ספורט | דעה

תעשיית המשחקים משתלטת על העולם

תארו לכם את אולימפיאדה 2028 בלוס אנג'לס, כשתחרויות אי ספורט הופכות לספורט אולימפי ועתיר מדליות • מדינת ישראל, הידועה ביצירתיותה הטכנולוגית, יכולה להיות ממובילות הענף האולימפי הזה וגם ליהנות מהפוטנציאל הכלכלי הגלום בו

eSports / אילוסטרציה: Shutterstock
eSports / אילוסטרציה: Shutterstock

לאחרונה נשבר שיא חדש בעולם חסויות הספורט הבינלאומי, ודווקא לא מאחד הענפים שהייתם מצפים להם.

קבוצת eSport בשם TSM חתמה על חוזה עם בורסת המסחר הקריפטוגרפית מהונג קונג על שינוי שם הקבוצה למשך תקופה של 10 שנים ותמורה תקבל סכום עתק של 21 מליון דולר לשנה ובסך הכל כ-210 מליון דולר. לצורך ההשוואה, הסכם החסות של קבוצות הפוטבול של העיר ניו יורק, מהפופולריות בעולם, עם אצדטדיון מטלייף עומד על 19 מיליון דולר.

כשכל ענפי הספורט בעולם עצרו מלכת במרץ 2020 עם התפרצות הקורונה, תעשייה אחת הרוויחה את הצורך העצום בבידור בעל מאפיינים ספורטיביים תחרותיים. עולם ה-eSport נסק לשמיים. שחקני ספורט מוכרים שבילו את זמנם בבית, השכילו לעשות "הסבה" לספורט היחיד האפשרי והגבירו את נוכחותם במרחב האינטרנטי ע"י ניהול חשבון סטרימינג בפלטפורמות השונות. שחקן פוטבול מוכר (ג'וג'ו סמית' שוסטר בן 24 מהפיטבורג סטילרס) החל משדר באופן קבוע למיליוני עוקביו סרטים של עצמו משחק משחקי וידאו שונים ולברון ג'יימס "שבר" את האינטרנט כשפנה לעוקביו בטוויטר להמלצות על כיסא גיימינג ייעודי.

להבדיל ממשחקים של שחקן יחיד כמו פורטנייט, בשנת 2018 הקימה חברת בליזרד האמריקאית את הליגה הבינלאומית הראשונה לספורט וידאו קבוצתי. בובי קוטיק, מייסד ומנכל אקטיוויז'ן-בליזארד, שהחל כמפתח תוכנה עבור אפל ומאוחר יותר עבד בבעלת הרישיון של נינטנדו, רכש ב-1990 את השליטה באקטיויזן ועשה לה רה-ארגון כחברת משחקים.

באולפן טלוויזיה בהוליווד, שנשכר ועוצב ע"י החברה, הוא פרש את חזונו; להקים את הליגה התחרותית הבינלאומית למשחקי וידאו. ואת זה בדיוק הוא עשה.

בליזארד הקימה ארגון שמדמה את ליגת ה NBA עם קומישיונר, אירוע דראפט של שחקנים, וקבוצות מכל יבשת (שנחאי, סיאול, לונדון, סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, ניו יורק ועוד), הוא מכר זיכיונות לקבוצות ספורט בשווי עשרות מיליוני דולרים וירה את יריית הפתיחה לעונת תחרויות ספורטיבית לכל דבר. לשחקנים המובילים יש חוזי עתק אישיים מול גופי הסטרימינג לשידור תוכן. בעולם שבו בני דור ה-Z לא צורכים עוד בידור בדומה לדורות שקדמו להם, CONTENT IS KING. אם תמצאו מסך טלוויזיה בשימוש של הדור הזה, הוא לא ישדר מהכבלים אלא יהיה מחובר לשידורי יוטיוב של שחקנים מדבררים את המשחק שבו הם משחקים.

אם הייתם רוכשים כרטיס למשחק גמר over watch, הייתם נכנסים לאולם כדורסל ורואים שתי קבוצות, אחת מלונדון והשנייה מפילדלפיה, כל אחת מונה 6 שחקנים, בני 18-25 ובידם מקלדת. המשחק עצמו שודר על מסך ענק אל מול קהל משולהב של אלפי אנשים שנכח באולם וקהל נוסף של מאות אלפים שצפה מהמחשב הביתי או דרך מכשיר הסלולארי. חברת הסטרימינג Twitch שילמה 90 מיליון דולר על זכויות בשידור הבלעדיות של הליגה ומדדה מאות אלפי צופים בכל משחק. השחקנים, בעלי אינסטינקטים חדים במיוחד נלחמים ביניהם על משחק וידאו, כשמאמני קורדינציה ומהירות תגובה תומכים בהם מחוץ לבמה.

עם צמיחה של 14.5% בהכנסות גיימינג משנה לשנה, מחקר שנעשה בתחום צפה כמעט מיליארד צופים בשידורים חיים של משחקי מחשב עד שנת 2024. "אני מאמין שספורט דיגיטלי יקרא תיגר על כל ספורט מסורתי בהקשר של הזדמנויות עתידיות למפרסמים, מכירות כרטיסים, רשיונות, חסויות ומוצרים". כך אמר סטיב בונרסטיין, יו"ר אקטיוויזן בליזארד ומנכל ESPN לשעבר.

לצד מאמציהם של קבוצות ה-eSport לאיתור נתיבי מוניטזיציה מעבר לשידורי תוכן ופרסי תחרויות, נמצאת שכבת הימורי ספורט או Fantasy Sport Bettingשבעלת הלימה גבוהה עם מבנה המשחקים המקוונים ועם הנטייה של הדור החדש למאמץ אפליקציות מסחר מקוון (סטייל רובין-הוד). שתי המגמות הללו עתידות להפגש וליצר הזדמנות כלכלית בין עולם ה-eSport להימורים המקוונים.

תארו לכם את אולימפיאדה 2028 בלוס אנג'לס, כשתחרויות אי ספורט הופכות לספורט אולימפי ועתיר מדליות. מדינת ישראל, הידועה ביצירתיותה הטכנולוגית, יכולה להיות ממובילות הענף האולימפי הזה וגם ליהנות מהפוטנציאל הכלכלי הגלום בו.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן ההשקעות Well Played