה גבוהה, 1,38 מיליארד שקל עבור חברה וקהילה ו-1,41 מיליארד שקל עבור העצמת רשויות מקומיות.

בהמשך הציג טואפרה את ההישגים המרכזיים של תוכנית 922 על-פי חלוקה למשרדי הממשלה המבצעים, ובהם ביצוע של יותר מ-86 פרויקטים להקמה ושדרוג תשתיות ביוב ביישובים הערבים, תקצוב 128 פרויקטי מוסדות ציבור, השלמת תכנון תוכניות מתאר ב-20 רשויות מקומיות (היעדר תוכניות מתאר הוא אחד מהגורמים העיקריים לבנייה הבלתי חוקית ביישובים הערבים), 82 פרויקטי כבישים עירוניים ברשויות מקומיות.

תחום ההשכלה הגבוהה בחברה הערבית תוקצב בכ-550 מיליון שקל בשנים 2016-2020. הושגו כל היעדים שהציב המל"ג ב-922 לשיעור הסטודנטים לתואר ראשון, שני ושלישי מקרב החברה הערבית. תקצוב דיפרנציאלי בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים בסך של 1.5 מיליארד שקל. תקציב שנתי של 130 מיליון שרל בתוכנית אתגרים לחינוך הבלתי פורמלי ב-76 רשויות. השקעה של 200 מיליון שקל בפיתוח מקצועי, התמחויות וכניסה להוראה והכשרת עובדי הוראה. תמיכה מצטברת בכ-21,500 עסקים קטנים ובינוניים על-ידי מעו"ף. סיוע ל-70 חברות בתוכנית "כסף חכם" לתמיכה ביצואנים. סבסוד שכר ל- 2,558 משרות בתוכנית תמרוץ למעסיקים. השקעה של 400 מיליון שקל באזורי תעשייה ביישובי המיעוטים. השקעה של כ-302 מיליון שקל להקמת 43 מגרשים סינטטיים (שחבק), הקמת 23 מגרשי כדורגל חדשים, הקמת 32 אולמות ספורט, שיפוץ מתקני ספורט קיימים ועוד.