ברלין: מ-2023 פאנלים סולארים יהיו חובה בכל בניין חדש או מחודש

החוק שעבר בסנאט הברלינאי לגבי מערכות סולאריות להפקת חשמל בשבוע שעבר יחול על מבנים למגורים או לעסקים, כל עוד הגג שלהם גדול מ-50 מ"ר • במקביל להחלטה תולאם רשת החשמל של העיר מידי תאגיד "Vattenfall" על ידי רכישתה בעלות של 2.1 מיליארד אירו, כדי לקדם את המעבר לאנרגיות מתחדשות

פאנלים סולארים בשדות סמוך לברלין / צילום: Shutterstock
פאנלים סולארים בשדות סמוך לברלין / צילום: Shutterstock

הקואליציה השולטת בברלין החליטה לחייב את מי שבונים בניינים חדשים, או מבצעים שיפוץ מקיף בגגות של בניינים קיימים, להתקין פאנלים סולאריים שיתחברו לרשת החשמל העירונית ויסייעו להגביר את נתח האנרגיה המתחדשת ברשת החשמל העירונית. הקואליציה, המובלת על ידי הסוציאל-דמוקרטים יחד עם "הירוקים" ומפלגת השמאל, החליטה במקביל "להלאים" את רשת החשמל של העיר מידי תאגיד "Vattenfall" על ידי רכישתה בעלות של 2.1 מיליארד אירו, כדי לקדם את המעבר לאנרגיות מתחדשות.

החוק שעבר בסנאט הברלינאי לגבי מערכות סולאריות להפקת חשמל בשבוע שעבר יחול על מבנים למגורים או לעסקים, כל עוד הגג שלהם גדול מ-50 מ"ר. המערכות הסולאריות צריכות לכסות לפחות 30% משטח הגג. בניינים בעלי יותר משתי דירות (הרוב המוחלט של הבניינים בברלין) או בניינים מסחריים יספקו מינימום שישה קילווואט, לפי החוק החדש, רק החרגות כמו צל מבניינים אחרים, ערכים של שימור היסטורי או חוסר יכולת טכנית יאפשרו לבעלי הבניינים החדשים להיות מוחרגים מהחוק. הם יוכלו גם לחכור מערכות סולאריות.

על מנת למנוע מבעלי הבתים "לגלגל" את העלות על הדיירים, במקרים שהבניין עובר שיפוץ מקיף, נקבע כי על הדיירים יהיה להשתתף בעלות התקנת המערכות רק אם הם ייהנו מחשמל בתעריפים מוזלים כתוצאה מהשימוש במערכת הסולארית. הקנס על אי התקנת מערכת כזו יתחיל ב-10,000 אירו לפי כלי התקשורת בבירת גרמניה, שדיווחו על החוק. ארגוני בעלי הדירות ונציגי הקבלנים התנגדו נחרצות לחוק החדש.

האם היוזמה תשתנה אם יתחלף השלטון?

ההחלטה של הקואליציה העומדת בראש ברלין, לפני הבחירות הקרובות בספטמבר, נובעת מהרצון להגביר את ההסתמכות על אנרגיות מתחדשות, ומתפיסתה את ההתמודדות עם הפחתת גזי חממה כאחת העדיפויות העליונות. ייתכן כי הקואליציה שתקום לאחר הבחירות, אם יהיו חילופי שלטון או אפילו הרכב אחר של מפלגות, תשנה את היוזמה.

ההחלטה מסמלת "רנסנס" לתחום הפוטו-וולטאי בגרמניה, שהיתה אחת החלוצות במימון ממשלתי במטרה לקדם פרישת פאנלים סולאריים ברחבי המדינה. לפני יותר מעשור התחייבה הממשלה הגרמנית לשלם תעריף גבוה בעבור חשמל שיופק מפאנלים סולאריים, והביאה ל"בום" בתחום במסגרתו בעלי בתים פרטיים רבים התקינו את המערכות על גגות הבתים. לאחר מכן השעתה את המימון לתוכנית, אולם כעת - בין השאר בשל טכנולוגיה חדשה בתחום - היא שואפת לחזור ולהתמקד בתחום זה, לצד אנרגיית רוח ועוד.

בצעד נוסף הודיעה העירייה כי תשלם יותר משני מיליארד אירו בעבור תשתית החשמל של ברלין לחברת "ואטנפל", אך תשמור את כל העובדים בחברה ואת תנאיהם, כדי "לשלוט טוב יותר בעתיד האנרגטי של העיר". העירייה נקטה צעד דומה בעבר ברכישה מחדש של תשתיות המים, אחרי שעברו לחברות פרטיות. "כל תחומי התשתית צריכים להיות בידיים ממשלתיות", אמרה נציגת מפלגת "די לינקה" השמאלית אחרי ההודעה על הצעד.