מה קרה לפנסיה והאם חייבים להחזיר את העובדים? מדריך לחזרה מחל"ת

תקופת החל"ת שהחלה עם התפרצות הקורונה מגיעה רשמית לסיומה • האם המעסיק חייב לשלם את אותה המשכורת, מה קרה לזכויות הסוציאליות, ומה עושים במקרה של פיטורים? • גלובס עושה סדר לעובדים ולמעסיקים

בתי קפה ומסעדות לאחר הסגר בתל אביב / צילום: מיכל רז חיימוביץ
בתי קפה ומסעדות לאחר הסגר בתל אביב / צילום: מיכל רז חיימוביץ

לאחר כשנה ורבע סוערות, הגיעה העת הרשמית לסיום החל"ת. המודל שהחל עם פרוץ מגפת הקורונה והטלת מגבלות על פעילות המשק מסתיים באופן רשמי לבני 45 ומטה. בשבוע הבא מי שהיו בחל"ת ולא פוטרו במהלך התקופה, אמורים לחזור לעבוד אצל המעסיקים. לחזרה לעבודה אחרי תקופה כל כך ארוכה יש אתגרים רבים, ובצדם שאלות שמתעוררות, הן אצל העובדים והן אצל המעסיקים. אז למה כדאי לשים לב בעת החזרה לעבודה?

לעקוב אחר הזכויות

בתקופת החל"ת לא הופרשו לעובדים הפרשות סוציאליות כלל. עם החזרה לעבודה המעסיק נדרש לחדש את כל הזכויות של העובד, החל משכר וכולל בהמשך צבירת הוותק וכמובן חידוש הפנסיה. יש לבדוק כי כל ההפרשות הסוציאליות חוזרות, ובכלל זה: צבירת ימי חופשה, צבירת ותק להבראה והפקדות לפנסיה ולקרן השתלמות. מומלץ לעקוב בחודשים הראשונים אחרי תלוש המשכורת ואחרי הדיווחים מהגופים הפנסיוניים, ולראות כי כל הזכויות נצברות.

לבדוק את דמי ניהול

אם דמי הניהול בפנסיה ובקרנות ההשתלמות קפצו בגלל היעדר הפקדות, ודאו שהם יורדים בחזרה עם חידוש ההפקדות. הסיכוי שזה יקרה מאליו הוא נמוך, עליכם לבדוק אקטיבית שזה קורה מול האיש הפנסיוני שנותן לכם שירות.

להגדיל הפרשות לפנסיה

מכיוון שכשנה לא היו הפרשות לחיסכון הפנסיוני, נוצר פער שיפגע בעתיד בגובה הקצבה החודשית, ולצעירים הוא יהיה פער משמעותי ביותר, כיוון שהכסף שהיה נחסך בתקופה זו היה נכנס לבורסה וצובר תשואה. לכן, כדאי לנקוט בדרכים לצמצום הפער: דרך אחת היא להגדיל את חלקכם בהפרשות העובד לפנסיה ל-7%. במרבית מקומות העבודה הפרשות העובד הן פחות מכך לפנסיה, וההגדלה מתבצעת ללא צורך אישור המעביד, ללא שהוא מגדיל את חלקו בהפרשות ולבקשת העובד בלבד. ניתן לבקש לבצע זאת בכוח האדם בחברה. דרך נוספת להקטנת הפער, בייחוד אם אתם צעירים, היא לבחון את האפשרות לעבור למסלול השקעות אגרסיבי יותר של כספי הפנסיה.

לבדוק הטבות מס

האם בתקופה זו חל שינוי במצבכם המשפחתי? התחתנתם? נולדו לכם ילדים? התגרשתם? ניצלתם את התקופה ללימוד תואר שני? עברתם דירה? להיבטים שונים של המצב המשפחתי ישנה השפעה על גובה המס שתשלמו. ידעו את כח האדם בחברה ובידקו האם אתם זכאים להטבות מס. בכל מקרה ודאו שיש עבורכם טופס 101 עדכני.

להתרגל אליך שוב

חזרה למקום העבודה אחרי תקופה ארוכה איננה פשוטה. תגלו שדברים השתנו, גם בארגון בו אתם עובדים, וגם בתעשייה עצמה שהתקדמה בתקופה זו. סביר להניח שגם אם חזרתם לאותו תפקיד, תדרשו לעיתים לעשות דברים שונים ממה שהייתם רגילים. היו גמישים ופתוחים, לימדו את הטכנולוגיות החדשות בתחומכם, וניקטו ביוזמה - התייחסו לכך כאל התחלה חדשה ובואו רעננים לעבודה.

הזדמנות לנהל משא-ומתן

ככלל, למעסיק אין יכולת באופן חד-צדדי להחזיר את העובדים לאותה משרה בשכר נמוך יותר, ללא הסכמתם. מצב זה יאפשר לפתוח בהליך על מנת להתפטר בדין מפוטר. זוהי לא זכות אוטומטית, וכדאי לבחון טוב כיצד להתנהל, על מנת לעשות זאת, ומהן זכויות האבטלה שיעמדו לרשותכם, אם בכלל, במצב כזה. מצד שני, אפשר לנהל משא-ומתן עם המעסיק על תנאי החזרה, ואולי אף על התפקיד. זוהי תקופה של שינויים, שמרו על ראש פתוח, לצד שמירה על זכויותיכם.

זכאות מחודשת לאבטלה

מה קורה אם חזרתם לעבודה ולאחר מספר חודשים הבוס מפטר אתכם? שאלה זו חוזרת שוב ושוב כעת, כיוון שבתקופת החל"ת רבים ניצלו את כלל הזכאות שלהם לאבטלה. לכן, בנו בחקיקה מנגנון אבטלה מדורג, לטובת אלו שנקלעים למצב זה. מי שמפוטר עד ספטמבר, זקוק ל-6 חודשי עבודה מתוך ה-18 האחרונים על מנת להיות זכאי לאבטלה (מי שמפוטר מאוקטובר עד דצמבר, זקוק ל 10 חודשי עבודה מתוך ה-18 האחרונים, ולאחר דצמבר תקופת האכשרה חוזרת ל-12 חודשים). אם, לפי הדוגמה, פוטרתם בספטמבר ויש לכם 6 חודשי עבודה מתוך ה-18 האחרונים, תהיו זכאים למחצית מימי האבטלה הקבועים בחוק לפי גילכם ומצבכם המשפחתי, ולשיעור של 85% מהסכום שהיתם מקבלים עבור ימים אלו.

לא חייבים להחזיר עובדים

עו"ד נעמה שבתאי בכר, מתמחה בייצוג מעסיקים וראש תחום דיני עבודה במשרד בכר שבתאי עורכי דין אומרת, כי "עם תום הזכאות לדמי אבטלה בתקופת החל"ת, ישנה ציפייה שהמעסיקים יחזירו את העובדים לעבודה, שאם לא כן העובדים יישבו בבית וכבר לא תהיה להם הכנסה.

עו"ד נעמה שבתאי בכר / צילום: מיכל רביבו
 עו"ד נעמה שבתאי בכר / צילום: מיכל רביבו

הציפייה הזו לגיטימית ומובנת, אך מצד שני צריך לזכור שעובדים הוצאו לחל"ת משום שצורכי המעסיק חייבו זאת ולא בגלל שהייתה זכאות לתשלום דמי אבטלה. בנסיבות הללו, אם צורכי המעסיק נותרו כפי שהם (לדוגמה בענף התיירות הנכנסת, שעדיין לא חזר לפעילות), הרי שגם בימים אלו אין הצדקה מבחינת המעסיק להשיב את העובדים לעבודה, וסוגיית התשלום של דמי האבטלה אינה משנה דבר מבחינתם".

האם עדיף לפטר?

לדברי שבתאי בכר, "הסיטואציה שנוצרה מאלצת מעסיקים רבים להניע תהליך פיטורים של העובד, וזאת כדי שלא להשאירו 'באוויר' בחל"ת שלא נותן לו כלום. גם העובדים מצדם רוצים לדעת מה מצבם, וחלקם אפילו דורשים את הפיטורים כדי לקבל, לכל הפחות, את הזכויות המגיעות להם בגמר חשבון (חופשה, הבראה, פיצויים). המחשבה שתום הזכאות לאבטלה יעודד השבה של העובדים למעגל התעסוקה, עשויה להתבדות בחלק מן הענפים ובעצם לייצר מובטלים חדשים. לא עוד חל"תניקים, פשוט מובטלים".

מה לגבי משרה חלקית?

בנוגע לשאלה האם יש אפשרות למעסיק להחזיר את העובדים לעבודה במשרה חלקית אומרת שבתאי בכר כי "התשובה תלויה במידת ההרעה. אם מדובר בהרעה מוחשית והעובד נתן התראה בטרם התפטרות, אז הוא יהיה זכאי לפיצויים אם יתפטר".

מה בא אחרי החל"ת?

● הפסקת תשלומי האבטלה למי שטרם הגיע לגיל 45 ומיצה את מכסת הימים הקבועה בחוק
● מובטלים מעל גיל 45 יקבלו תוספת של 88 ימים (מחצית מהזכאות לפני המשבר) עד לסוף 2021
● מענקי ההסתגלות לבני 67 ומעלה יוארכו בשלושה חודשים, במתווה פוחת של 90%, 80% ו-70% בהתאמה
● יולדות שהיו זכאיות לדמי אבטלה ב-30 ביוני או לפני כן, יהיו זכאיות לדמי לידה בגובה  השכר האחרון שקיבלו
● זכאות חדשה לדמי אבטלה תותנה עד ספטמבר בעבודה של 6 חודשים מתוך 18 החודשים האחרונים, וב-10 חודשים מאוקטובר ועד סוף השנה