החל"ת עומד להיגמר. איך מתחילים לחפש עבודה

בסוף החודש תשלומי החל"ת יסתיימו לכ־290 אלף מובטלים בני 45 ומטה, וזה הזמן להתחיל לתכנן את החזרה למעגל העבודה • כך תסבירו את החור בקורות החיים בעקבות הקורונה ותגישו מועמדות למשרה • ניהול וקריירה

איך מתחילים לחפש עבודה? / צילום: Shutterstock
איך מתחילים לחפש עבודה? / צילום: Shutterstock

בסוף יוני ייגמר החל"ת לבני 45 ומטה, וכ-290 אלף מובטלים יצטרכו לשוב למעגל העבודה. אחרי קצת יותר משנה בבית עם הכנסה מובטחת, ההיערכות לכניסה מחודשת לשוק העבודה היא תהליך לא פשוט. איך מתחילים? 

לפני הכול: מתגו את עצמכם

"הדבר הראשון שצריך לעשות כשיוצאים לחפש עבודה הוא להתייחס לעצמך כאל מותג, מוצר שאת מנוסה למכור", אומרת מאיה רענן, מומחית תעסוקתית ומנהלת תוכן של עמותת נטע - המרכז לפיתוח קריירה. "את צריכה למתג את עצמך בתחום שאת עוסקת בו ולהפגין נוכחות בתחום המקצועי שלך ברשתות החברתיות, ולמעשה לחבר בין הזהות האישית למקצועית".

 
  

בימים אלה, העמותה פותחת קורס מיתוג אישי המיועד לנשים שכירות. "הנושא של מיתוג מעסיק הוא מאוד חזק, ואנחנו גם צריכים למתג את עצמנו", אומרת רענן. "יש המון שואו בכל התהליך של חיפוש עבודה, ואנחנו רוצים להתאים את עצמנו ולמצוא את הדברים המדויקים ביותר עבורנו".

עבדו מסודר והכינו תיק מועמד

כשהילה איילון, בת 25 המתגוררת אצל הוריה בבת ים, ניסתה לחפש עבודה בין השנה השנייה לשלישית בתואר, היא התקשתה לשלוט במאות המשרות שאליהן פנתה. "ניהלתי מסמך וורד ענק של כל המשרות, עם התאריך שבו הגשתי את המועמדות, וזה היה מאוד מסורבל. כשהיו חוזרים אליי ותופסים אותי בסופר, לא הייתי מוכנה עם הפרטים על אותה חברה ולא ידעתי על מה מדובר ומה לענות. ואז עלה לי רעיון לפתח פלטפורמה שתקל עלינו לעקוב אחרי קורות החיים שאנחנו שולחים". איילון חברה לעידן לויאן, 26, שלמד שנה מעליה בתואר, וכך נולד האתר saikai.me, שמאפשר מיון נוח של כל המשרות שפניתם אליהן לפי הסטטוס שלהן (נשלחו קורות חיים, נשלח מבחן, דחייה, חוזה או התקבל). 

רענן ממליצה להכין גם "תיק מועמד" עם כמה לשוניות: היכולות והכישורים שלי; החסמים שלי; סיפורי ההצלחה שלי; החברות שאני מעוניינת לעבוד בהן; פירוט מדוקדק של מה עשיתי בתפקידים הקודמים שלי.

לדבריה, הפרטים הקטנים מאפשרים לאתר משרות שהכותרת שלהן אינה תואמת את מה שאנחנו מחפשים. "הרבה פעמים אנחנו מחפשים משרות לפי הגדרת תפקיד, אבל מקומות שונים מגדירים תפקידים אחרת, ואנחנו יכולים לפספס כך משרות רלוונטיות. כדאי לחפש את העבודה הבאה דווקא בפרטים המופיעים תחת אותה כותרת".

רענן ממליצה להקדיש לחיפוש שלוש עד ארבע שעות ביום: להפוך כל אבן באתרי הדרושים ולעבור על אתרי החברות הרלוונטיות.

מאיה רענן - מומחית לתעסוקה ומנהלת תוכן בנטע / צילום: עמותת נטע - המרכז לפיתוח קריירה
 מאיה רענן - מומחית לתעסוקה ומנהלת תוכן בנטע / צילום: עמותת נטע - המרכז לפיתוח קריירה

אל תדאגו בגלל החור בקורונה

בניגוד לפערים בקורות החיים בזמנים רגילים, את השנה וחצי האחרונות אפשר להצדיק בקלות. "הקורונה היא דווקא סוג של מתנה במובן הזה", אומרת רענן. "לא צריך להסביר אותה, ברור למה לא עבדנו, וזה נותן תירוץ גם לאנשים שחיפשו עבודה עוד לפני הקורונה".

בכל זאת, יש כאלה שחיפשו בזמן הקורונה ויש כאלה שלא ממש התאמצו.

"חשוב להבהיר בראיונות עבודה שהיינו עסוקים בלמידה, התפתחות עצמית, העמקה והרחבה של המקצוע. אפשר להוסיף לקורות החיים קורסים שעשינו באופן עצמאי בשנה האחרונה והשכלה כללית שרכשנו. חשוב גם לדבר על זה בראיונות העבודה".

תהיו אקטיביים, אבל שימו לב אל מי פונים ואיך

לדברי רענן, לא מומלץ להגיש מועמדות דרך מודעות בלוחות דרושים אלא לנסות לברר את פרטי המגייס ולפנות אליו ישירות למייל או דרך לינקדאין. אם שם החברה לא מופיע במודעה, כדי להגיע למגייס אפשר להקליד בגוגל את שם המשרה ולנסות להתחקות אחרי שם החברה.

פנייה למגייס שאינו חבר שלך בפייסבוק זה "ביג נו נו", אומרת רענן. אפשר לפנות אחרי תקופה מסוימת של חברות ברשת ואחרי שהתבססה היכרות מסוימת. בכל מקרה, פייסבוק נתפס כערוץ אינטימי ולא מומלץ להגיש דרכו מועמדות למשרה. רבות מההודעות שם מגיעות לתיבות "אחר" ומתפספסות.

אם רוצים לפנות ישירות לחברה, ללא קשר לפרסום של מודעת דרושים, אפשר לעשות זאת רק בחברות קטנות. רענן אפילו ממליצה להגיע עם הצעה פרקטית לתפקיד לאחר שמוודאים שהתפקיד הזה אינו קיים בחברה. עם זאת, אין טעם לפנות לחברות ענק כמו אמדוקס או אלביט, שהן חברות מורכבות והיררכיות. 

עשו סימולציות לפני ראיון עבודה

מעמד ראיון העבודה אחרי תקופת חיפוש ארוכה עלול להיות קשה. לדברי רענן, הקורונה הכניסה הרבה מרכיבים של חוסר ביטחון, אנשים שואלים את עצמם לא פיטרו דווקא אותם. "חשוב שאדם יסביר לעצמו שהכישורים והיכולות שלו עדיין קיימים והוא יוכל להשתמש בהם בעתיד, וגם לתת לזה ביטוי בראיון העבודה".

רענן ממליצה לעשות סימולציה לראיונות עבודה עם גורם מקצועי, ואם אין אפשרות כזאת, לעשות זאת עם חבר. "קשה מאוד לראות את עצמך מבחוץ. חשוב מאוד להתכונן מראש ולהחליט במה להתמקד ואיך לשים על השולחן את החוזקות שלכם בראיון העבודה.

"חשוב גם להבין שכשאתם מתראיינים, אתם גם מראיינים ואתם לא בעמדת נחיתות. ההחלטה אם לעבוד באותו מקום משותפת לשני הצדדים. מומלץ להקשיב למראיין, לשאול שאלות מדי פעם ולהראות שזו שיחה הדדית. חשוב גם להראות התלהבות ותשוקה לעבודה".