טיולים | פיצ'ר

מתי בפעם האחרונה הייתם באשדוד? פארק חדש, נחל עם סירות ומיצגי וידיאו ליליים

מי ידע שלאחרונה, בשקט-בשקט, השתדרגה אשדוד בפארק אקולוגי חדש, בנחל נקי עם עופות מים וסירות, במצודה משוחזרת ובמסלול הליכה לילי דרך מיצגי אורות צבעוניים?

חופי אשדוד / צילום: Shutterstock
חופי אשדוד / צילום: Shutterstock

בשיא תקופת הקורונה, לפני שנה בדיוק, נפל דבר באשדוד. 50 שנה אחרי שהסירה האחרונה שטה בנחל לכיש והמסורת עלתה על שרטון, הצליחו כמה משוגעים לדבר שזכרו את ימי ילדותם בנחל, לעשות את הבלתי אפשרי והחזירו עטרה ליושנה.

נחל לכיש, שזורם מערבה ונשפך לים בכניסה הצפונית לאשדוד, סבל במשך שנים מזיהום. ב-1999 הוקמה מנהלת שפעלה לשיקום, לשימור המערכת האקולוגית ולפיתוח הגדה הדרומית, ובקיץ שעבר נחנך השייט בסירות פדלים צבעוניות במעלה ובמורד הנחל.

הגדה הצפונית נותרה פראית וסבך הצמחייה מוסיף לאווירה הטבעית. עופות מים מדלגים בין הקנים וברווזים שטים במים. השיפוע המתון והאפיק הרחב מרגישים כמו בריכה שכיף לשוט בה. הפעילות בקיץ בלבד (בחורף הזרימה חזקה מדי), בזכות מי תהום גבוהים ומי ים (50-60 שקלים לסירה לחצי שעה, 90-100 שקלים לשעה).

לצד השכרת סירות פיתחו בגדה הדרומית גם טיילת, פינת חי ופארק נגיש. השנה הוסיפו השכרת טרקטורונים חשמליים ואופניים למשפחות, כך שאפשר לרכוב לאורך הנחל. בחודש שעבר נפתח פארק אתגרים.

נחל לכיש המשוקם / צילום: אורלי גנוסר
 נחל לכיש המשוקם / צילום: אורלי גנוסר
 

לחלקת הטבע הזו יש מקבילה בצד הדרומי בעיר, פארק אקולוגי, חדש אף הוא. הפארק משתרע על 300 דונם לאורך רצועות החוף, ושופע צמחייה אופיינית ובעלי חיים, כולל עדר צבאים וצבות שעולות להטיל בעונתן.

בפארק שני מסלולי הליכה, שנפגשים לקראת הסוף. אורכם כשני קילומטרים והם יוצרים מסלול מעגלי. המזרחי מקביל לטיילת של העיר וחולף ליד קברים ביזנטיים, והמערבי לאורך החוף עם שתי במות תצפית לים. כדי לא להפריע לבעלי החיים בלילה, הוטמנה תאורה מיוחדת בשיתוף עם רשות הטבע והגנים עם עמדות שתייה.

נקודת המוצא לפארק היא ממצודת אשדוד ים, אתר ארכיאולוגי מהתקופה המוסלמית הקדומה, שעד לפני שנתיים היה גל חורבות נטוש ומוזנח. רשות העתיקות סייעה והמקום שוקם והונגש, והיום זוהי פנינה אטרקטיבית להפליא, בעיקר לעת שקיעה, אז מתערבבים יופיו של חוף הים עם שרידי המבנה והתאורה העדינה לאווירה מהפנטת. אפשר לשוטט בין קירות האבן, להתפעל מהמבנים או להשתתף במשחק בריחה (ראו מדור קודם). יש מרפסת עליונה עם נוף הורס ולאחרונה הוסיפו מיצג אורקולי על הקירות שמספר מה התרחש כאן לפני למעלה מ-1,300 שנה. הכניסה ללא תשלום. האתר נסגר בלילה.

בין שתי הנקודות נמתחת העיר המתוכננת הראשונה בישראל, שנבנתה בחלוקה לרבעים, וגם היום נמשך הפיתוח על פי אותה מתודה, מה שמקל על ההתמצאות בה. עוד על ההיסטוריה המקומית, אפשר ללמוד ב"סטורי אשדוד", מרכז מבקרים שנפתח אף הוא בימי ראשית הקורונה. זהו מקום קטן וחביב שמתאר את הסיפור של אשדוד המודרנית שהחל בנמל ואיך צמחה לצדו עיר. תושביה הראשונים, 22 משפחות מצפון-אפריקה, הורדו כאן באישון לילה, כמו במקרים רבים אחרים, ולמחרת, כשגילו חול וים, התאהבו. במרכז יש סרטון קצר, תמונות מפעם, חפצים ומסמכים והוא משמש נקודת מידע למטיילים, אך עתיד לעבור למרכז חדש שייבנה בגבעת יונה שממול.

הביקור בתיאום מראש https://bit.ly/3cU0xQy

מצודת אשדוד ים / צילום: Shutterstock
 מצודת אשדוד ים / צילום: Shutterstock

במערב העיר נמתחת רצועת חוף ארוכה ומאוד יפה, ולאורך שבעה קילומטרים ממנה יש טיילת. מבקרים רבים מגיעים לחופי אשדוד כי הם גם יפים וגם נקיים ואפילו החנייה ללא תשלום.

ההארד קור של אשדוד מבוסס על קולינריה. יש בה מאות מסעדות ועסקים שעיקרם גסטרונומיה ולדברי יוחאי זאנו, השף של מסעדת באדה בום (לאחרונה גם משתתף בתוכנית "משחקי השף"), האשדודים אוהבים אוכל טוב, והם גם מוכנים להשקיע את מיטב כספם במסעדות המקומיות. לזאנו היסטוריה משפחתית של ייבוא דגים ובהמשך עבד במטבחים שונים. בבאדה בום (שם שהגיע בהשראת הסופרנוס) חיבר הכל - הרבה דגים ותפריט איטלקי ים תיכוני (חלבי). את הטאץ' המשובח חשים בכל ביס והמבחר מרשים. גם מסעדת אלאדין מושתתת על תוצרת הים ומגישה מנות נפלאות של לברק, מוסר ים ועוד. אשדוד ממשיכה להפתיע, ומציעה גם "אפטר פרטי" וחיי לילה תוססים באחד הברים המקומיים כמו הפאבלה הססגוני והשופע מזון ומשקאות.

את הפנים הקולינריות והתרבותיות של אשדוד אפשר לפגוש גם ב"חוויית עמים" שליד הפארק האתגרי. זהו אוהל עם שישה ביתנים, שמעוצבים בסגנון שש עדות שנטמעו בעיר (הודית, אתיופית, צפון-אפריקאית, גיאורגית ועוד) ונציגיהן מספרים על העלייה, התלבושות, המוזיקה וכמובן המאכלים, כולל טעימות.

אחד הפרויקטים החדשים בעיר הוא פרויקט האורות, שיתקיים מדי ערב בשעה 20:30 (למעט שישי). הרעיון הוא מסלול הליכה רגלי (כ-45 דקות סך הכל) דרך תחנות שבהן יש מיצגי וידיאו צבעוניים על מבני ציבור אדריכליים מעניינים. בתכנון שלושה תסריטים, שמהם פועל כרגע רק אחד, בנושא ים.

בית העירייה, אחת התחנות במסלול הלילי עם מיצגי הווידיאו המוקרנים על בניינים בעיר / צילום: אורלי גנוסר
 בית העירייה, אחת התחנות במסלול הלילי עם מיצגי הווידיאו המוקרנים על בניינים בעיר / צילום: אורלי גנוסר
 

נקודת ההתחלה היא בחזית בניין העירייה, שהופך ברגע לזירה צבעונית תוססת. משם ממשיכים לפי חץ שמכוונת הולוגרמה. תחנה נוספת היא בהיכל התרבות המקומי, והתחנה הכי מדליקה היא בפארק האגם. באגם פועלת מזרקה מוזיקלית ממנה מתרומם מסך מים, עליו מוקרן מופע אורקולי מרהיב של 12 דקות. הסיור חינם.

ואם כבר הגעתם לאשדוד דעו שיש בה גם סיורים מודרכים בנושאי גרפיטי, מורשת וכמובן טעימות. הרישום באתר: bit.ly/2SMtzKT. לכל הפרטים: visit.ashdod.muni.il