הממשלה הקודמת סובבה לאחור מטוסים באוויר? הטעות של ח"כ קיש

יואב קיש החמיא לטיפול של הממשלה הקודמת בקורונה. הוצאנו לו קצת את האוויר • המשרוקית של גלובס

איך נראה הטיפול של הממשלה הנוכחית באיום הקורונה לעומת הטיפול של הממשלה הקודמת? חבר הכנסת יואב קיש התייחס להיבט אחד של הנושא והחמיא למהלכיה הנחרצים של הממשלה ה-35, שבה כיהן כסגן שר הבריאות. "כשאנחנו שמענו על 'הווריאנט הבריטי' החזרנו מטוסים באוויר לנחות בקפריסין", הוא אמר בראיון בכאן ב', "עשינו דברים מיידיים". אילו מטוסים בדיוק החזירה הממשלה הקודמת וכמה מהר היא הגיבה ל"ווריאנט הבריטי"? יצאנו לבדוק.

המוטציה הבריטית נמצאת איתנו מאז דצמבר 2020. מאט הנקוק, שר הבריאות הבריטי שהתפטר לאחרונה, הכריז על קיומה ב-14 בדצמבר, וכשבוע לאחר מכן לונדון כבר נכנסה לסגר כללי. החשש היה שהזן החדש מדבק יותר מקודמיו ולכן יכול לגרום להתפרצות מחודשת של תחלואה. ההכרזה של הנקוק מצאה כמובן את מקומה באופן כמעט מיידי גם בדיווחים של כלי תקשורת ישראלים.

ומתי החלה לפעול בעניין זה הממשלה? בפרוטוקולים הרשמיים מצאנו מספר עדויות עקיפות לצעדים שננקטו על ידה. כך, מפרוטוקול ישיבת ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת שהתקיימה ב-22 בדצמבר עולה כי ב-18 בדצמבר נחתם צו שאומר שכל המדינות יוגדרו אדומות החל מה-26 בחודש, ללא קשר לזן הבריטי. בעקבות המידע על הווריאנט החליט קבינט הקורונה להקדים את מימוש הצו בשלושה ימים - כלומר הוא נכנס לתוקפו יותר משבוע לאחר הדיווח של שר הבריאות הבריטי.

מצאנו גם צעדים מוקדמים יותר שבוצעו על יד הממשלה. כך, למשל, בבוקר ה-20 בדצמבר, עוד לפני ישיבת הקבינט וקבלת ההחלטות על ידו, החליטה הממשלה כי נוסעים שהגיעו מבריטניה בשתי הטיסות שנחתו באותו היום ילקחו לבידוד במלונית או, לחילופין, יוכלו לבחור לחזור למדינת המוצא של הטיסה. אבל גם כאן אנחנו מדברים על מהלכים שבוצעו שישה ימים לאחר הדיווח הראשוני, וספק אם ניתן להגדיר אותם כ"דברים מיידיים", כפי שעולה מטענתו של קיש.

אגב, לזכות הממשלה אפשר לציין בהקשר זה כי בבדיקה שערכנו כאן במשרוקית בחודש ינואר האחרון עלה כי גם מדינות נוספות, כמו צרפת, גרמניה, הולנד ועוד, הכריזו על הנחיות חדשות בעקבות הזן הבריטי פחות או יותר באותו הזמן שבו עשתה זאת ישראל.

ומה לגבי המטוסים שמקום נחיתתם הוחלף לקפריסין בעודם באוויר? ובכן, לאחר שלא הצלחנו למצוא שום עדות למקרה כזה, פנינו לח"כ קיש כדי להבין למה התכוון. בשיחה עמו הודה קיש כי התבלבל וכי כוונתו הייתה לכך שבקבינט הקורונה נערך בזמנו דיון בנושא שבו עלתה גם האפשרות הזאת. "זו הייתה טעות, זכרתי את מה שהיה בדיון ולא את ההחלטה הסופית שהייתה או כניסה לבידוד או חזרה (לנקודת המוצא של הטיסה)", מסר קיש.

בשורה התחתונה: דבריו של קיש לא נכונים. הממשלה הקודמת מעולם לא קיבלה החלטה על סיבוב מטוסים באוויר והנחתתם בקפריסין. גם התגובה הכללית של הממשלה לווריאנט הבריטי לא הייתה מיידית, ופעולות ראשונות להתמודדות עם המוטציה ננקטו רק כשבוע לאחר הידיעות על קיומה.

תחקיר: טלאור שמש

לחצו כאן לבדיקה המלאה

מפלגה: הליכוד
תוכנית: הבוקר הזה, כאן תאגיד השידור
תאריך: 24.06.21
ציטוט: "כשאנחנו שמענו על הווריאנט הבריטי, החזרנו מטוסים באוויר לנחות בקפריסין, עשינו דברים מיידים"
ציון: לא נכון

הטקסט המלא:
המוטציה החדשה של זן הקורונה ההודי ('דלתא') ממשיך לעורר דאגה בקרב מדינות העולם וביניהן ישראל. עם איתורם של מקרי הדבקה נוספים במוטציה החדשה בערים שונות בארץ, התכנס מחדש קבינט הקורונה על מנת לדון במהלכים הנדרשים להתמודדות עם העלייה המחודשת במספר הנדבקים. בתוך כך, נשמעות גם אמירות המבקרות את הטיפול, ובמיוחד את מהירות הטיפול, של הממשלה החדשה במצב. ביום חמישי האחרון, 24.06.21, התראיין ח"כ יואב קיש מהליכוד לתוכנית "הבוקר הזה" של תאגיד השידור והשווה את קבלת ההחלטות בעת הנוכחית לזו של הממשלה הקודמת: "כשאנחנו שמענו על הווריאנט הבריטי, החזרנו מטוסים באוויר לנחות בקפריסין, עשינו דברים מיידים" . 

נחזור אחורה לדצמבר 2020, אז התגלו מקרים ראשונים של המוטציה הבריטית של נגיף הקורונה. שר הבריאות הבריטי, שהתפטר בשבוע שעבר, מאט הנקוק, הצהיר ב-14.12.20 כי התגלה ווריאנט חדש של נגיף הקורונה בדרום אנגליה. שבוע לאחר מכן, ב-20.12.20, קצת לפני חג המולד, לונדון כבר נכנסה לסגר כללי. החשש היה שהזן החדש מדבק יותר מקודמיו ולכן יכול לגרום להתפרצות מחודשת של גל תחלואה. בישראל, גופי התקשורת השונים, דיווחו על כך כבר באמצע דצמבר, עם הודעתו של הנקוק. כך דיווח למשל, אלעד שמחיוף, חדשות 12 כבר ב-14.12.20.  

חיפשנו מתי הייתה התייחסות ראשונה של קבינט הקורונה לווריאנט הבריטי ולחשש מעליה בשיעור הדבקה ובתחלואה בעקבות כך, אולם בחיפוש באתר הכנסת, אין פרוטוקול ישיבה בנושא. עם זאת, ישנה התייחסות להחלטת הקבינט בפרוטוקולים של ועדות אחרות. כך למשל, בפרוטוקול ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט שהתקיימה ב-22.12.20 ודנה בהצעת תקנות סמכויות מיוחדות והכרזת סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, נכתב כי ההחלטה על הפיכת כל המדינות לאדומות התקבלה עוד טרם הידיעות על הוריאנט הבריטי אולם היא הייתה אמורה להיכנס לתוקף רק ב-26.12.20. עם זאת, "לאור מצב הנתונים של המוטציה והפחד לשלום הציבור, הצו הזה קוצר ל-48 שעות" וכן "הייתה החלטה של הקבינט לסגור את החוזרים מכל המדינות בבידוד במלונית". באותו היום התכנסה גם ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא הארכת תוקף תיקון להוראת שעה של צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות), על פי פרוטוקול הועדה: "הצו מדבר על כך שכל המדינות הופכות להיות מדינות אדומות. במקור הייתה כוונה שיהיה שבוע של גרייס אבל עם הכניסה של המוטציה (הבריטית) והמידע שקיבלנו מארגון הבריאות העולמי הדבר הזה התקצר".

פרסם עיתון גלובס ב-20.12.20 כי המוטציה החדשה של הקורונה, עליה בישרו בבריטניה הביאה את קבינט הקורונה לאשר את הצעת רוה"מ וגורמים נוספים לפיה חוזר ששהה בבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה ב-14 הימים שקדמו להגעתו לישראל ישהה בבידוד במלונית ושבד בבד הוחלט לפעול מיידית למניעת כניסת זרים לישראל מאותן המדינות. עוד פורסם בגלובס באותו היום כי לאחר החלטת קבינט הקורונה עשרות נוסעים משתי טיסות שהגיעו מבריטניה נלקחו הישר עם נחיתתם לבידוד במלונית בירושלים ו-13 נוסעים החליטו שלא להתפנות למלונית אלא לחזור לבריטניה. גם בישראל היום פרסמו שרשות האוכלוסין הודיעה היום ב-20 בדצמבר לחברות התעופה כי חל איסור להעלות זרים לטיסות המגיעות לישראל מבריטניה עוד טרם התכנסות קבינט הקורונה. עוד פורסם ב-Ynet ב-21.12.20 כי "החובה לשהות במלוניות הקורונה תחול מיום רביעי ב-22:00 ועד ל-1 בינואר 2021". נציין כי בבדיקה שערכה המשרוקית בחודש ינואר האחרון עולה כי גם מדינות נוספות, כמו צרפת, גרמניה, הולנד ועוד, הכריזו על הנחיות חדשות בעקבות הזן הקורונה הבריטי פחות או יותר באותו הזמן בה עשתה זאת ישראל.

פנינו לח"כ קיש לאחר שלא הצלחנו למצוא החלטות ממשלה או מסמכים רשמיים המעידים על הנחיה בדבר סיבוב מטוסים באוויר לנחיתה בקפריסין במקום בישראל. לא מצאנו פרסומים בנושא גם בגופי תקשורת או גופים אחרים כמו רשות שדות התעופה. בשיחה טלפונית שנערכה עימו לבקשתו, הבהיר קיש כי האמירה שלו בראיון הייתה ציטוט של מושב קבינט קורונה בו דנו על האפשרות לעצור טיסות באוויר. עוד הוסיף כי באותו מושב הוחלט שלא יעשו זאת אלא שיאפשרו למטוסים לנחות בישראל ויכנסו את הנוסעים לבידוד או יאפשרו להם לחזור חזרה. לדבריו: "זו הייתה טעות, זכרתי את מה שהיה בדיון ולא את ההחלטה הסופית שהייתה או כניסה לבידוד או חזרה (לנקודת המוצא של הטיסה)". 

לסיכום, הודעה רשמית על הווריאנט הבריטי יצאה לתקשורת משרד הבריאות הבריטי כבר ב-14 בדצמבר 2020. פעולות ראשונות ננקטו רק שבוע לאחר מכן, ב-20.12.20 וחלק מההנחיות נכנסו לתוקפן רק ב-23.12.20 ולא באופן מיידי כפי שנטען. כמו כן, לא התקבלה בשום שלב החלטה על סיבוב מטוסים באוויר והנחתתם בקפריסין או בכל יעד אחר לצורך העניין. לכן, דבריו של קיש לא נכונים.