הפניקס | ניתוח

לא רק פיננסים: מסע הרכישות של הפניקס עובר גם דרך רשתות מזון ומוצרי צריכה

קבוצת הביטוח בעלת השווי הגבוה בישראל ממשיכה לייצר עסקאות רכישה בחברות פיננסיות וריאליות • לצד ההשתלטות על הלמן אלדובי וגמא, היא הוסיפה לסל הקניות שלה גם נתחים מרשתות הקמעונאות יינות ביתן ומקס סטוק

אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

קבוצת הביטוח הפניקס  ממשיכה לייצר עסקאות השקעה גדולות, כחלק ממגמה שהתגברה בתקופה האחרונה. בסוף השבוע האחרון רכשה הפניקס נתח ממניות רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק תמורת כ-140 מיליון שקל, מידיהם של שניים מבעלי המניות הבולטים - האחים ריקי ואבן צ'ארלס ניומן. עסקה זו משלימה להפניקס בתוך חודשים ספורים השקעות, חלקן פיננסיות חלקן אסטרטגיות, בהיקף של יותר מ-550 מיליון שקל.

נראה כי המשקיעים בת"א שבעי רצון מהכיוון שבו צועדת הפניקס, ומנייתה משלימה טיפוס של כ-30% מתחילת השנה, קפיצה של כ-135% שנה אחורה ושל 300% בחמש שנים. ביצועים אלה מציבים את הפניקס כחברת הביטוח הישראלית הגדולה ביותר במונחי שווי שוק, העומד כיום על כ-7.5 מיליארד שקל, כשצעד אחריה ניצבת הראל השקעות עם שווי שוק נוכחי של כ-6.8 מיליארד שקל. די הרחק מאחוריהן נסחרות מגדל, כלל ומנורה בשוויים הנעים בטווח של 4.6-4.2 מיליארד שקל כל אחת. 

 
  

במסגרת העסקה במקס סטוק, מכרו האחים ניומן נתח של קצת יותר מ-10% ממניות החברה תמורת קרוב ל-180 מיליון שקל - כשעיקר הסחורה הנמכרת הייתה מחלקו של ריקי. בצד הרוכש, מלבד הפניקס מי שהשקיע כמה עשרות מיליוני שקלים בעסקה היה בית ההשקעות מור.

העסקה בוצעה לפי מחיר מניה של 10.5 שקלים - הנחה של קרוב ל-20% על המחיר בבורסה ביום חמישי האחרון, וזאת אחרי קפיצה של כ-25% במניית מקס סטוק מתחילת החודש.

על רקע העסקה, המסחר במניה נפתח בתחילת השבוע בכיוון שלילי, והשלים לה שחיקה של כ-10% מתחילת השנה, כך שהיא משקפת למקס סטוק שווי נוכחי של כ-1.8 מיליארד שקל. בעקבות המכירה, חלקו של אבן צ'ארלס ניומן במקס סטוק נותר על קצת פחות מ-5%, בשווי שוק נוכחי של כ-90 מיליון שקל.

המכירה של משפחת ניומן מסכמת לה עד כה השקעה מוצלחת למדי במקס סטוק, אליה נכנסה לפני כשבע שנים לפי שווי חברה מוערך של כ-180 מיליון שקל, בעוד שהנפקתה  בשנה שעברה בוצעה לפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל, ובמסגרתה מכר אבן ניומן כ-4.5% מהחזקותיו תמורת קרוב ל-80 מיליון שקל. כך, מאז ועד כה מימשה משפחת ניומן נתחים ממניות מקס סטוק תמורת יותר מ-250 מיליון שקל, ונותרה להחזיק מניות בשווי הגבוה מהשקעתה הראשונית בחברה. 

 
  

"מכוונים להמשך צמיחה אורגנית ודרך רכישה ומיזוג"

השקעתה של הפניקס במניות מקס סטוק מגיעה ימים ספורים לאחר שקבוצת הביטוח רכשה נתח ממניות חברת המימון החוץ בנקאי גמא תמורת כ-125 מיליון שקל, במסגרת הנפקת מניות ראשונית (IPO) שביצעה גמא בבורסה. באמצעות הרכישה (מידיהם של בעלי מניות ותיקים אחרים בגמא) הפכה הפניקס לבעלת השליטה בחברה, עם החזקה של כ-62% מההון. 

חנות מקס סטוק גיסין פתח תקוה - פתוחה למרות הסגר / צילום: בר - אל
 חנות מקס סטוק גיסין פתח תקוה - פתוחה למרות הסגר / צילום: בר - אל

ההשקעה הראשונית של הפניקס בגמא נעשתה בשנת 2008 תמורת כ-65 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-130 מיליון שקל. כעת, מייצר מהלך ההנפקה לקבוצת הביטוח  הצפת ערך נאה, וכתוצאה מהעלייה לשליטה בגמא, הפניקס צפויה ליהנות מרווח חד-פעמי של כ-230 מיליון שקל אחרי מס.

"הנפקת גמא מביאה לידי ביטוי את התחלת היישום של החלק באסטרטגיה המתייחס למקסום שווי החברות בפורטפוליו, ואנחנו מכוונים להמשך צמיחה הן אורגנית והן דרך איתור הזדמנויות לרכישה ומיזוג", התייחס לאחרונה מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון, להשקעה. 

זיהוי הזדמנויות בקמעונאות ותשובה לתחרות בפיננסים

שבועות ספורים קודם להנפקת גמא, השלימה הפניקס, יחד עם חברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), את רכישת השליטה ברשת המזון המקרטעת יינות ביתן, מידיהם של בני הזוג נחום ונורית ביתן. במסגרת העסקה השקיעה אלקטרה צריכה כ-200 מיליון שקל ברכישת כ-35% ממניות יינות ביתן, בעיקר באמצעות הקצאת מניות חדשות וכן ברכישת מניות מידי משפחת ביתן (וכן העמידה לרשת הלוואה של כ-50 מיליון שקל).

במקביל ובשיתוף פעולה עם אלקטרה צריכה (שקיבלה לידיה את סמכויות הניהול השוטף של הרשת ורוב בדירקטוריון) השקיעה הפניקס ביינות ביתן סכום שלא פורסם, ומוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים, תמורת הקצאה של כ-15% מהון הרשת.

מוקדם יותר השנה, בסוף חודש פברואר השלימה הפניקס את רכישת בית ההשקעות הלמן אלדובי תמורת 275 מיליון שקל, במקביל למכירת קרנות הפנסיה החדשות שנוהלו על-ידי בית ההשקעות הנרכש לידי המתחרה מיטב דש, תמורת כ-45 מיליון שקל.

בעוד שצמד ההשקעות של הפניקס בתחומי הקמעונאות, עם רכישת מניות מקס סטוק ויינות ביתן, נראות כזיהוי הזדמנות ובוצעו במחירים אטרקטיביים לראיית חברת הביטוח, ההשקעה של הפניקס בהלמן אלדובי בוצעה "כחלק מיישום האסטרטגיה העסקית של החברה, והרצון לצמוח בניהול נכסים בכלל ובתחומי הפנסיה והגמל בפרט".

בהפניקס ציינו בין היתר בדוחות הכספיים, כי כחלק מהתמודדותה עם התחרות הגוברת בענף הפיננסים, היא תפעל להגדלת היקף הנכסים המנוהלים, "בין היתר באמצעות מיזוגים ורכישות".

התוכנית האסטרטגית של הפניקס כוללת בין היתר הגדלת הנכסים המנוהלים, בדגש על תחומים שבהם אין ריתוקי הון גבוהים במיוחד. במסגרת זו החברה, שנמצאת בשליטת קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, צפויה להמשיך ולהתחרות על רכישת פעילויות נוספות.

כפי שציינה בדוחותיה הכספיים לשנת 2020, התוכנית האסטרטגית של הפניקס מתמקדת בארבעה "מנופי ערך מרכזיים: צמיחה ממוקדת תשואה, שיפור טכנולוגיה ויעילות, מקסום ערך של חברות הפורטפוליו וניהול ההון".

האחים ניומן - נדל"ן, קמעונאות וטכנולוגיה

האחים ניומן מאוסטרליה, המוכרים בעסקת מקס סטוק, ביצעו לאחרונה מספר השקעות בחברות ציבוריות בת"א. במהלך החודשים האחרונים השתלטו השניים, יחד עם שותפם שלומי עקריש, על החברה הבורסאית מן הגורן, שאת פעילותה מתכננים השותפים למקד בנדל"ן מניב, ואשר עדכנה בשבועות האחרונים על הסכם לרכישת עיקר  הזכויות (87%) במרכז מסחרי ביהוד תמורת כ-108-138 מיליון שקל (בכפוף להתאמות).

עוד סיכמו האחים ניומן על השקעה של כמה מיליוני שקלים בחברת ביומילק, העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לייצור במעבדה של חלב בקר וחלב אם. אבן צ'ארלס ניומן גם נמנה עם המשקיעים בחברת הטכנולוגיה גלילאו טק, בה הוא מחזיק כ-10% מההון בשווי שוק של כ-10 מיליון שקל, מה שהופך אותו לבעל המניות השני בגודלו, אחרי המנכ"ל שלמה טופז.