המשקיעים מתדלקים את שוק הנדל"ן, והמשכנתה הממוצעת גדלה ב-7.5% מתחילת השנה

המשכנתה הממוצעת עמדה בחודש מאי על 880 אלף שקל, לפי נתונים שפרסם בנק ישראל • 43% מהמשכנתאות שנלקחו נחשבות למסוכנות • גובה המשכנתה הממוצעת של משקיעים עלה, ועומד על 763 אלף שקל

בנייה באשקלון / צילום: איל יצהר
בנייה באשקלון / צילום: איל יצהר

רוכשי הדירות בישראל שברו גם בחודש שעבר את שיא המשכנתה הממוצעת -  זו הגיעה במאי ל-880 אלף שקל, 10% מעל למשכנתה הממוצעת שנלקחה במאי 2020.

המשקיעים שברו אף הם את שיא המשכנתה הממוצעת שהם לוקחים, ודווקא רוכשי הדירות במחיר למשתכן הקטינו מאוד את גובה המשכנתה הממוצעת שהם לקחו בחודש שעבר - כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום.

לפני מספר ימים פרסם הבנק המרכזי, כי בחודש מאי נשבר שיא היקפי המשכנתאות החודשיות שנלקחו אי פעם - 9.5 מיליארד שקל. היום, במסגרת נתונים משלימים שפורסמו, הוברר כי המשכנתה הממוצעת עלתה מתחילת השנה ב-7.5%.

גם המשקיעים החליטו "לשים גז" בחודש שעבר, והקפיצו את גובה המשכנתה הממוצעת שלהם ל-763 אלף שקל. הדבר יכול להיות מוסבר בכניסת משקיעים עם פחות הון עצמי אל השוק, או ברכישת נכסים יקרים יותר על ידי משקיעים.

לפי הנתונים שפורסמו, רוכשי הדירות במחיר למשתכן הקטינו בצורה ניכרת את גובה המשכנתה שלהם, משיא של 942 אלף שקל בחודש אפריל, ל-630 אלף שקל בחודש שעבר.

הפער הגדול יכול להיות מוסבר באופי הדירות שנרכשו בחודש אפריל ומאי: יתכן שבחודש אפריל נמכרו דירות יקרות במסגרת התוכנית שאילצו את הזוכים לקחת משכנתאות גבוהות, ואילו בחודש שעבר נמכרו דירות בפרויקטים זולים בפריפריה, שאפשרו לזוכים לקחת משכנתאות נמוכות יותר.

ואולם כל זה מותיר תמונה של משכנתאות שמתנפחות והולכות בצוותא עם עליית מחירי הדירות, וסביר שכבר בחודשים הקרובים תשבור המשכנתה הממוצעת את רף ה-900 אלף שקל.

באופן פרדוקסלי, התהליכים שעוברים על השוק מייצבים את שיעור המשכנתאות המסוכנות שמהוות למעלה מ-60% משווי הדירה ( LTV גבוה מ-60%) אלה התייצבו בחודש שעבר על 43% מכלל המשכנתאות שנלקחו בדומה לחודשים שעברו.

חדשות טובות מגיעות מדוחי המשכנתאות, ומהתייחסות בנק ישראל אל הסיכון שבתופעה: לראשונה מאז פרוץ הקורונה הבנק המרכזי אינו מייחד להם גרף מיוחד, אולי מפני ששיעור המשכנתאות שבדחייה הגיע בחודש מאי לרמה של 6.5% מכלל יתרת החובות של הציבור על משכנתאות, שהגיע ל-421 מיליארד שקל בחודש מאי. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז מרץ 2020.