סין רוצה שהדיפלומטים ירגיעו אבל הלאומנות מסבכת את הדבר

לקראת 100 שנה להיווסדה, נאבקת המפלגה הקומוניסטית הסינית לנהל את הניגוד שבין הפופולריות שלה בתוך סין ודימויה המוכתם בשאר העולם

מצעד בסין / צילום: Reuters, Thomas Peter
מצעד בסין / צילום: Reuters, Thomas Peter

ההנהגה הסינית מתאמצת להפחית את גישת "הלוחם הזאב" שלה למדיניות חוץ, מחשש שהגישה החלה לחתור תחת האינטרס של המדינה, כך אומרים אנשים המכירים את הנושא.

המאמץ הזה מוכשל על ידי הלהט הלאומני במדינה, אמרו האנשים, שרק מתגבר לקראת חגיגות ה־100 לייסוד המפלגה הקומוניסטית הסינית השבוע.

אתוס הלוחם הזאב - המכונה כך בעקבות סדרת סרטים לאומניים סיניים על גיבור דמוי רמבו שלוחם בקבוצות שכירי חרב בהובלה אמריקאי - תפסה אחיזה בקרב הדרג הדיפלומטי בסין, שבעבר היה מיושב ורציני. אלא שבמהלך ממשל טראמפ, הדיפלומטים שינו את הטון כשהגיבו למה שבייג'ינג ראתה כהתקפות מערביות מאולצות על סין. הרבה מהגישה החדשה מתבטאת בטוויטר, שם דיפלומטים יורים צרורות של עלבונות, איומים ותיאוריות קונספירציה שרבים מהם מכוונים נגד ארה"ב.

פגישות בדרג גבוה לגבי מיתון הדיפלומטיה התוקפנית של הסינים קרו באפריל, והמניע להן היה חשש שהאסטרטגיה הזו מנכרת את ארה"ב ומדינות אחרות בדרכים שעשויות לבודד את הכלכלה הסינית.

בעוד שבכירי משרד החוץ הסיני היו בעבר קרירים לרעיון של פגישה פנים אל פנים בין המנהיג הסיני שי ג'ינפינג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לאחרונה דנו באפשרות של ארגון פגישה כזו בקבוצת 20 המדינות הצפויות להתכנס באוקטובר ברומא, כך אמרו האנשים. התקווה היא שהפגישה תצליח להפיג מתחים בין שתי המעצמות העולמיות המנוכרות זו לזו, אמרו האנשים.

משרד החוץ נוקט צעדים להפחית בתוקפנות, כולל על ידי ניסוח קווים מנחים לדיפלומטים לגבי השימוש בטוויטר, אבל בכירים המעורבים בנושא חוששים שהקלה ברורה מדי עשויה לעורר את זעמם של המוני משתמשי אינטרנט לאומנים, שהפכו לכוח חזק בפוליטיקה הסינית, כך אמרו האנשים.

משרד החוץ של סין לא הגיב מיד לבקשת תשובה.

מסרים סותרים מהמנהיג

שי עצמו התבטא גם כך וגם כך. בפגישה במאי עם בכירים במפלגה הקומוניסטית, הוא עודד מאמצים לעצב לסין דימוי "אמין, ניתן לאהבה ומכובד" מעבר לים. באותה עת, אמרו האנשים, הדגיש את הדרישה שדיפלומטים יפגינו "רוח קרב" כשהם מגנים על מדינתם בפני עלבונות.

כמה דיפלומטים סינים בחרו לעקוב אחרי המסר השני וממשיכים להטיח עלבונות בפוסטים ברשתות חברתיות מערביות.

"זו עבודה קשה", אמר אחד האנשים, שהצביע על הוראות ההנהגה להפחית בדיפלומטיה התקיפה תוך הימנעות מהתנהגות שעשויה להיתפש על ידי ההנהגה או הציבור כהערצה של אמריקה או כ"כריעת ברך בפני אמריקה".

התסבוכת הזו מדגישה את הקושי איתו בייג'ינג מתמודדת בעת שהיא מנווטת בניגוד הגובר שבין מוניטין המפלגה הקומוניסטית בתוך סין ואיך שהיא נתפסת במדינות אחרות.

הפופולריות של המפלגה בתוך סין קיבלה בשנה האחרונה עידוד מהצלחת המדינה במלחמה נגד נגיף הקורונה, כלכלה חזקה וקמפיין תעמולה המתאר את שי כמנהיג גדול המשרטט את דרכה של המדינה להתחדשות בלתי נמנעת.

חגיגות המאה משתמשות במומנטום 

הכנות לחגיגות המאה השבוע ביקשו לבנות על המומנטום הזה. סיסמאות לוחמניות וסידורי פרחים פטריוטיים צצו ברחבי בייג'ינג וערים אחרות. הרשויות לאחרונה השיקו מוזיאון חדש למפלגה הקומוניסטית הסינית בבייג'ינג וביקשו לעודד בקרב הציבור תיאבון לסרטים וסדרות חדשים שיעשו דרמטיזציה של העבר המהפכני של המפלגה.

שי צפוי לשאת נאום ב-1 ביולי, יום השנה של המפלגה, בו ידגיש את המסר שהמפלגה הקומוניסטית חיונית לעלייתה המובטחת של סין.

באותה עת, חיכוכים גוברים בחו"ל מאיימים לחתור תחת מאמציו של שי להפוך את סין למתווכת הכוח העולמית שסינים רבים מאמינים שהיא צריכה להיות.

עימותים בין שתי המעצמות על זכויות אדם, טכנולוגיה ומקורות מגפת הקורונה שהחלו עוד תחת ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ המשיכו תחת ממשל ביידן, המבקש תיאום טוב יותר עם בנות בריתו על מנת ללחוץ על סין. סקרי דעת קהל שפורסמו מוקדם יותר השנה הראו שתפישות אמריקאיות של סין הופכות ליותר ויותר שליליות, כאשר 9 מכל 10 אמריקאים תופש את סין כמתחרה של ארה"ב או כמאיימת עליה.

מאז שהחלו בכירים סינים לדון בשינויים בדיפלומטיה הסינית, נעה בייג'ינג הלוך ושוב בין ניסיון לרכך את הדימוי שלה וחשיפת שיניים.

הנשיא שי נשא דברים בפני וועידת אקלים בהובלת ארה"ב באפריל, ושם ביטא מוכנות לעבוד יחד עם ביידן. דיפלומטים סינים בכירים והתקשורת במדינה דיברו בשבועות האחרונים על הצורך להימנע מעימות עם וושינגטון.

דיפלומטים סינים: אין כוונה לסגת מעימות בו מאותגרת ריבונות המדינה

אנשים המכירים את הנושא אמרו שמשרד החוץ הסיני החל לפתח קווים מנחים לשימוש ברשתות חברתיות לדיפלומטים לאחר ששי אמר לבכירי המפלגה במאי שסין צריכה להרחיב את "מעגל החברים שלה בדעת הקהל הבינלאומית" ודחק בבכירים "לשים לב לאסטרטגיה והאומנות של ניהול מאבקים על דעת הקהל".

באופן נפרד, פקידים סינים בכירים למדו איך מדינות אחרות מנהלות את התקשורת הזרה, כולל השימוש בכלים חוקיים על מנת לאכוף הסרה של דיווחים שאינם נכונים, ודחקו בכתבי התקשורת המדינתית מחוץ לסין לקדם את הנרטיב הסיני ברשתות חברתיות, כך אמרו אנשים המכירים את המאמץ הזה.

המפלגה הקומוניסטית הסינית גם הזמינה מאות מפלגות פוליטיות מרחבי העולם להצטרף לכנס מקוון בתחילת יולי שהנשיא שי יישא בפניו דברים, כך אמרו אנשים שתודרכו על התוכניות, בדומה לדיאלוג העולמי בין מפלגות פוליטיות שאירח שי בבייג'ינג בשנת 2017.

אבל דיפלומטים סינים אמרו למקביליהם ממדינות אחרות שאין להם כוונה לסגת משום עימות בו מאותגרים הריבונות של סין והאינטרסים שלה, כך אמרו אנשים המכירים את השיחות.

בתגובה להתמקדות המחודשת של ביידן באפשרות שנגיף הקורונה זלג ממעבדה סינית, פנו דיפלומטים סינים לטוויטר על מנת להחיות האשמות בלתי מבוססות שהנגיף יצא ממעבדה בארה"ב.

קושי לסגת ברטוריקה

ז'אנג הקינג, היועץ התרבותי בשגרירות הסינית בפקיסטן, העלה בשבוע שעבר ציוץ בו נכתב, "הדרך בה אנו מתייחסים לחברים שלנו, והדרך בה אנו מתייחסים לאויבים" לצד תמונה בה נראו שתי ידיים. אחת עשתה סימן ה"לייק" עם אגודל למעלה מעל המילים בסינית שמשמעותן "אמינות, אהבה וכבוד" והיד השנייה הוציאה אצבע משולשת מעל המלים "לוחם זאב". מאז, הורד הציוץ מהחשבון.

השגריר הסיני לצרפת, לו שאיה, הגן על דיפלומטיית לוחם הזאב בראיון מהעת האחרונה, ואמר שהגישה מהווה קו הגנה לגיטימי נגד ביקורת מערבית ושהעולם צריך להתרגל לזה.

"המערביים מבקרים אותנו על סטייה מהפרוטוקול הדיפלומטי" אבל דיפלומטים סינים בוחנים את עבודתם על פי "אם העם שלנו מרוצה או לא", אמר בדברים שפורסמו על ידי גואנצ'אזה, אתר טורי דעה סיני הידוע בכך שהוא מקדם גישות לאומניות.

המפלגה טיפחה לאומנות בדרך המקשה על בייג'ינג לעשות כל פשרה על הנושאים שקשורים לאינטרס הליבה שלה, כך אמרה ג'סיקה צ'ן ווייס, פרופסורית עמיתה מאוניברסיטת קורנל שחקרה את תפקיד הלאומנות בדיפלומטיה הסינית. "המפלגה יכולה לרסן את הלאומנות הזו, אבל לעשות כך יעלה בהון פוליטי שהם עשויים לא לרצות או לא להיות מסוגלים להוציא".

כמה דמויות תקשורתיות סיניות המוכרות בגלל תמיכתן העזה בעדיפויות של בייג'ינג חוו קושי לסגת ברטוריקה שלהם.

הו שיג'ין, עורך ראשי של הטבלואיד הלאומני של המפלגה Global Times, הפך למטרה ללעג ברשתות חברתיות סיניות לאחר שמתח ביקורת על מיקרובלוג בניהול המדינה שנראה היה שלועג להודו על משבר הקורונה שלה. הפוסט, שפורסם על ידי חשבון המקושר למועצת אכיפת החוק של המפלגה הקומוניסטית, הציב זו לצד זו תמונות של שיגור טיל סיני ומדורת לוויה הודית, לצד הכיתוב "סין מדליקה אש לעומת הודו מדליקה אש".

הו, הלוחמני לרוב, הוצף תגובות שכינו אותו בוגד לאחר שעודד משתמשי אינטרנט סינים "לנקוט בגישה מוסרית יותר". הו לא הגיב לבקשות תגובה.