סאטקום וחלל: בחברה הערבית נרשמת התעניינות באינטרנט לווייני

סאטקום מערכות וחלל תקשורת מדווחות על עשרות פניות של תושבים ערבים שחוששים כי הרפורמה בפריסת סיבים אופטיים לא תגיע אליהם

לוויין של סאטקום / צילום: מצגת החברה
לוויין של סאטקום / צילום: מצגת החברה

סאטקום מערכות (גילת טלקום) וחלל תקשורת מדווחות על עשרות פניות שהתקבלו אצלן מהמגזר הערבי, יישובי פריפריה, מוסדות מרוחקים ועוד בנוגע למוצר האינטרנט הלווייני ושירותי הערך המוסף שהחלו לשווק.

בעקבות הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת בנושא פריסת הסיבים האופטיים ברחבי הארץ ופרסום מפת היישובים שבזק לא תפרוס בהם סיבים, התברר כי ביישובים רבים במגזר הערבי והחרדי, פריפריות מסוימות ושכונות מרוחקות, לרבות מוסדות מרוחקים, לא ייפרסו בקרוב סיבים, והדבר טורד את מנוחתם של תושבים רבים במגזר הערבי והחרדי וכן תושבים ממקומות מרוחקים כאחד.

למרות שבכוונת משרד התקשורת לקדם פריסת סיבים בדרך של מכרזים למפעילים ובעלי רישיונות ולתמרץ אותם לספק שירות באזורים שבזק לא תפרוס, הרי שבפועל התושבים חוששים שאם בזק לא תגיע אליהם, אף חברה אחרת לא תגיע אליהם, ולכן הם לא יקבלו סיבים.

סאטקום וחלל החלו לאחרונה לשווק פתרונות אינטרנט מבוססי לוויין, ומאז ההודעה של משרד התקשורת הן טוענות כי נרשמת התעניינות גדולה במוצר שלהן. השירות מיועד ללקוחות בישראל והמזרח התיכון, והוא במהותו מיועד לשוק העסקי לצורכי גיבוי וקישוריות מהירה רחבת פס לשימוש מסחרי. ואולם בשל התשתיות הלקויות והחשש שביישובים רבים לא תהיה פריסה, התוצאה היא התעניינות בפתרונות לא שגרתיים.

השירות מסוגל לספק קצב של 200 מגה ביט בערוץ היורד ו-20 בערוץ העולה, שזה אומנם לא תחליף מלא לקצבים בסיבים אופטיים, אך הרבה יותר משבזק מציעה ברוב היישובים הערביים. החיסרון של השירות שהוא לא יועד לשימושים פרטיים במקור, ולכן המחירים צפויים להיות יקרים יותר מאשר המחירים בשוק.

לדוגמה, יישובים כמו עראבה או אום אל פאחם הם יישובים גדולים שבזק ויתרה על פריסת סיבים בהם. מבחינת משרד התקשורת, במקום בזק שוויתרה, אמורים מפעילים אחרים להיכנס בנעליה, אך השאלה היא מדוע שמישהו יפרוס אם לבזק זה לא כלכלי. התשובה של משרד התקשורת היא שהתמריצים שהוא ייתן לקבלנים אמורים לפתור את בעיית הכדאיות. השאלה הגדולה היא האם זה אכן יקרה.