מרקל בפנייה למנהיגי אירופה: לדרוש מהמגיעים מבריטניה להיכנס לבידוד

בשל החשש מווריאנט דלתא שהביא להתפרצות משמעותית בממלכה המאוחדת קראה קאנצלרית גרמניה לכל מדינות אירופה לדרוש מהמגיעים מבריטניה להיכנס בבידוד • בבריטניה מספר המקרים היומיים החדשים הגיע אתמול ל-15,882 • משרד הבריאות בארץ: "עוקבים אחר נתוני התחלואה, בריטניה לא מועמדת להיכנס לרשימת המדינות ברמת סיכון מרבית"

בריטניה: אנשים עומדים בתור מחוץ למרכז חיסוני קורונה / צילום: Reuters, HENRY NICHOLLS
בריטניה: אנשים עומדים בתור מחוץ למרכז חיסוני קורונה / צילום: Reuters, HENRY NICHOLLS

קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קראה לכל מדינות אירופה לדרוש ממבקרים שמגיעים מבריטניה להיות בבידוד, בשל החשש מווריאנט דלתא שהביא להתפרצות משמעותית בממלכה המאוחדת ומאיים להתפשט ליבשת. רוב מדינות אירופה כבר אימצו חוקי בידוד בנוגע לנכנסים מבריטניה, אולם חלק מהמדינות התלויות בתיירות הבריטית הקיץ, כמו פורטוגל, אינן דורשות זאת. "אצלנו בגרמניה, אם אתה מגיע מבריטניה, אתה חייב לשהות בבידוד. זה לא המצב בכל מדינה אירופית, אבל צריך להיות", אמרה מרקל.

הקאנצלרית הגרמנית אמרה את הדברים לפני פסגה אירופית שתתחיל היום בבריסל, בה יעסקו המנהיגים בהתמודדות משותפת עם מגפת הקורונה ובפתיחת הגבולות, אך גם בנושאים מדיניים כמו הצעה מפתיעה מצד צרפת וגרמניה לקיים פסגה עם מנהיג רוסיה ולדימיר פוטין כדי לנסות ולהפחית את המתח בין רוסיה למערב. מנהיגי האיחוד גם צפויים להכריע האם להעביר כ-3.5 מיליארד אירו נוספים לטורקיה בעבור הטיפול בפליטים, מהגרים ומבקשי מקלט הנמצאים בתחומה, ולמנוע מהם לעבור לשטחי האיחוד דרך האיים היווניים הסמוכים לקו החוף הטורקי.

הארגון האירופי לבקרת מחלות (ECDC) העריך כי בקצב ההתפשטות הנוכחי, עד סוף אוגוסט רוב מוחלט של מקרי הקורונה ביבשת יהיו של זן הדלתא, שככל הנראה התפתח בהודו בסוף השנה שעברה ואחראי להתפרצות הענק הנרשמת במדינה. מומחים הסבירו כי הוא זן מדבק יותר בעשרות אחוזים מהזן הבריטי, שנחשב גם הוא למדבק יותר בעשרות אחוזים, לעומת הזן המקורי מווהאן שבסין. הזן נחשב גם למדבק יותר בעבור מי שקיבלו רק מנה אחת של חיסון, אפילו אם מדובר בחיסון של פייזר-ביונטק. באיחוד האירופי, רק שליש (33%) מהתושבים נחשבים למחוסנים באופן מלא.

מי שהתחסנו בשתי מנות של פייזר-ביונטק, כמו רוב האוכלוסייה בישראל, צפויים ליהנות מהגנה של בין 80% ל-88% גם מזן דלתא, לפי מחקרים ראשוניים שהתקיימו בבריטניה (שבה מחצית מהמתחסנים קיבלו חיסון זה, והמחצית השנייה את החיסון של אסטרה-זנקה).

ה-ECDC גם קרא לממשלות אירופה "להאיץ את מבצעי החיסונים שלהן כדי להציל חיים". "זהו תסריט סביר מאוד שווריאנט הדלתא יתפשט הקיץ בקרב האוכלוסייה הצעירה בעיקר, שטרם היתה מטרה למבצעי חיסון", אמרה ראש הסוכנות.

בבריטניה המשיך לעלות מספר המקרים היומיים החדשים של קורונה והגיע אתמול ל-15,882. עם זאת, מספר הקורבנות ממשיך להיות נמוך ביחס לפעם הקודמת שבה שיעור התחלואה היה דומה, ועומד על כ-14 מתים ביום. בפעם הקודמת, בפברואר האחרון, עמד מספר הקורבנות על כ-450 מתים ביום. מומחים מסבירים כי הדבר נובע מהחיסון המקיף שהוצע לאוכלוסייה המבוגרת, אולם חלקם טוענים כי "מוקדם לראות" לאיזו תמותה יביא הגל הנוכחי. בפורטוגל עמד מספר המקרים החדשים על כ-1,500 אתמול ומספר הקורבנות על 3.

בתשובה לשאלה אם ישראל שוקלת לדרוש מהשבים מבריטניה להיות בבידוד, השיב משרד הבריאות כי הוא "עוקב אחר נתוני התחלואה והווריאנטים במדינות העולם ואחר נתוני הכניסה ארצה ממדינות אלה. בהתאם לנתונים הנ"ל נקבעת רמת הסיווג וההתרעה עבור כל מדינה. נכון להיום, על-פי נתוני התחלואה בממלכה המאוחדת ונתוני התחלואה הנכנסת בקרב החוזרים ממנה, היא לא מועמדת להיכנס לרשימת המדינות ברמת סיכון מרבית".

יש לציין כי שיעור התחלואה ברוסיה (110 מקרים למיליון תושבים ביום), הנמצאת ברשימת המדינות האדומות של משרד הבריאות, נמוך מזה שנרשם בשבועות האחרונים בבריטניה (150 מקרים למיליון תושבים ביום). שיעור מקרי וריאנט הדלתא בבריטניה גבוה מ-95%.