ביידן בפגישתו עם ריבלין: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני במשמרת שלי"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם נשיא המדינה היוצא רובי ריבלין והבטיח לו כי מחויבותו לישראל "מוצקה כברזל, וכוללת תמיכה בלתי מתפשרת בזכותה להגנה עצמית" • השניים שוחחו בין היתר על נושא הגרעין האיראני, על הסכסוך הישראלי פלסטיני וסוגיית הסכמי אברהם

ג'ו ביידן וראובן רובי ריבלין / צילום: חיים צח לע"מ
ג'ו ביידן וראובן רובי ריבלין / צילום: חיים צח לע"מ

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר כבר כי "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני במשמרת שלי". בדברים שנשא בתחילת פגישתו עם נשיא המדינה היוצא ראובן ריבלין אמר ביידן כי מחויבותו לישראל "מוצקה כברזל, וכוללת תמיכה בלתי מתפשרת בזכותה להגנה עצמית". בהודעה שפרסם ביידן לאחר הפגישה נאמר כי הוא הפקיד בידי ריבלין הזמנה לראש הממשלה בנט להגיע לבית הלבן.

הנשיא היוצא ריבלין אמר כי "לישראל אין חברה ובעלת ברית קרובה יותר, והקשרים בין העמים מבוססים על ערכי הדמוקרטיה וליברליזם המשותפים. אנחנו יכולים גם להסכים שלא להסכים, אבל אנחנו סומכים עליכם. ההצהרה שלך עכשיו מבהירה שיש לנו חבר גדול בבית הלבן".

בתום השיחה שארכה כשעה וחצי אמר ריבלין כי בסוגיית הגרעין האיראני, "מצאנו היענות לבקשות ולדרישות שלנו לפקוח עין סביב ההסכם המבקש להתגבש עם האיראנים. נראה כי הנושא רחוק מהכרעה". ריבלין אמר למארחו כי מדובר באיום האסטרטגי החמור ביותר לעולם החופשי, וכי הקו שמובילה איראן הוא מסוכן וקיצוני.

ריבלין חזר על העמדה הישראלית הרואה בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 סכנה של ממש למדינת ישראל. עוד אמר כי איראן פועלת נמרצות להתעצמות ארגוני הטרור, אויבי ישראל, ומחמשת את חיזבאללה וחמאס בטילים מדויקים המסכנים את ריכוזי האוכלוסיה בישראל.

בסוגיה הפלסטינית אמר ריבלין לביידן כי בניית אמון היא תנאי לחידוש התהליך המדיני וכי פניית הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג פוגעת פגיעה קשה ביחסים עם ישראל ובסיכויים לחדש את התהליך. על רצועת עזה אמר כי שיקומה יתאפשר רק אם חמאס יבין כי יש לפתור את סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים.

בשיחה עלתה גם סוגיית הסכמי אברהם. ריבלין הדגיש את מחויבות ישראל אליהם ואמר כי ישראל תשמח ותעריך כל תמיכה אמריקאית בחיזוק מעגל השלום. לפני פגישתו עם ביידן נועד ריבלין עם שגריר האמירויות בוושינגטון, יוסף אל עוטייבה, והודה לו על תפקידו החשוב בקידום החתימה על הסכמי השלום עם ארצו. ריבלין הוא הבכיר הישראלי הראשון שעמו נפגש ביידן מאז נכנס לתפקידו בינואר. בטרם יצא לארצות הברית נפגש עם שר החוץ לפיד ועם ראש הממשלה גנץ כדי לתאם את הצגת עמדותיה של ישראל ולסלול את הדרך לשיתוף פעולה הדוק בין הממשל האמריקאי של ביידן לממשלה החדשה.

ננסי פלוסי וראובן רובי ריבלין / צילום: חיים צח לע"מ
 ננסי פלוסי וראובן רובי ריבלין / צילום: חיים צח לע"מ

בתו של הנשיא, ענת, המלווה אותו בנסיעתו, העניקה לבני הזוג ביידן זוג ספלים שהכינה עבורם הקרמיקאית הישראלית עירית בירן, משדה ורבורג, והודתה לביידן בשמן של בנותיה על פעילותו בסוגיית משבר האקלים העולמי.

לאחר הביקור בבית הלבן, נפגש ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. פלוסי אמרה כי "התמיכה בישראל בקונגרס תמיד היתה דו מפלגתית והיא תמשיך להיות כך הודות לערכים המשותפים שלנו והדאגות הביטחוניות המשותפות שלנו".

בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד יצא הבוקר לאיחוד האמירויות לביקור היסטורי רישמי ראשון. המשלחת, הכוללת אנשי משרד החוץ ובראשם המנכ"ל אלון אושפיז, תנחת לקראת הצהריים באבו דאבי. לפיד יחנוך את שגרירות ישראל באבו דאבי ואת הקונסוליה בדובאי.