פרופ' טרכטנברג בטור מיוחד לגלובס: "אסור לבטל את הפטור ממע"מ"

הוועדה שקמה בעקבות המחאה החברתית המליצה על המהלך כדי להוריד את יוקר המחיה • כיום ברור שהדבר הביא לתוצאות חיוביות

שירות המיון הארצי של דואר ישראל / צילום: איל יצהר
שירות המיון הארצי של דואר ישראל / צילום: איל יצהר

מתוך שלל ההמלצות של דוח הוועדה שקמה בעקבות המחאה החברתית ב-2011, בצבצה לה המלצה לכאורה מינורית ותמימה: הגדלת הפטור ממסים לרכישות מקוונות מחו"ל.

באותה עת הקניות דרך האינטרנט היו יחסית נדירות, ולא היוו גורם משמעותי בצריכה של מרבית הישראלים. המלצה זו אכן בוצעה, ובכך ניתנה דחיפה משמעותית להרחבת ערוץ קניות זה, אשר פתח בפני הצרכן הישראלי מגוון רחב מאוד של מוצרים, ובמחירים נמוכים בהרבה.

אכן, הקניות המכוונות עלו מאז בכמה מונים: לפי נתוני דואר ישראל, המסחר המקוון זינק ב-166% בין 2015 ל-2020, כאשר בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית שיעורי הגידול היו גבוהים עוד יותר (לרבות בבני ברק...).

הגביר את התחרות

מהלך זה לא רק שהיטיב ישירות עם הצרכנים והוזיל עבורם מוצרים רבים, אלא שדרבן את התחרות בשווקים המקומיים: הקמעונאים נאלצו לפתע להתחרות לא רק אחד עם השני, כאשר במקרים רבים תחרות זאת הייתה מוגבלת למדי, אלא גם אל מול ענקי הרשת.

אמנם קשה לאמוד את ההשפעה על המחירים המקומיים של התחרות המוגברת בשל נוחות המקלדת, אבל אין ספק כי לאורך זמן הורגשה הקלה משמעותית ביוקר המחיה בישראל, בפרט בתחומים בהם הקניות ברשת שכיחות במיוחד, כמו ביגוד וצעצועי ילדים.

כיום עולה ההצעה לבטל את הפטור ממע"מ, בטענה שהדבר מהווה אפליה לרעה ותחרות לא הוגנת כלפי הקמעונאים בארץ, וכמו כן שהפסד ההכנסות לאוצר, בסדר גודל של כ-1.5 מיליארד שקל (נתון שדורש בדיקה מעמיקה), אינו מתיישב עם הצורך להקטין את הגירעון הגדול שנוצר בעקבות משבר הקורונה. יש דברים בגו בשתי הטענות: כעקרון אסור שייווצרו "איים מוגנים" בפני מע"מ, ונכון שהדבר עלול להוות מדרון חלקלק.

כמו כן, אחרי יותר משנתיים ללא אישור תקציב הצרכים התקציביים של הממשלה החדשה הינם עצומים, ואף כי המשק נמצא עדיין בתהליך של התאוששות שאין לפגוע בו, בקרוב יהיה צורך לנקוט בצעדים לצמצום הגירעון.

אסור לסגת לאחור

אלא שעל אף ההתקדמות הלא מבוטלת שחלה בעשור האחרון, במידה רבה בזכות המחאה דאז, סוגיית יוקר המחיה עדיין אתנו, ואסור לנקוט בצעדים שעלולים להסיג אותנו לאחור.

כן, בוודאי שהקמעונאים בארץ מרגישים היטב את עצמת התחרות מחבילות הדואר שנוחתות בכל עבר, אבל בעיקרו של דבר זה ביטוי לתהליכים גלובליים הנובעים מפריחת הטכנולוגיות הדיגיטליות ושינוי הרגלים שמתלווה אליהן. קניונים נסגרים בכל רחבי העולם, ולעומתם הולכות וצוברות עוצמה ענקי המכירות המקוונות כמו אמזון ועליבאבא.

נכון שהאוצר יצטרך להעלות מסים, לא תהיה ברירה, וכל מי שטוען אחרת מתכחש למציאות או מוכן לקחת סיכונים מופרזים, אבל הדבר דורש דיון מקיף על הרכב המסים הרצוי, ולא צעד נקודתי שעומד בפני עצמו.

ההמלצה שהולידה המחאה מלפני עשור להרחיב את הפטור לקניות באינטרנט הוכיחה את עצמה, וטרם נעשה מחקר שמוכיח כי כיום עלותה עולה על תועלתה. אז אנא, בואו ננהג בשום שכל, ונפעל על פי האמרה הידועה שאומרת: "אם זה לא מקולקל אל תנסה לתקן".

הכותב הוא ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS , אוניברסיטת תל אביב