המועמדת המפתיעה של גנץ ליו"ר הסוכנות היהודית

הוועדה שתבחר את מחליפו של יצחק הרצוג בסוכנות היהודית טרם התכנסה, אבל המרוץ לתפקיד כבר החל • יו"ר כחול לבן בני גנץ מבקש לקדם לתפקיד את שרת התפוצות לשעבר עומר ינקלביץ', והיא מצטרפת לשלושה מועמדים נוספים: דני דיין, אלעזר שטרן ודני דנון

עומר ינקלביץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
עומר ינקלביץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הוועדה שתבחן ותבחר את המועמדים לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית טרם התכנסה, אולם המרוץ לתפקיד החל עם בחירתו של יו"ר הסוכנות המכהן יצחק (בוז'י) הרצוג לתפקיד נשיא המדינה. עד היום הוכרזו שלושה מועמדים אחרים: קונסול ישראל בניו יורק לשעבר ומספר 11 בתקווה חדשה דני דיין, יו"ר הליכוד העולמי ושגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון ושר המודיעין אלעזר שטרן. להתמודדות על התפקיד הצטרפה גם שרת התפוצות לשעבר עומר ינקלביץ', והיא המועמדת הרביעית במספר.

לראש הממשלה באופן מסורתי יש מעמד חשוב, ויש שאומרים מכריע, בהמלצה על יו"ר הסוכנות הבא, אולם עד כה ישנם חילוקי דעות בקואליציה גם סביב הנושא הזה. בזמן שיו"ר תקווה חדשה גדעון סער תומך בחברו לרשימה דיין לתפקיד, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד דוחף בכל הכוח את שטרן, שהתמנה רק בשבוע שעבר לשר המודיעין. כעת נודע כי יו"ר כחול לבן בני גנץ מבקש דווקא לקדם את ינקלביץ' כמועמדת מוסכמת מטעם הממשלה.

בנאום חילופי השרים במשרד התפוצות שנשאה לפני חמישה ימים רמזה ינקלביץ' על תוכניותיה כשאמרה "בחרתי לקחת כעת פסק זמן מהחיים הפוליטיים, אבל ממש לא פסק זמן מהעשייה הציבורית למען עם ישראל. אני יודעת שבכל מקום אליו אגיע בהמשך, אהיה נאמנה לשליחות שקיבלתי עליי כאן במשרד, למען החיבור בין ישראל לתפוצות, וכן לתהליך הפנימי כאן במדינת ישראל שמקדם אוכלוסיות פריפריאליות ונותן להן הזדמנות שווה".

היתרון של דני דנון

בנוסף להמלצת ראש הממשלה, ועדה של עשרה בעלי תפקידים בסוכנות בראשות יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל היא שתבחר את יו"ר הסוכנות. במובן הזה לדני דנון, שלא צפוי לקבל את המלצת ראש הממשלה, יש יתרון על פני האחרים בשל קרבתו לחגואל ולאחר שחזר מחמש שנים באו"ם שבהן הידק קשרים עם מנהיגי היהדות האמריקאית בכלל ומנהיגי קהילות וארגונים בפרט.

דני דיין בעל רקורד עשיר בתחום יחסיו עם התפוצות מפעילותו בניו יורק, שם פעל לחיזוק יחסי ישראל ויהדות ארה"ב. הוא מחזיק מאז ביחסים טובים עם כל הזרמים ביהדות ארה"ב והציב את התפקיד כיעד כבר כאשר הצטרף לרשימת תקווה חדשה. מבחינת חלוקת התפקידים בארגונים הללו, עד כה מחזיק הליכוד ביו"ר ההסתדרות הציונית ובראשות קק"ל שתעבור לחיים כץ במחצית הקדנציה, ולכן הקואליציה החדשה צפויה דווקא ללחוץ על מועמד מטעמה - שטרן, דיין או ינקלביץ'.

איתור יו"ר הסוכנות ובחירתו נחשב תהליך ארוך והמועמדים כבר החלו לקדם את בחירתם. לפיד, שמחזיק בתואר ראש הממשלה החליפי וכן בווטו על החלטותיו של בנט - עשוי להטיל את מלוא כבוד המשקל עבור בחירתו של אלעזר שטרן מטעמו לתפקיד, מאחר שלא סער ולא גנץ הכניסו את הנושא לחדר המו"מ בזמן הרכבת הממשלה.