המרוץ לאישור החל"ת: הסכמות על המשך מענקים לבני 67 פלוס

אם המתווה החלופי שמוצע בהצעת החוק של ליברמן לא יעבור, מתווה החל"ת הנוכחי יסתיים מחר והקצבה תיפסק • יו"ר הוועדה אלכס קושניר הודיע כי הגיע להסכמה מול משרד האוצר על המשך מענקי ההסתגלות לבני 67 פלוס לשלושה חודשים נוספים

יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר, בדיון היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר, בדיון היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאחר שאושר בקריאה ראשונה, מתווה החל"ת שמציע שר האוצר אביגדור ליברמן הגיע לדיון סוער בוועדת הכספים, טרם ההצבעות בקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת. נזכיר כי אם המתווה החלופי שמוצע בהצעת החוק לא יעבור, המתווה הנוכחי יסתיים מחר (ה-30.6) והקצבה תיפסק. בתוך כך, האופוזיציה הגישה אלפי הסתייגויות ובוועדה מקיימים מרוץ נגד השעון לאישור החוק.

לאחר הפסקה בצהריים בעקבות התנגדויות שהציגו חברי ועדת כספים מהקואליציה והאופוזיציה לחוק הביטוח הלאומי (מודל החל"ת), הודיע יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר כי הגיע לשורה של הישגים במסגרת הידברות מול משרד האוצר. בין היתר, הוחלט על המשך מענקי ההסתגלות לאנשים מגיל 67 פלוס, כך שיימשך מתן המענקים לשלושה חודשים נוספים, עם מתווה פוחת של 90%, 80% ו-70% בהתאמה בכל חודש. על מנת לממן מהלך זה, יקבעו דמי האבטלה של מובטלים מעל גיל 45 על 85% במקום 90% במתווה המקורי.

חבר הכנסת אופיר כץ התנגד למתווה ואמר כי "אני וחבריי מהאופוזיציה לא מקבלים את המתווה של קושניר והאוצר שמקצץ משמעותית בפיצוי של בני ה-67 ומעלה. על האוכלוסייה החלשה ביותר אתם חוסכים? הגשנו אלפי הסתייגויות ולא נקבל אף פתרון שלא יעשה צדק עם האוכלוסייה הזו". כץ וינון אזולאי דורשים להכניס בנוסח המתוקן שבעוד שלושה חודשים יבדקו כמה חזרו לעבודה ואז יבחן המשך מתן המענקים.

לעניין דמי לידה נקבע כי יולדות בתקופה הקורונה, שהיו זכאיות לדמי אבטלה ב-30 ביוני או לפני כן, יהיו זכאיות לדמי לידה בגובה דמי השכר האחרון שקיבלו (במקום בגובה דמי האבטלה שקיבלו לפני השינוי שהכניסה הוועדה), מה שיביא לדמי לידה גובהים משמעותית. בנושא אנשים עם מוגבלויות נקבע סבסוד שכר באמצעות זרוע העבודה, בגובה של 20% ל-10 חודשים, כאשר ברגע שיכנס אדם עם מוגבלות למעגל העבודה, יוכל המעסיק להגיש בקשה לסבסוד שכר. ניתן יהיה להגיש בקשות מחודש אוגוסט והתשלום יהיו רטרואקטיבית מחודש יולי.

לעניין שמחוץ לחוק נקבע במסגרת הסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי, כי מענק חזרה לעבודה שאמור היה להסתיים בתום חודש יוני, יוארך בחודש ועובדים יוכלו להיקלט עד 31 ביולי, ולקבל את המענק ב-3 פעימות. בנוסף אנשים שכבר נכללו במענק העבודה יהיו זכאים לתשלום בגין חודש נוסף במסגרת מענק זה. בנוסף נקבעה הארכה עד לסוף השנה לתיקון במסגרתו נקבע כי אסור לפטר אישה לאחר לידה לתקופה של 60 יום אחרי שהיא חוזרת מחל"ת (התיקון היה אמור להסתיים בסוף החודש) .

ח"כ קושניר אמר "האירוע מורכב מכמה סיבות, האחת שמחר חוק החל"ת נגמר, אם לא נקדם את הדברים מהר, נשאר ללא שום דבר. היו דרישות צודקות של חברי כנסת ושל אירגוני עובדים וארגוניים חברתיים. ניסינו לתת מה שאפשר, מצד שני רצינו לשמור על המסגרות, כי אנחנו במצב לא פשוט מבחינת הכלכלה בישראל".

וועדת הכספים, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 וועדת הכספים, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"החוק לא יעלה בלי שיהיה פתרון"

השינוי המהותי שהסתמן בהצעה של ליברמן הבוקר היה שגם בני ה-67 יכללו בחוק, ויזכו למענק חודשי, שיכול להגיע לעד 4,000 שקל, לפחות עד לסוף ספטמבר. נושא נוסף שעומד לדיון הוא מה לעשות עם עובדי תחום התיירות, שעדיין רחוק מפעילות מלאה בצל מגפת הקורונה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר בפתיחת הדיונים כי "מהשיחות שלי עם משרד האוצר יש רצון להגיע למתווה הזה, משרד האוצר בודק את הקופסאות ונקבל החלטה לגבי בני ה-67 פלוס. החוק הזה לא יעלה לקריאה שנייה ושלישית בלי שיהיה פתרון".

במרכז התוכנית של ליברמן עומדת הפסקת תשלומי האבטלה למי שטרם הגיע לגיל 45 ומיצה את מכסת הימים הקבועה. על פי המודל, מובטלים מעל גיל 45 יהיו זכאים לתוספת של מחצית מימי הזכאות שנוצלו על ידם בתקופת הקורונה (מרץ 2020 עד סוף יוני 2021), וזאת עד לסוף שנת 2021. כך, בעוד שלפני המשבר בני 45 ומעלה היו זכאים ל-175 ימי תמיכה מהמדינה, החל מה-1 ביולי ועד סוף 2021 הם יהיו זכאים ל-88 ימים, נוסף על הימים שכבר ניצלו.

וועדת הכספים, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 וועדת הכספים, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בנוסף, תקוצר תקופת האכשרה. טרם משבר הקורונה, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, אדם היה צריך לעבוד 12 חודשים מתוך 18 האחרונים. בזמן הקורונה בוצעה הקלה והוחלט כי ניתן יהיה לצבור 6 חודשים מתוך 18. בשלב היציאה המדורגת, כדי להיות זכאי לדמי אבטלה, ב-3 החודשים הקרובים (יולי, אוגוסט, ספטמבר) תקופת האכשרה תיוותר 6 חודשים. מחודש אוקטובר ואילך, תקופת האכשרה תעלה ל-10 חודשים במקום 18, וזאת עד לסוף שנת 2021.