למה החברה החרדית החלה לתמוך בהתיישבויות מעבר לקו הירוק

החברה החרדית לא הייתה מעורבת במיוחד בהתיישבות שמעבר לקו הירוק, זאת למרות שתי ערים חרדיות שמוגדרות כ"התנחלות", ביתר עילית ומודיעין עילית • איך השתנתה הדעה ברחוב החרדי ואיך זה קשור להתנתקות ולהיפרדות מממשלות השמאל

תושב אביתר צועד לכיוון הכניסה ליישוב / צילום: Reuters, Amir Cohen
תושב אביתר צועד לכיוון הכניסה ליישוב / צילום: Reuters, Amir Cohen

החברה החרדית אף פעם לא הייתה מגדולי התומכים של המתיישבים מעבר לקו הירוק. הם לא מנעו בנייה בהתנחלויות, אך לא קידמו ולא עודדו בנייה כזאת. בשנים קודמות היה זה מאיר פרוש, שבתפקידו כסגן שר השיכון תמך וסייע למתיישבים רבים, אך זו הייתה החלטה אישית יותר של פרוש כסגן שר ולא הוראה גורפת של אדמו"רים או רבנים מהציבור הליטאי שעודדו אותו לעשות כך.

גם סיעת ש"ס הייתה בעבר פחות מעורבת בנושא ההתיישבות. בשנות ה-2000 הנושא פחות דיבר למצביעי ש"ס, אפשר היה לשמוע מדי פעם התבטאויות של חברי כנסת חרדים על כך שאולי "המתנחלים קצת מגזימים", אך המהפך בדעת הקהל החרדית הגיעה אחרי ההתנתקות. אחרי קיץ 2005, החברה החרדית החלה להבין לאט לאט ש"זו לא רק הבעיה של המתנחלים".

חשוב לציין כי יש שתי ערים חרדיות המוגדרות כ"התנחלות חרדית". אחת מהן היא מודיעין עילית והשנייה היא ביתר עילית, שתי הערים הללו יושבות על קרקע חוקית לכל דבר ועניין, אך המושג "התיישבות חרדית מעבר לקו הירוק" פחות מקובל אצל החרדים.

מסופר על הרב שך, מגדולי מנהיגי הציבור החרדי, שווידא עם ראש הממשלה יצחק רבין המנוח ש"מודיעין עילית לא תהיה חלק מפינוי עתידי בכל הסכם שלום", מהלך שגרם לרב שך לתמוך בעיר הזאת.

השמאל פשוט "זרק" את החברה החרדית

זה לא סוד שבשנים האחרונות הרחוב החרדי מזוהה עם הימין, ואפילו הימין המתנחלי. גם אם תשמעו קולות של בני החברה החרדית שהם נגד התיישבות מעבר לקו הירוק, הם קולות מועטים ולא בטוח שהם היו מצליחים לארגן מניין לתפילה הדורש 10 גברים מעל גיל בר מצווה.

כך או כך החרדים תומכים בימין, גם כי השמאל פשוט "זרק" אותם. כדוגמה ראינו את סיעת ש"ס תומכת בתושבי אביתר. המפלגה ערכה סיור במקום והוציאה הודעת תמיכה חד משמעית במשפחות שגרות בהתנחלות.

גם אצל יהדות התורה יש תמיכה בהתיישבות, בוודאי מצד החלק החסידי. אך אפילו מצד דגל התורה, הסיעה שלא בדיוק מעודדת התיישבות, אנחנו שומעים קולות של תמיכה באביתר. זה קרה בעיקר כי החרדים מרגישים שהימין הוא בעל בריתם, והשמאל "זרק" אותם כי רצה להחניף לליברמן, מי שנחשב ברחוב החרדי כאויב גדול שהחליף את עורו מ"אין נאמנות - אין אזרחות", ל"צריך לקחת את החרדים עם מריצה למזבלה".

"לא מתנגדים להסדרה במקרה אביתר"

ח"כ יעקב אשר מסיעת דגל התורה, המייצגת את הציבור הליטאי, אמר לגלובס כי הדברים אצלם לא השתנו לגבי נושא ההתיישבות. "הכל זה קודם כל דעת תורה" אומר אשר, "כשזה נוגע לנושא של פיקוח נפש, חשש לחיי חיילים או מתיישבים, אנחנו לא תומכים במהלכים כאלה, אבל הסיפור של אביתר זה יותר עניין משפטי, אז אנחנו לא מפריעים למתיישבים, ואין לנו בעיה עם זה שהם הקימו שם ישוב, ואם זה הולך להיות מוסדר על פי חוק בממשלה בעוד חודשיים נניח, אז למה כבר לא לאשר עכשיו, ולכן אנחנו במקרה של אביתר לא מתנגדים להסדרת המקום".

ח"כ אשר מציין כי לפני מספר שנים הם שאלו את הרב אהרן יהודה ליב שטיינמן ז"ל, נשיא מועצת גדולי התורה של מפלגת דגל התורה, האם לתמוך בחוק ההסדרה והרב התיר להם לתמוך. הסיבה? שם זה היה עניין משפטי, שגם נותן פיצוי לאנשים שהפסידו שטחים, אבל בנושאים של פיקוח נפש, הדברים מתנהלים אצל דגל התורה בצורה שונה.