מערכות סולאריות בבתיה"ס ובבניינים חדשים: התוכנית של שרת האנרגיה נחשפת

שרת האנרגיה קארין אלהרר מתכוונת להכריז בכנס אלי הורביץ על כוונתה לקדם החלטה ממשלתית שתחייב הצבה של מערכות סולאריות על הגגות של כל מבני הציבור במדינה • בנוסף, תקדם חקיקה לפיה יותקנו מערכות סולאריות על הגגות של כל בנייה חדשה

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ
שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

מערכת סולארית על הגג של כל בית ספר, גן ילדים ובניין עירייה: זה החזון של שרת האנרגיה הנכנסת, קארין אלהרר, בניסיון לעמוד ביעדי ייצור החשמל של משרדה, שנקבעו בשנה שעברה. לפי היעד, 30% מהחשמל ייוצר מאנרגיות מתחדשות, והיתר בגז טבעי. זה לא הכל, בכוונתה של אלהרר לקדם חקיקה לפיה תוצב מערכת סולארית על כל מבנה חדש שיקום בישראל. להחלטה כזו - אם תאושר - תהיה השפעה דרמטית על כל תחום התכנון והבנייה בישראל, שכן הוא יצריך התאמות לחוק התכנון והבנייה. תוכנית זו צפויה השרה לחשוף בכנס אלי הורביץ של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

הכיוונים אליהם חותרת אלהרר, מאתגרים, אלא שהיא כמו רבים בתחום מבינים שהגדלת נפח האנרגיות המתחדשות בישראל, אינו דבר פשוט. רק היום אמר יו"ר רשות החשמל לשעבר, אסף אילת, בכנס שעסק בחלקו בתחום האנרגיות המתחדשות, כי הוא "יופתע" אם נעמוד ביעד של 30% אנרגיות מתחדשות בשנת 2030.

היעד נקבע בשנה שעברה על ידי שר האנרגיה דאז, ד"ר יובל שטייניץ, כשיש לציין שבארגוני סביבה, כמו גם במשרד להגנת הסביבה טענו (וחלק עדיין טוענים) כי מדובר ביעד נמוך מדי. עם זאת, גם כיום ישראל מתקשה לעמוד ביעדים הנוכחיים. היעד לשנת 2020 כיוון ל-10% אנרגיות מתחדשות, אלא שישראל הגיעה ל-6% בלבד, אם כי הצפי הוא שבשנה הנוכחית נעמוד ביעד של 10%.

לאור הקושי לפתח את התחום, נדרשים צעדים שונים שיגדילו את נפח הייצור מאנרגיות מתחדשות שמבוססות ברובן על השמש. נראה כי אלהרר מודעת לקיים שכן לדבריה היא לא מתכוונת לדבר על יעדים לעוד 30 שנה, אלא מתכוונת להתרכז בדרך לעמוד ביעדים לעוד 10 שנים, שהינם, כאמור מורכבים מספיק.

בנוסף לצעדים הללו, בכוונת משרד האנרגיה, בהנהגתה לנסות ולהגדיל את היצע הקרקעות שמיועדות לייצור חשמל באמצעות מערכות סולאריות. לפי התוכניות הקיימות של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, מדובר כיום על כ-20 אלף דונם, ולדברי אלהרר בכוונתה לפעול להגדלת ההיצע בדרכים שונות, וכן להגדיל את יכולת האגירה בישראל על ידי הסרת חסמים שונים. יעד אחר ושאפתני של אלהרר הינו להשקיע תקציבים משמעותיים בתוכנית התייעלות באנרגיה ובפיילוטים בתחום האנרגיה המתחדשת. לדבריה על הממשלה החדשה לראות במעבר לאנרגיות מתחדשות "יעד לאומי".