סול ג'ל | פיצ'ר

מורי ארקין מקדם שתי תרופות חדשות ומכריז: "זה התפקיד האחרון בקריירה שלי"

יו"ר חברת רפואת העור הנסחרת בנאסד"ק: "יש לי 48 שנים של ניסיון בתחום הזה, אני מנסה להביא את כל מה שלמדתי, וגם להראות לצעירים שכוחי עדיין במותניי"

מורי ארקין / צילום: יונתן בלום
מורי ארקין / צילום: יונתן בלום

חברת רפואת העור סול-ג'ל פרסמה שתי הודעות משמעותיות; האחת על רישוי שני המוצרים המובילים שלה לטיפול באקנה וברוזיצאה לתאגיד Galderma (גלדרמה), והשנייה על תוכניות הפיתוח של מוצר חדש לטיפול בפסוריאזיס. סול-ג'ל  נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 308 מיליון דולר (במחיר למניה הגבוה בכ-10% מזה שבו הונפקה לראשונה ב-2018).

יו"ר החברה ובעל השליטה בה הוא מורי ארקין, מיליארדר ומשקיע מוביל בישראל, שמכר ב-2004 את חברת התרופות אגיס לתאגיד פריגו תמורת 820 מיליון דולר, ומאז השקיע בעשרות חברות בתחום הביומד, וגם בחברות מובילות במשק הישראלי כגון בזק, בנק הפועלים וביטוח ישיר. 

"סול-ג'ל היא כנראה התפקיד הניהולי הפעיל האחרון שלי בקריירה", אומר ארקין בן ה-68 לגלובס, "ולכן אני נחוש מאוד להפוך אותה לחברה מובילה". זה לא אומר כמובן שארקין יוצא לפנסיה, אלא שהוא ימשיך לחלוש על אימפריית ההשקעות שלו. מנכ"ל סול-ג'ל מתחילת דרכה הוא אלון סרי-לוי, והאחריות נחלקת כך שהוא אחראי על הניהול השוטף, וארקין על המו"פ והאסטרטגיה.

בחרת דווקא בתפקיד פעיל זה, כסגירת מעגל עם תחום הדרמטולוגיה?
"בהחלט. יש לי 48 שנים של ניסיון בתחום הזה, ומוצרים רבים שעדיין נרשמים, הם כאלה שהבאתי לעולם יחד עם החברים שלי באגיס. אני מנסה להביא את כל מה שלמדתי, וגם להראות לצעירים שכוחי עדיין במותניי".

אסטרטגיה ארוכת טווח

ההסכם עליו מודיעה סול-ג'ל היום הוא חלק מאסטרטגיה ארוכת טווח, שאמורה להגיע לשלב המעניין בה רק בעוד חמש שנים. סול-ג'ל מעניקה לגלדרמה את זכויות השיווק המלאות לתרופות שלה לטיפול באקנה ורוזציאה, תמורת 7 מיליון דולר מקדמה, תמלוגים בשיעור של 15%-20% ועוד 8 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך.

על פניו, מדובר בסכום לא גבוה יחסית לפוטנציאל המוצר, אבל כולל סעיף מעניין המאפשר לסול-ג'ל להחזיר לידיה את המוצר בעוד חמש שנים, ללא תמורה.

לדברי ארקין, "החדרה של מוצר כזה לשוק דורשת 100-150 מיליון דולר, וחברה כמו שלנו לא יכולה להרשות לעצמה להוציא סכום כזה לצורך בניית מערך שיווק, ובינתיים גם לפתח את מוצרי העתיד שלה. לעומת זאת גלדרמה היא מובילת התחומים האלה, אך מוצריה מאבדים בימים אלה את הפטנט שלהם".

מדוע שגלדרמה יחזירו לכם את המוצר אחרי חמש שנים של בניית שוק?
"כי בתקופה הזו הם מתכוונים לפתח מוצרים חדשים, שיש להם פוטנציאל של מיליארדי דולרים, לעומת פוטנציאל של מאות מיליונים של המוצרים שאנחנו מעבירים אליהם. בעוד הם בונים את ההזדמנות הגדולה יותר שלהם, הם יכולים לשמר את מערך השיווק ואת היקף ההכנסות שלהם, ואז כשיגיע המוצר החדש שיותר כדאי להם לשווק, הם יעברו אליו".

ההסכם תלוי באישור FDA לשני המוצרים הללו, שכבר היה אמור להתקבל אך נדחה עקב חוסר יכולת של ה- FDA להגיע לפקח פיזית על מפעלי החברה בתקופת הקורונה. אם הכל ילך כשורה, האישורים צפויים בחודשים הקרובים.

ומה אתם תעשו בחמש השנים עד שהמוצר יחזור אליכם?
"אנחנו בתקופה הזו מפתחים מוצר חדשני לטיפול בפסוריאזיס, תוך שימוש בטכנולוגיה המיוחדת שלנו לאנקספולציה (עיטוף) של כמויות זעירות של התרופה בבועה שמקלה על חדירתה לעור. המתחרה שלנו היא חברת Arcutis הנסחרת לפי שווי של מעל מיליארד דולר, מהם כ-750 מיליון מיוחסים למוצר לפסוריאזיס. הראינו בניסויים בבעלי חיים, שהמוצר שלנו הוא גרסה טובה יותר של המוצר שלהם. בחנו את זה במודל חיה מיוחד שפיתח פרופ' עמוס גילהר מהטכניון, שבו מושתל עור אנושי".

להיות רוכשת ולא נרכשת

ארקין מעריך כי המוצר של סול-ג'ל עדיין יהיה מוגן בפטנט כאשר המוצר של ארקוטיס כבר יהפוך גנרי. "בתחום כזה, כששאר המוצרים גנריים, ואילו המוצר שלנו מוגן וטוב מהם, אנחנו נוכל לקחת נתח משמעותי מאוד מהשוק. יחד עם המוצרים שיחזרו אלינו מגלדרמה, נהפוך לאחת החברות החזקות בתחום המוצרים הטופיקליים (לשימוש מקומי)".

בעבר ביקשת להקים סביב סול-ג'ל מערך גדול יותר של חברות דרמטולוגיה. זו עדיין התוכנית?
"אין ספק שסול-ג'ל צריכה להיות חלק מחברת דרמטולוגיה טופיקלית (שימוש חיצוני) גדולה. אם נצליח בתוכנית שלנו, נוכל להיות הרוכשת ולא הנרכשת, אבל השיקול הוא תמיד טובת העובדים ובעלי המניות".