אושר: תוגדל הבנייה לאורך תוואי הרכבת הקלה בנצרת

הוועדה המחוזית צפון החליטה להעצים בנייה והתחדשות לאורך תוואי הרכבת הקלה בנצרת • פרויקט הרכבת הקלה כולל הקמה של רכבת אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את הישובים והערים שבקרבת התוואי למרכז המטרופולין ולמרכז הארץ • התוכנית היא יוזמה של הרשות להתחדשות עירונית

נצרת / צילום: מזור - פירשט אדריכלים
נצרת / צילום: מזור - פירשט אדריכלים

בדיון שנערך אתמול (ב') בוועדה המחוזית צפון בנושא השפעת תוואי הרכבת הקלה מחיפה לנצרת על התכנון העירוני בערים נצרת ונוף הגליל, הוחלט על פוטנציאל הצמיחה של אזור תחנות הרכבת.

ההערכה של המתכננים היא כי הוצאת התכנון לפועל עתידה לחולל שינוי מהותי במרחב העירוני הקיים. מדובר בשטח כולל של כ-500 דונם, שיכלול תוספת של 3,000 יחידות דיור ו-450 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה.

פרויקט הרכבת הקלה כולל הקמה של רכבת אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את הישובים והערים שבקרבת התוואי למרכז המטרופולין ולמרכז הארץ. אורכו של קו הרק"ל הינו כ-41 ק"מ והוא יכלול 20 תחנות העלאת והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה.

התוואי יחל בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה יעבור דרך קריית אתא, ימשיך לאורך כביש 79 בסמוך לישובים שפרעם, ריינה, משהד, ביר אל-מכסור ומשם יכנס לנוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת.

לפי אתר חברת חוצה ישראל, האחראית על הקמת הקו, תחזית הנוסעים המתוכננת ביום היא כ-100 אלף נוסעים ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ-100 קמ"ש. זמן הנסיעה המוערך לאורך התוואי, מקצה לקצה, יעמוד על כ-50 דקות.

מסמך מדיניות העצמת הזכויות במסגרת מסמך המדיניות, הוכן ע"י משרד האדריכלים מזור-פירשט והוא יוזמה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עיריית נצרת ועיריית נוף הגליל. בצוות ההיגוי הייתה שותפה גם הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון. לא מדובר במסמך סטטוטורי, ולכן הוא לא מקנה זכויות, אלא רק מצביע על פוטנציאל.

כך או כך, המסמך מדבר על העצמת הבנייה באזור התחנות, תוך התחשבות בטופוגרפיה והימנעות מבנייה מגדלית. הבנייה המוצעת היא תמיד מעורבת שימושים, עם תיקני חנייה מינימליים. 6 התחנות שעליהן מדובר הן : תחנת זיאד (מוקד שער העיר נצרת), תחנת השוק, תחנת קריית הממשלה, תחנת שרת, תחנת הגליל, תחנת הגלעד ותחנת אלון. חשוב להבין שבכל אזורי התחנות מדובר בהתחדשות עירונית (פינוי בינוי) וגם בבנייה חדשה, כולל תשתיות עירוניות.

אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הציבה לעצמה יעד מרכזי של קידום התחדשות עירונית בפריפריה, תוך תכנון לטווח הרחוק. במסגרת זאת פועלת הרשות הממשלתית לאיתור של מוקדים בהם קיים פוטנציאל להתחדשות עירונית מסיבית, על בסיס מערכות הסעת המונים מתוכננות והתנועה הצפויה לנוע בהם".

מתכנן מחוז צפון במינהל התכנון, אדריכל יהונתן כהן ליטאנט: "בכוחו של המסמך להניע תהליכי ההתחדשות בשתי הערים מעבר לתחומי השפעת הרכבת הקלה ולייצר מוקדים עירוניים אשר חסרים ברקמה העירונית הקיימת הן בנוף הגליל והן בנצרת. היתרונות והפוטנציאל הגלום בתכנון התחדשות עירונית לצד ציר הסעת המונים מוכר בעולם כמחולל עירוני, כלכלי וחברתי כאחד".