ביידן הודיע ש"יש לנו עסקה": הסכמה על תוכנית תשתיות בהיקף של טריליון דולר

נשיא ארה"ב התייחס למחלוקות בנושא ואמר כי "כולנו הסכמנו שאף אחד מאיתנו לא קיבל את מה שהיינו רוצים" • המניות של חברות התשתית מזנקות

גו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod
גו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וקבוצת סנטורים משתי המפלגות הסכימו לתוכנית תשתיות בהיקף של כטריליון דולר, והבטיחו הסכם דו-מפלגתי ארוך טווח לשיפוץ תשתיות התחבורה, המים והתקשורת. הבית הלבן ינסה כעת לגשר על המחלוקות בגבעת הקפיטול כדי לקבל את אישור הקונגרס כולו.

מאוחר יותר יפרט הממשל האמריקני את תג המחיר המלא, היקף הפרויקטים וכיצד הם ימומנו. "זה לא היה קל להסכים על שלושתם", אמרה הסנטורית הרפובליקנית סוזן קולינס, אבל זה היה חיוני".

"הייתה לנו פגישה ממש טובה, וכדי לענות על השאלה בישירות: יש לנו עסקה", אמר ביידן לעיתונאים בבית הלבן, לאחר שסיים את הפגישה עם 10 חברי סנאט - חמישה רפובליקנים וחמישה דמוקרטים. "כולנו הסכמנו שאף אחד מאיתנו לא קיבל את מה שהיינו רוצים".

תוכנית התשתיות המקורית שביידן קיווה להוציא אל הפועל עמדה על היקף של 2.3 טריליון דולר. "ברור שלא השגתי את כל מה שרציתי, אבל הם נתנו יותר ממה שאני חושב שהם רצו מלכתחילה", אמר נשיא ארה"ב.

טיוטות ההסכם קראו להוצאות של 579 מיליארד דולר מעל לרמות הפדרליות הצפויות, בהיקף כולל של 973 מיליארד דולר במשך חמש שנים ו-1.2 טריליון דולר אם העבודות יימשכו מעל שמונה שנים. המחוקקים דנו במימון התוכנית בתמהיל של שותפויות ציבוריות-פרטיות, קרנות פדרליות קיימות והגדלת הכנסות ממסים. 

"יש להם את המילה שלי, והם נתנו לי את המילה שלהם", אמר ביידן לסיכום, "ומהיכן שאני מגיע זה מספיק".

העליות בוול סטריט מתחזקות בתגובה: הדאו ג'ונס מוסיף 1% והנאסד"ק ו-S&P 500 מתקדמים כ-0.5%. המניות של חברות התשתית השונות מגיבות גם הן בעליות שערים, בהן הענקית קטרפילר  שעולה 3.5%, וכן החברות לחומרי בנייה מרטין מרייטה מטיריאלס  (2.6%) ו-וולקן מטיריאלס  (3.2%). FreightCar America, שעוסקת בייצור קרונות משא, מזנקת 26% במחזור מסחר גבוה.