ביהמ"ש: תוכנית בנייה לשכונת היוקרה דניה בחיפה לא הביאה בחשבון עומסי תחבורה בעת שריפות

תוכנית על שטח של 107 דונם בשכונת היוקרה דניה בחיפה נתקלה בהתנגדות מצד כ-750 מתושבי השכונה • לטענתם, התוכנית מנוגדת לתוכנית המתאר העירונית וטומנת בחובה סיכונים חמורים בעיתות שריפה • השופט אלי אברבנאל הטיל על הוועדה המחוזית לבדוק את הדברים לעומק

שכונת דניה בחיפה / צילום: איל יצהר
שכונת דניה בחיפה / צילום: איל יצהר

בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים ביקר את הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה ואת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שאישרו תוכנית להקמת 226 יחידות דיור בשכונת דניה בחיפה, מבלי לבדוק לעומק את עומסי התנועה הצפויים במקום בעת שריפות בנוסח אסון הכרמל שהתרחש בסביבה ב-2010.

"מדובר בשכונה הגובלת באזור המיוער הגדול במדינה, שבו מתרחשות שריפות יער רחבות היקף לעתים לא רחוקות. מערכת הכבישים הדלה בתוך השכונה, וחיבורה הבעייתי לנתיבי התחבורה בעיר, עלולים להגביל את יכולת התמרון של תושביה ביציאתם ממנה ואת יכולתם של כוחות הביטחון להכנס אליה בעת הצורך", כתב השופט אלי אברבנאל בפסק דין, שהטיל על הוועדה המחוזית לבדוק את הדברים לעומק.

מדובר בתוכנית על שטח בן 107 דונם במתחם שנמצא בין הרחובות נורבגיה לשוודיה וממזרח לרחוב שארית הפליטה, ובדרומו הוא גובל בוואדי נדר שבפארק הכרמל. היזמים של הפרויקט היא חברת "דניה הירוקה" בבעלות גלעד קוגלמן, אלכס הופמן, ומנחם כרמל. התוכנית כוללת פרויקט מגורים של 226 יחידות דיור, 3,500 מ"ר עבור שטחי מסחר, 3,400 מ"ר עבור מבנים ומוסדות ציבור, 14 אלף מ"ר שטחי מלונאות ו-35 דונם עבור שטחים פתוחים.

בין המתנגדים: ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב

כ-750 מתושבי שכונת דניה, בהם חתן פרס נובל בכימיה פרופ' דן שכטמן, הסופר אייל מגד, יו"ר מועצת לשכת עורכי הדין לשעבר חוה מרצקי, ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, עיריית חיפה, וחברי מועצה מסיעת הירוקים בעירייה הגישו התנגדויות לתוכנית כשבין יתר הטענות, כתבו כי התוכנית מנוגדת לתוכנית המתאר העירונית, צפופה בהרבה מהנהוג בשכונה והיא טומנת בחובה סיכונים חמורים בעיתות שריפה, נוסח אסון הכרמל.

לפני כשנה החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה לאשר את התוכנית תוך שהיא דוחה את כל הטענות שהעלו המתנגדים. לאור זאת הגישו האחרונים ערר לוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון באמצעות עו"ד ענת בירן, בו שבו על טענותיהם. גם ועדת הערר דחתה את טיעוניהם ואף קבעה כי "אנו סבורים כי התוכנית מציעה איזון סביר בין הרצון העקרוני לנצל את הקרקע, שנתמך עד לאחרונה גם על ידי העירייה, לבין המגבלות המכתיבות כי אינטנסיביות הפיתוח בשטח התוכנית תהיה מוגבלת".

לאור זאת הגישו תושבי דניה באמצעות עמותת "שומרים על דניה" שיוצגה על ידי עוה"ד ענת בירן, אפרת לרנר ודורון שי, עתירה מינהלית כנגד החלטת הוועדות, שנדונה באופן חריג בבית המשפט המחוזי בירושלים, עקב כך ששופטים חיפאים מתגוררים בשכונה ויצירת חשש לניגוד עניינים, באם העתירה תידון בחיפה .

"החשש לא נבחן לעומק"

השופט אברבנאל שדן בעתירה דחה את רובה, אך התמקד בחשש לעומסי תנועה חריגים שעלולים להיווצר בשכונה בעיתות חירום של שריפות, שכבר פקדו את סביבת השכונה בעבר, וכאמור הגיעו לשיא באסון הכרמל מלפני כ-11 שנים.

השופט ביקר בפסק דינו את התייחסות הוועדה המחוזית וועדת הערר לסוגיה, וכתב כי הוועדות לא באמת בדקו את הדבר לעומק. "לצורך בחינת החשש האמור התבססו הוועדה המחוזית וועדת הערר על חוות דעתו של יועץ תחבורה מטעם היזם. כל שטען יועץ התחבורה האמור הוא, כי נמסר לו שעיריית חיפה שוקדת בימים אלה על מתן מענה לדרישות מבקר המדינה בעניין קביעת דרכי מילוט מאזורי שריפה, ואף החלה בתכנון דרכי מילוט מרכס הכרמל, לרבות ירידה משכונת דניה", כתב בהחלטתו.

"על אף שהוצאת התוכנית אל הפועל כרוכה בהגדלת עומסי התנועה בשכונת דניה בעת חירום, דבר העלול לסכן את תושבי המקום ואת בתי השכונה, חשש זה לא נבחן לעומק", כתב השופט. "לא הונחה בפני הוועדה המחוזית ולפני ועדת הערר תשתית מקצועית של ממש לבחינת החשש...".

לאור זה פסק השופט, כי על הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה לבחון באמצעות מומחה בלתי תלוי את החשש כי מערכת התחבורה בשכונה וביציאה ממנה לא תעמוד בעומס התנועה בעת התרחשות אירוע חירום לרבות שריפה.

יו"ר עמותת שומרים על דניה, עו"ד הלן דורפמן, בירכה על פסק הדין ואמרה כי "בית המשפט קיבל את טענותינו כי יש לבחון את בעיית התחבורה והסכנה הממשית לחיי התושבים הטמונה במסגרת התוכנית הנ"ל, במקרה המצריך חלילה פינוי מהיר של השכונה, שכן, כפי שראינו בעבר במקרי השריפה שהתרחשו באיזור, עומסי התנועה עלולים למנוע פינוי יעיל של השכונה וסיכון חיי אדם".

עו"ד בירן הגיבה, כי "אני שמחה שבית המשפט קיבל החלטה חשובה ומצילת חיים ואישר את טענתנו כי לא ניתן לאשר את התכנית מבלי שתיערך בדיקה מעמיקה בדבר אפשרויות המילוט מהשכונה בעת ארוע שריפה. התקבלה טענתנו כי אין לקדם תכנון במוסדות התכנון תוך השענות על שיטת ה'יהיה בסדר' ואין לאפשר דחייה של בדיקות חיוניות משלב התכנון לשלב הוצאת היתרי בניה".