"אמזון פריים דיי" התקיים מוקדם מהרגיל השנה – האם הוא הצליח?

אמזון ויריבות כגון וולמארט וטרגט יוצרות "פסטיבל הנחות" ללקוחות לאורך הקיץ • עד כמה "פריים דיי" היה גדול השנה, ולמה הוא הוקדם מלכתחילה?

מרכז לוגיסטי של אמזון / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin
מרכז לוגיסטי של אמזון / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

אמזון אמרה שבליץ המכירות ב"אמזון פריים דיי" השנה הביא את "היומיים הגדולים ביותר אי פעם" מבחינת המוכרים באתר שלה. ההודעה של ענקית המסחר המקוון באה לאחר סיום האמזון פריים די השני של החברה בשמונה חודשים, אחרי שהיום הקודם הוזז בגלל המגפה לסתיו. אמזון לא מדווחת על כלל מכירותיה בפריים דיי, אבל באוקטובר אמרה החברה שמכירות על ידי מוכרים מצד שלישי חצו את ה־3.5 מיליארד דולר באירוע של 2020.

"אמזון פריים דיי", שנערך השבוע בימים שני ושלישי ב-20 מדינות, לרוב יוצר גל הכנסות לאמזון בתקופת הקיץ, כשהמכירות עשויות להאט. ככל שגדל האירוע, כך גדלה גם חשיבותו לחברה ולמתחרות שלה, שלרבות מהן יש כיום ימי מבצעים מיוחדים משלהן: וולמארט עורכת אירוע "ימים של הנחות" שנגמר ביום רביעי, ולרשת טרגט "ימי המבצע" נמשכו מראשון עד שלישי. גם בסט בhי ואחרות קידמו מכירות באופן דומה.

ביום רביעי אמרה אמזון שלקוחות הוציאו 1.9 מיליארד דולר על מוצרים של חברות קטנות במהלך קידומי יום הפריים המאפשרים לקונים לקבל זיכוי של 10 דולר במידה ויוציאו 10 דולר בחלק העסקים הקטנים באתר, יותר מפי שניים מההכנסות של יום הפריים באוקטובר. החברה לא סיפקה נתון כולל לגבי סך הכספים שהוצאו על עסקים קטנים.

הנה מה שצריך לדעת על יום הפריים של אמזון ב־2021, וההשפעה של האירוע על בעולם הקמעונאות.

למה הוקדם "אמזון פריים דיי" השנה?

אמזון השיקה את "אמזון פריים דיי" ב־2015 כדרך להגביר את המכירות. האירוע, שלרוב נקבע ביולי, החל כגרסה מצומצמת, לקיץ, של בלאק פריידיי, "יום שישי השחור", שנועדה להקפיץ מכירות בתקופה שהיא ברובה איטית. אמזון גם האריכה את תקופת המבצעים ליומיים. הדבר היה כזריקת עידוד להכנסות הרבעוניות של החברה. מכירות "אמזון פריים דיי" של אמזון אמורות לעלות ב־18% לעומת האירוע הקודם ולהגיע ל־7.3 מיליארד דולר, על פי נתוני חברת המחקר eMarketer.

אמזון אמרה שיותר מ־250 מיליון פריטים נמכרו על ידי מנויי פריים בכל העולם.

מנהל הכספים של אמזון בריאן אולסבסקי אמר באפריל שהחברה הקדימה את "אמזון פריים דיי" בגלל אילוצי תחבורה הקשורים לחופשה של יום העצמאות. אוסלבסקי אמר גם שהתאריך המוקדם יותר הקל על מוכרים ושותפי מכירות. העברת "אמזון פריים דיי" ליוני גם תוסיף הכנסה לדו"חות הרבעון השני. כמו חברות אחרות רבות, הרבעון השני השנה יהיה הראשון שבו נתוני מסחר משנה לשנה ניתנים להשוואה עם תחילת המגפה בשנה שעברה, כשמכירות אמזון נסקו בגלל הביקוש הרב לקניות באינטרנט.

עד כמה "אמזון פריים דיי" נעשה גדול?

אנליסטים עוקבים מקרוב אחרי "אמזון פריים דיי" לא רק בגלל השפעתו על אמזון אלא גם בגלל השפעתו על כל תחום הקמעונאות. מתחרות של אמזון כמו וולמארט וטרגט החלו להציע מבצעים משלהן לפני שנים בתאריכים הסמוכים ל"אמזון פריים דיי", על מנת ללכוד קונים שכבר היו באינטרנט בגלל האירוע של אמזון. ביחד עם מכירות של חברות אחרות ברשת, "אמזון פריים דיי" מייצר כ־12.18 מיליארד דולר במכירות בארה"ב, עלייה של 17% לעומת "אמזון פריים דיי" של שנה שעברה, כך חוזים ב־eMarketer. אמזון השקיעה יותר באירוע ככל שגדלה הפופולריות שלו, ונתנה חסות להופעות של "אמזון פריים דיי", כמו גם הכריזה ביום זה על עסקאות כמו ההסכם הבלעדי עם הזמרת ליידי גאגא.

בעוד שהאירוע כולו גדל, השנה לקוחות לא הוציאו בממוצע את הסכומים שהוציאו בשנים קודמות. ההזמנה הממוצעת ל"אמזון פריים דיי" השנה הגיעה ל־44.75 דולר, לעומת 54.65 דולר באירוע של שנה שעברה, על פי Numerator, חברה העוקבת אחרי נתונים של קניות ברשת.

בשנים האחרונות רואים באמזון כמות גוברת של תחרות. ככל שגדל כוחה של החברה והיא הייתה נתונה ליותר ביקורת, קמעונאיות אינטרנט קטנות יותר החלו למצב עצמן כאופציה שאינה אמזון. האתר ShopIN.nyc, למשל, אוגר מאגרים של עסקים מקומיים על מנת ליצור מעין גרסה מקומית של שירותים כמו של אמזון, ומפרסם עצמו כאתר שהמשלוחים בו מהירים יותר מאשר באמזון. קמעונאיות כמו Express Inc ו־J. Crew Group, בינתיים, הקימו שווקים מקוונים משלהן על מנת למשוך לקוחות נאמנים.

מבקרי אמזון השתמשו פעמים רבות ב"אמזון פריים דיי" כהזדמנות להתלונן על הטיפול של החברה בעובדים השעתיים במחסנים שלה. כמה עובדים התלוננו על הקצב בו הם צריכים למלא אריזות ועל מערכת קשיחה במחסנים שעוקבת על כל צעד שלהם, כשבזמן "אמזון פריים דיי" והחגים העומס גובר. ישנם עובדים שבעבר עשו שביתות איטלקיות בזמן אירוע הקניות.

איך השפיעה אמזון על חברות אחרות?

בעוד שלא כל הקמעונאיות מציעות ימי מבצע כמו יום הפריים, חברות רבו ניסו לחקות את אמזון על מנת להישאר תחרותיות. ישנם עסקים קטנים שלא מוכרים באמזון שהרגישו שהם מחויבים לספק משלוח תוך יום אחד או יומיים על מנת לעמוד בציפיות הלקוחות כפי שנקבעו על ידי ענקית הקמעונאות.

חברות רבות פנו לפלטפורמות כמו Shopify כדי להקים עסקי מכירות מקוונים. Shopify, שראתה צמיחה יוצאת דופן בשנה האחרונה, נותנת גישה לשירותים מבוססי ענן מצד שלישי כמו תשלומים ומילוי הזמנות בזמן שהיא נותנת לסוחרים שליטה רבה יותר על המיתוג שלהם והקשר עם לקוחות לעומת אתרים גדולים יותר. השירות גם מאפשר לחברות לרשום מוצרים למכירה בשווקים הגדולים יותר שמציעות אמזון, איביי ואתרים אחרים.

האם מבצעי "אמזון פריים דיי" משתלמים?

קמעונאים מציעים הנחות גדולות במהלך "אמזון פריים דיי" בכמה קטגוריות. בשנה שעברה, צעצועים נמכרו בממוצע תמורת 7.8% פחות ממחירם הרגיל במהלך האירוע, בעוד שמוצרי אלקטרוניקה נמכרו תמורת 7.1% פחות ממחירם הרגיל, לפי מדד הכלכלה הדיגיטלית של חברת Adobe.

השנה אמזון קידמה הנחה של עד 50% על קו המכשירים שלה, שלרוב מורכב ממוצרים הנמכרים בכמויות גדולות כמו הרמקול החכם Echo. על מכשירים אחרים של אמזון היו הנחות של עד 30%, וכמה טלוויזיות ומחשבים ניידים נמכרו בהנחה של 20% או יותר. אמזון אמרה שמוצר Fire TV Stick 4K היה המוצר הפופולרי ביותר במכירות של "אמזון פריים דיי".

בעוד שהלקוחות יכולים למצוא הנחות על פריטים, עסקאות בלאק פריידי וסייבר מונדיי הן עדיין המבצעים המשתלמים יותר. ההנחות על קטגוריות כמו צעצועים ומכשירי חשמל עשויות להיות לפחות כפולות בתקופה שיש בה את בלאק פריידיי וסייבר מונדיי, כך דווח במדד של Adobe.

בנוסף, לפרסם באמזון מבחינת סוחרים נעשה יקר יותר, וזה פוגע ביכולתם של מוכרים לתת הנחות על מוצרים. עלויות של פרסומות באמזון עלו ב־50% משנה לשנה, על פי חברת המחקר Marketplace Pulse. אמזון גם הטמיעה מגבלות גדולות יותר על כמות המלאי שמותר לסוחרים להחזיק במחסנים שלה, וזה פוגע עוד בהכנסות שלהם.

איך צריכים לקוחות לנהוג במהלך קידומי מכירות כמו "אמזון פריים דיי"?

יש ללקוחות מגוון אפשרויות בזמן שהם משוטטים ברשת באירוע המכירות. אתרי ביקורות רבים מדרגים מבצעים וקישורים לקידומי מכירות, בעוד שלדפדפני האינטרנט נכתבו תוספים כמו InvisibleHand המשווים מוצרי מחירים ברחבי הרשת.

אבל קונים צריכים גם להיזהר. אמזון היא עדיין שדה מוקשים של ביקורות מזויפות. לכמה פריטים יש אלפי ביקורות מזויפות. כמה מוכרים משפיעים על הדירוגים, באופן טיפוסי על ידי זה שהם מציעים לקונים זיכויים או הנחות אחרות תמורת דירוג גבוה, ואתרי הרשתות החברתיות לעתים קרובות משמשים כערוץ התקשורת לגבי ההנחות.

בשבוע שעבר ביקשה אמזון מחברות הרשתות החברתיות לעבוד ביחד על מנת לפתור את הנושא, שאמזון אמרה שמפר את המדיניות שלה. החברה אמרה שהורידה יותר מ־200 מיליון חוות דעת החשודות כמזויפות לפני שלקוחות יכלו לראות אותן. החברה אמרה שבשלושה החודשים הראשונים של השנה, דיווחה לחברות הרשתות החברתיות על יותר מ־1,000 קבוצות שנראה היה שמסייעות להקל על עסקאות של ביקורות תמורת הנחות על מוצרים.